• 1
  • 2
2008-02-17, 09:21
Medlem
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2502&a=743702

Artklen tar upp hur invandrar- och handikappadeeleverna p lrarhgskolan gr massa anmlan om diskriminering fr att skolan stller krav p dem.
en kvinna anmlde fr att skolan ppekade att hon kanske inte passade som lrare eftersom frsta klassarna hade mer svenska kunskaper n vad hon hade.
de skriver ven att lrarna inte vgar ppeka grammatiska fel i fall en elev inte r svensk.
Citera
2008-02-17, 09:30
Medlem
Jag lste precis denna, jag tycker det r helt sanslst att det kan fortg shr p en hgskola i sverige, samt att studentkren stdjer denna rappakalja(t.e.x att de stdjer anmlningar som de vet saknar grund bara fr att de ska f till stnd ny rttning av annan lrare som "kanske godknner").

Artikelrubriken var mycket bra. "Frst krnkt vinner".

Trist att det finns lrare som inte vgar ha samtal i enrum, knappt vgar undervisa fr att de r rdda fr att ngot de sger tolkas s att det kan anmlas. Ngon funderar p att sluta str det.

Var r skolans ledning i denna frga egentligen? (Fr de verkar inte stdja lrarna iallafall)

Ngon anmlde till DO fr att det prasslade lite med papper nr folk lmnade en tentalokal.

Ngon anmlde till DO fr att lraren inte insett att hon r lesbisk.

Artikeln r skriven av Maciej Zaremba, en person med ett svenskklingande namn hade kanske inte gtt. (Maciej Zaremba kan naturligtvis vara genomsvensk, jag syftar p namnets utseende)

artikelcitat:
"Krav p begriplig meningsbyggnad, rttstavning samt uppmrksamhet visar sig vara uttryck fr diskriminering. Eller bara allmnt krnkande. Fljaktligen har ett tiotal lrare skriftligen ftt frklara att de inte r rasister, homofober eller njuter av att trakassera dyslektiker nr de fljer normala kriterier fr betygsttning. "

"Jag vill pst att skolan skrdar vad den sjlv har stt. ret 2005 utsnde Lrarhgskolan tv kraftfulla signaler. Den frs*ta sade att ocks en osklig anmlan kan ge studenten ett saftigt skadestnd. Den andra sade att i akademiska konflikter vinner inte den som har de bsta argumenten, utan den som frst hinner bli krnkt. "

Imorgon kommer DN med en del tv str det lngst ned. Ska bli intressant lsning.
Senast redigerad av internet 2008-02-17 kl. 09:39.
Citera
2008-02-17, 10:05
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
DO r vr tids inkvisition. Skall utreda och "skapa opinion". Var anmler man DO? Skattefinansierad hxjakt r vad det r. De enda grupperna som kan anvnda verktyget r invandrare och homosexuella. Dessa priviligierade grupper har alltid det skattefinansierade DO vid sin sida, redo att starta utredningar. Lgg ner DO nu!
Senast redigerad av Nalin_Pekgul 2008-02-17 kl. 10:11.
Citera
2008-02-17, 10:36
Medlem
Ett litet djurs avatar
Det hr r ju helt barockt!

I och med denna artikel inser jag att det fr bli att jobba 75% i framtiden och lra ungarna sjlva, skolan kommer med dessa lrare vara helt vrdels p att lra ut kunskap och kritiskt tnkande.

Pminner mig om en anekdot, p en klasstrff fr frldrarna i en hgstadieklass skulle de skriva ned p en lapp vad de tv viktigaste mlen med skolan skulle vara. Mannen skrev ned just de tv jag nmnde ovan. Han var ensam om detta, de vriga frldrarna skrev ned sdant som f bra kompisar, trevlig social milj och andra flummerier. Herregud.
Citera
2008-02-17, 10:44
Medlem
Vi har tyvrr kommit lika lngt med "diskriminerings/rasist-kortet" som USA har kommit med stmningarna.

I USA stmmer man folk fr dom mest idiotiska sakerna.
Hr i Sverige anmler man allt och alla fr diskriminering/rasism fr dom mest idiotiska sakerna.
Citera
2008-02-17, 11:12
Medlem
r det bara som jag inbillar mig, eller har det med start 2007, frekommit fler kritiska artiklar om multikultin och PK-ismens baksidor?

Kan det mnne vara locket till PK-burken hller p att lossna?

Tyvrr ser man ju inga kritiska och sakliga debatt artiklar i Aftonbladet, Expressen...
Citera
2008-02-17, 11:20
Medlem
Slklubbarns avatar
Trevlig artikel!

