• 1
  • 2
2008-02-07, 02:21
Medlem
Kolla kepsen
http://uppladdning.com/uploads/20080...alforo4lx5.jpg

Är det många svenskar som jobbar som contractors i utlandet? Nån som har fler liknande bilder?
Citera
2008-02-07, 14:57
Medlem
ska finnas en tidigar tråd om detta.
om en lirare här på forumet som här där nere och jobbar som PMC..ganska intressant tråd :>
Citera
2008-02-07, 16:03
Medlem
meehLarssons avatar
vad är pmc?
Citera
2008-02-07, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meehLarsson
vad är pmc?

Private military contractor/company

http://en.wikipedia.org/wiki/Private...ary_contractor
Citera
2008-02-07, 18:00
Medlem
det var som fan :P väldigt intressant.
Citera
2008-02-07, 20:02
Medlem
borrizs avatar
PMC????

Jag brukar kalla saker vid deras rätta namn; en legoknekt är och förblir i bästa fall en legokekt, i värsta fall en yrkesmördare eller krigsförbrytare.
En rent allmän frågeställning: går de svenska SS-frivilliga också under beteckningen PMC?
Citera
2008-02-07, 20:14
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
PMC????

Jag brukar kalla saker vid deras rätta namn; en legoknekt är och förblir i bästa fall en legokekt, i värsta fall en yrkesmördare eller krigsförbrytare.
En rent allmän frågeställning: går de svenska SS-frivilliga också under beteckningen PMC?

Skillnaden är att man inte är soldat i ett PMC.
PMC på svenska är privata säkerhetsföretag som tillhandahåller personal med militär kompetens för tex. personskydd.
Är SÄPOs livvakter också legoknektar?
Citera
2008-02-07, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
PMC????

Dra åt helvete. Sluta förstöra min tråd. Gör en egen där du kan klaga på PMCs.
Citera
2008-02-08, 16:29
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Skillnaden är att man inte är soldat i ett PMC.
PMC på svenska är privata säkerhetsföretag som tillhandahåller personal med militär kompetens för tex. personskydd.

Först vill jag tacka för ett informativt och seriöst svar som höver sig skyhögt över vad Jarhead lycktas prestera. (Jag tänker överhuvud taget inte kommenteta ett inlägg som ber mig "Dra åt h*lv*t*)
Rätta mig om jag har fel men PMC har tagit över allt fler uppgifter av skydds- och bevaknings-natur, uppgifter som egentligen skulle utföras av militär personal.
Frågan är bara om det finns samma begränsningar för en PMC som för ordinarie militär personal. Är PMC tex förbunden att följa krigets lagar och står de under ansvarigt beäl (VD & styrelseordföranden räknas inte hit). Jag tycker därför att det är intressant att veta var 'rågången' mellan en sk PMC och en legosoldat går.
Citat:
Är SÄPOs livvakter också legoknektar?
SÄPO:s livvakter är mig veterligt i grunden polismän anställda av polisverket, de står därför under ansvarigt befäl.
Citera
2008-02-08, 16:41
Medlem
503s avatar
Kort och gott så kan man säga så här; Skillnaden mellan en legosoldat och en PMC är att legosoldaten är inhyrd för att jobba för en främmande krigsmakt, gerilla eller motsvarande i syfte att, åt arbetsgivarens räkning, ta del i militära operationer.
En PMC är anställd hos ett säkerhetsföretag som tillhandahåller tjänster av bevkaning- och säkerhetsnatur till andra civila företag, någonting som är eftertraktat av tex. logistik- och byggföretag som verkar i högriskzooner.

Ett exempel kan vara ett byggföretag som arbetar med att upprätta någon form av infrastruktur i valfri del av Irak som anses vara en högriskzoon.
De reguljära arméerna i området kommer inte tillhandahålla något specifikt skydd åt dessa företag, såvida de inte är inhyrda å arméns räkning, och därmed är behovet av skydd stort.
Företaget anlitar ett PMC för uppdraget.
Uppgifterna i det stora hela skiljer sig inte från tex. securitas eller motsv. bevakningsföretag men skillnaden är att arbetsplatsen kräver militärt kompetent och utrustad personal för att garantera att jobbet blir gjort rätt.
Att de vidare har större befogenheter än tex. securitas beror på inhemska lagar och förordningar som är en produkt av läget i området.

Där har du skillnaden mellan PMC och legosoldater.
I min värld går det emot all logik att kalla PMC för legosoldater.
Citera
2008-02-08, 16:48
Medlem
Al Tikritis avatar
Kolla in tråden nedan. Nöjer du dig inte med det svaret så kan du kolla in fler trådar som jag varit inblandad i. Kom gärna med fler frågor EFTER att du har läst.

http://www.flashback.org/showthread...=415434&page=8
Citera
2008-02-08, 20:43
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al Tikriti
Kolla in tråden nedan. Nöjer du dig inte med det svaret så kan du kolla in fler trådar som jag varit inblandad i. Kom gärna med fler frågor EFTER att du har läst.
Hu, klart ruskiga bilder! Man får väl förutsätta att en PMC kompenseras ekonomiskt av arbetsgivaren för den risk de löper i arbetet.

Citat:
De reguljära arméerna i området kommer inte tillhandahålla något specifikt skydd åt dessa företag, såvida de inte är inhyrda å arméns räkning, och därmed är behovet av skydd stort.
Problemet i Irak är att olika civila företag har tagit över allt fler uppgifter, dessa företag har en minst sagt tvivelaktig ställning rent fokrättsligt. Samtidigt försvinner den insyn man tidigare hade när det gällde staliga myndigheter, i stället för offentlighet får man affärshemligheter.

"Sedan åtminstone början av 2000-talet har flera funktioner inom US Army outsourcats och hamnat i privata händer. Det rör sig främst om logistik och vapenunderhåll. Det har gått så långt att Pentagon ser contacotrs som en integrerad och självklar del av den totala styrkan. Utan dessa så skulle aldrig Amerika kunna kriga." (http://militarareflektioner.wordpres...faktor-i-irak/)

Samtidigt måste vi nog inse att PMC är beväpnade, har en gemensam klädsel/utrustning och löser uppgifter av bevaknings/skydds natur. Rent logiskt är min skutsats att dessa PMC agerar soml aktiva deltagare i konflikten. Frågan är bara om det handlar om legosoldater eller någon annan form av engagemang.
Den folkrättsliga frågan är en sak, än värre är att vi har fått ett gäng privatarmeer i Irak som i princip agerar efter eget gottfinnande.

Slutligen hittade jag en artikel i DN om en annan PMC
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=659465
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här