• 1
  • 2
2008-02-11, 23:24
Bannlyst
Vet inte om det passar bäst här eller sekulära eller tv-serier?

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=72201&a=882152

Citat:
Klass 9A på Johannesskolan i Malmö får sina ordinarie lärare utbytta mot några av landets främsta pedagoger. Målet är extremt högt ställt: i slutet av terminen ska klass 9A vara en av landets tre bästa. Efter att Skolverket riktat betydande kritik för bristande måluppfyllelse var skolan för drygt ett år sedan nedläggningshotad.

Propaganda om den svenska integrationen och invandringen (och försköningen av den?)

Just Malmö av alla städer? Och nån som vet mer om Johannesskolan i Malmö?
Citera
2008-02-11, 23:28
Medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/Johannesskolan

Huruvida den artikeln är korrekt eller ej vet jag ingenting om men någon malmöbo vet säkert?
Citera
2008-02-12, 06:28
Medlem
"landets främtsa pedagoger", snarare behövs väl en riktig Caligula (visst hette han så i Bergans film?) till lärare, om nu ens det skulle hjälpa.
Citera
2008-02-12, 08:10
Medlem
scrotumsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dsandqvi
"landets främtsa pedagoger", snarare behövs väl en riktig Caligula (visst hette han så i Bergans film?) till lärare, om nu ens det skulle hjälpa.
Så hette han ja, den gode latinlektorn. Serien kan bli intressant, det är ju en ganska udda satsning de gör, att dra ihop någon slags elit av lärare för att styra upp i en problemklass. Jag kan tänka mig att de skärper till sig en del pga det faktum att SVT är där och filmar dem vilket ger en något skev bild, men vi får väl se ikväll.
Citera
2008-02-12, 08:17
Medlem
Om jag minns rätt är detta ett s k format eller koncept eller vad det heter, det vill säga en färdig plan för att göra ett program. Samma sak som Idol eller Jeopardy, vem vill bli miljonär, ja vilket skitprogram som helst. Man betalar då nån slags licenspeng till upphovsrättsinnehavaren, alltså den som uppfunnit formatet.

Jag tror inte att SVT köpt ett sånt här format på otroligt länge, däremot är det väldigt vanligt att de kommersiella kanalerna köper dem.

Hur kommer det sig att SVT plötsligt köper just det här formatet? Kan de ha nåt med att det tjänar deras politiska syften att göra? När såg ni annars senast en dokusåpa på SVT?
Citera
2008-02-12, 08:44
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrotumson
Så hette han ja, den gode latinlektorn. Serien kan bli intressant, det är ju en ganska udda satsning de gör, att dra ihop någon slags elit av lärare för att styra upp i en problemklass. Jag kan tänka mig att de skärper till sig en del pga det faktum att SVT är där och filmar dem vilket ger en något skev bild, men vi får väl se ikväll.
Troligare att det blir nåt i stil med "Room Service" eller vad programmet hette, som gjorde en specialare från nån invandrarförort.

Eftersom man filmar betydligt mer material än man sänder, så kan man sålla ut de bitar man vill visa (liksom man alltid gör i dokusåpor), troligen kommer de också ha betydligt fler lärare per elev och större resurser än vad normala skolor brukar ha.

Det enda det kommer att bevisa är att man faktiskt kan minska symptomen från den havererade invandringspolitiken rejält, förutsatt att man häller pengar över problemområden och sållar bland rapporteringen.
Senast redigerad av Jecke 2008-02-12 kl. 08:47.
Citera
2008-02-12, 09:27
Medlem
Ni missar den pedagogiska poängen, men det är väl för mycket begärt av er som hänger på I&I...

Bra lärare = bra undervisning = bra elever

Skyll gärna på sossarna, eftersom de kraftigt bidragit till flummeriet i den svenska skolan, vilket självklart har betydelse för det utrymme stökiga elever utan svenskt språk får i klassrummet.
Citera
2008-02-12, 09:41
Medlem
Varför funkar det inte att se på SVT:s hemsida
Citera
2008-02-12, 09:48
Medlem
scrotumsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Troligare att det blir nåt i stil med "Room Service" eller vad programmet hette, som gjorde en specialare från nån invandrarförort.

Eftersom man filmar betydligt mer material än man sänder, så kan man sålla ut de bitar man vill visa (liksom man alltid gör i dokusåpor), troligen kommer de också ha betydligt fler lärare per elev och större resurser än vad normala skolor brukar ha.

Det enda det kommer att bevisa är att man faktiskt kan minska symptomen från den havererade invandringspolitiken rejält, förutsatt att man häller pengar över problemområden och sållar bland rapporteringen.
Absolut, klippningen görs med ett bakomliggande budskap.
Citera
2008-02-12, 09:54
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Mitt förslag: Föräldrar som inte tar sitt ansvar = dåliga elever = dålig undervisning.
Citera
2008-02-12, 09:57
Medlem
scrotumsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 11204
Ni missar den pedagogiska poängen, men det är väl för mycket begärt av er som hänger på I&I...

Skyll gärna på sossarna, eftersom de kraftigt bidragit till flummeriet i den svenska skolan, vilket självklart har betydelse för det utrymme stökiga elever utan svenskt språk får i klassrummet.
Vilken tur att du som hänger här i I&I har en sådan otrolig självinsikt
Jag tror ingen missat poängen med att mer resurser ger en bättre skola, Jecke skriver t.ex. "Det enda det kommer att bevisa är att man faktiskt kan minska symptomen från den havererade invandringspolitiken rejält, förutsatt att man häller pengar över problemområden", och jag nämner en "elit av lärare".
Citera
2008-02-12, 10:01
Bannlyst
Finns en tidigare tråd här på FB om programmet. att det från början spelades in på Rosengårds skolan men det bytte av någon anledning till den nuvarande skolan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in