Uppfriskande tongngar, verkligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Mengele
r det bara som jag inbillar mig, eller har det med start 2007, frekommit fler kritiska artiklar om multikultin och PK-ismens baksidor?
Nej, jag hller med. Ibland dyker det faktiskt upp nn artikel som fr en att knna lite hopp mitt i all bedrvelse.
Citera
2008-02-17, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Jag lste precis denna, jag tycker det r helt sanslst att det kan fortg shr p en hgskola i sverige, samt att studentkren stdjer denna rappakalja(t.e.x att de stdjer anmlningar som de vet saknar grund bara fr att de ska f till stnd ny rttning av annan lrare som "kanske godknner").

Artikelrubriken var mycket bra. "Frst krnkt vinner".

Trist att det finns lrare som inte vgar ha samtal i enrum, knappt vgar undervisa fr att de r rdda fr att ngot de sger tolkas s att det kan anmlas. Ngon funderar p att sluta str det.

Var r skolans ledning i denna frga egentligen? (Fr de verkar inte stdja lrarna iallafall)

Ngon anmlde till DO fr att det prasslade lite med papper nr folk lmnade en tentalokal.

Ngon anmlde till DO fr att lraren inte insett att hon r lesbisk.

Artikeln r skriven av Maciej Zaremba, en person med ett svenskklingande namn hade kanske inte gtt. (Maciej Zaremba kan naturligtvis vara genomsvensk, jag syftar p namnets utseende)

artikelcitat:
"Krav p begriplig meningsbyggnad, rttstavning samt uppmrksamhet visar sig vara uttryck fr diskriminering. Eller bara allmnt krnkande. Fljaktligen har ett tiotal lrare skriftligen ftt frklara att de inte r rasister, homofober eller njuter av att trakassera dyslektiker nr de fljer normala kriterier fr betygsttning. "

"Jag vill pst att skolan skrdar vad den sjlv har stt. ret 2005 utsnde Lrarhgskolan tv kraftfulla signaler. Den frs*ta sade att ocks en osklig anmlan kan ge studenten ett saftigt skadestnd. Den andra sade att i akademiska konflikter vinner inte den som har de bsta argumenten, utan den som frst hinner bli krnkt. "

Maciej Zaremba kommer frn Polen. Invandrad som vuxen tror jag, vill minnas att han bryter.

Artikeln tar upp pstdd etnisk diskriminering men ocks pstdd diskriminering p g a funktionshinder.

Artikeln r lysande!
Citera
2008-02-17, 12:13
Medlem
M_A_Rs avatar
Det allvarliga med all denna kvotering och alla diskrimineringslagar r att den bidrar till att snka den allmnna nivn p alla plan i samhllet. Vi hller p att g frn ett vlordnat i-land till ett kaotiskt u-land, i anti-rasismens namn. Stackars den vita 90 kilo tunga rasist som hller p att brinna inne, nr en spd, hivsmittad lesbisk negerkvinna utkldd till brandman p 50 kilo skall frska rdda honom ur ett brinnande hus.
Citera
2008-02-17, 12:22
Medlem
sinologens avatar
Intressant artikel. Men det br vl understrykas fr alla hr att den inte endast handlade om invandrare utan ocks om svenskar som utnyttjade systemet.
Citera
2008-02-17, 12:23
Medlem
Bsta jag har lst p lnge! Ska lsa allt Maciej skriver i fortsttningen...

Problemet r vl att lrarhgskolorna (liksom journalisthgskolorna) har en verrepresentation av gamla 68-muppar med ett frvirrat rttighetstnkande.

P en hgskola med professionell ledning hade man satt ner foten direkt genom att anlita en kompetent jurist som hade kunnat skriva glasklara svar till de klagande och DO om hur mikroskopiska deras chanser skulle vara om de valde att driva detta vidare. Nu har man bara slppt efter och drfr har det eskalerat.

Frutom den sinnessjuka 17 (omvnd bevisbrda) tycker jag lagen ser ganska vettig ut.
http://lagen.nu/2001:1286
Citera
2008-02-17, 12:32
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Bsta jag har lst p lnge! Ska lsa allt Maciej skriver i fortsttningen...

Problemet r vl att lrarhgskolorna (liksom journalisthgskolorna) har en verrepresentation av gamla 68-muppar med ett frvirrat rttighetstnkande.

P en hgskola med professionell ledning hade man satt ner foten direkt genom att anlita en kompetent jurist som hade kunnat skriva glasklara svar till de klagande och DO om hur mikroskopiska deras chanser skulle vara om de valde att driva detta vidare. Nu har man bara slppt efter och drfr har det eskalerat.

Frutom den sinnessjuka 17 (omvnd bevisbrda) tycker jag lagen ser ganska vettig ut.
http://lagen.nu/2001:1286

Samt faktumet att DO r skattefinansierat. En privat civilrttslig process kostar skjortan och innebr risker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in