Citat:
Ursprungligen postat av Bulawayo
Jo, de där funderingarna på hämnd kan vara rätt sköna för stunden, men att verkligen göra så är inget jag skulle rekommendera. Var rak istället och förklara varför du inte orkar med och lämna sedan gruppen. Jag tror verkligen att det skulle vara bättre för dig, både ur synvinkeln att du kan leva med dig själv efteråt och för andra att de slipper se dig som opålitlig och snacka en massa skit om dig. Du har ingen aning om vad de eventuellt skulle kunna hitta på om dig om de är riktiga svin.
Och så var det ju där med kausalitetsprincipen och altruism som gjorde mig nyfiken på vad din kompis menade..
Nej alltså, jag kan inte inte spela med dem. Även om det suger för mig som fan att gå upp tidigt på morgonen, bli tvingad att duscha och skit, sen att sitta där med min orättvisa hjärna och bara lida, det är ändå mer värt för alla dem att få spela. Tror jag. Jag får inte heller ut något av att upprätthålla denna "rättvisa".
Jag vet inte om det andra, försöker nå honom nu om det. Återkommer.
EDIT:Ja, alltså det han menade var att en RIKTIG handling som baseras rent på osjälviskhet, hur man än böjer det inte finns. Men om man slänger in faktumet att man inte TÄNKER på sitt eget, då finns altruism.