• 1
  • 2
2008-02-06, 16:48
Medlem
NkpgTettes avatar
Har i uppgift på svenskan i skolan att komma med tre starka argument MOT Invandringen i Sverige.
Detta ska jag sedan diskutera med några andra klasskamrater som har i uppgift att vara FÖR Invandringen.

Skulle därför vilja ha tre eller fler starka argument mot den svenska invandringen som jag senare kan argumentera runt för att övertyga mina klasskamrater och lärare
Citera
2008-02-06, 16:52
Medlem
Ostfarsans avatar
Du frågar i alla fall på rätt ställe. Sverigedemokraternas näste
Ska bli intressant att höra några argument
Citera
2008-02-06, 16:52
Medlem
sadims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NkpgTette
Har i uppgift på svenskan i skolan att komma med tre starka argument MOT Invandringen i Sverige.
Detta ska jag sedan diskutera med några andra klasskamrater som har i uppgift att vara FÖR Invandringen.

Skulle därför vilja ha tre eller fler starka argument mot den svenska invandringen som jag senare kan argumentera runt för att övertyga mina klasskamrater och lärare

Du måste först få en överenskommelse om vad som kan definieras som invandring. De flesta som kommer till Sverige är inte invandrare, dom är asylsökande.
Citera
2008-02-06, 16:57
Medlem
Procinctus avatar
Vi tar in så många så snabbt att de inte hinner intregeras. Detta skapar problemen som vi har idag med getton och stora invandrargäng. Sedan är det också så att anhöriginvandringen är ett stort skämt. Bara för att en person känner sig otrygg behöver väl inte hela släkten komma till Sverige?

Detta beror ju också lite på om du ska vara imot invandringen som den är idag eller bara invandringen. Invandring i sig är ju oftast bra men inte i den enorma skalan Sverige kör med.

EDIT: Är det du ensam mot flera andra? Rättvist då..
Citera
2008-02-06, 17:02
Moderator
Falukropps avatar
Plöj igenom de trådar som finns. Hitta tre argument du tycker äger giltighet och använd dem, på så sätt får du ett otroligt mycket bredare urval än du får genom att be folk att posta sína argument här. Det finns precis hur mycket material som helst här i forumet.

När diskussionen har ägt rum, posta gärna vad de som skulle argumentera för invandringen hade att komma med. Ett av argumenten lär vara den humanistiska aspekten, men det skulle vara intressant att se om de lyckas komma på något annat vettigt utöver det, eller om det bara kommer bli saker i stil med "utan invandrare hade det serverats sillbullar med korintsås istället för kebab i gatuköken".

[edit]
Men annars tycker jag ett väldigt bra argument mot invandring är det faktum att det ens uppstår konflikt kring det. Det tyder ju på att något inte står rätt till. Även om inte alla är missnöjda med det, så har invandringen som den ser ut idag skapat missnöje. Och det räcker för att det ska vara negativt.
Det var knappast någon som klagade på avsaknaden av invandring innan dammluckorna öppnades, så det är ju egentligen ingen som totalt sett blivit lyckligare av det.
Senast redigerad av Falukropp 2008-02-06 kl. 17:07.
Citera
2008-02-06, 17:20
Bannlyst
Citat:

Till vilket pris har den humanitiska aspekten?

1)

En kommun får i grundersättning 180.000 per vuxen flykting och år

Vad är det som gör det så dubbelt som mot en arbetslös svensk som går på socialbidrag per år?

2)

Hur kan sossar belasta kommuner med flyktingar trots dålig ekonomi, ökad socialbidrag och dålig bostadsköer? Får gärna prata med nån hur en kommun som har 3-5 lägenheter ska kunna ta emot 100 st flyktingar

3)

Hur har vi råd att ta emot flest flyktingar i Europa när vi samtidigt betalar världens högsta skatter, har enorma besparingar på samhället, hundratusentals står i bostadskö etc

Det är mina 3 huvudargument mot invandringen
Citera
2008-02-06, 17:31
Medlem
Tycker att det faktumet att det är inhumant att ta in dem när man inte hjälper till ett skit där det faktiskt behövs hjälp är sinnessjukt. Och när 7% av våra invandrare är flyktingar när det BARA är det humana som pratar för det säger att det är något fel.

Och, bemöt ALDRIG deras naiva teorier. Tänk ALLTID praktiskt. Säg bara hela tiden "hur ska det gå i praktiken?" så KAN man ej vinna om man för en debbat för massinvandring.
Citera
2008-02-06, 17:53
Medlem
NkpgTettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Till vilket pris har den humanitiska aspekten?

1)

En kommun får i grundersättning 180.000 per vuxen flykting och år

Vad är det som gör det så dubbelt som mot en arbetslös svensk som går på socialbidrag per år?

2)

Hur kan sossar belasta kommuner med flyktingar trots dålig ekonomi, ökad socialbidrag och dålig bostadsköer? Får gärna prata med nån hur en kommun som har 3-5 lägenheter ska kunna ta emot 100 st flyktingar

3)

Hur har vi råd att ta emot flest flyktingar i Europa när vi samtidigt betalar världens högsta skatter, har enorma besparingar på samhället, hundratusentals står i bostadskö etc

Det är mina 3 huvudargument mot invandringen

Bra argument, tar mer än gärna mot fler.
Det roliga är att jag ska argumentera Mot invandringen med en invandrare, får se hur det går
Citera
2008-02-06, 18:01
Medlem
Bengrots avatar
Därför att det är en stor myt att de berikar vår egen kultur. Vi har fått en del maträtter som är OK men de skulle vi kunna införa ändå, det finns ju internet och recepten är ju bara att ladda hem.

Bortsett från maten:

Araber, vad har de bidragit med? Somalier? Zigenare? Muslimer? På vilket sätt blir du glad över att det finns en massa turkar i ditt bostadsområde?

Det är vi som berikar dem, både ekonomiskt och intellektuellt, inte tvärtom. Det är invandrarna som tjänar på det här, för oss skattebetalande svenskar så är de mest bara en trist utgift.
Citera
2008-02-06, 18:07
Medlem
Wittgensteins avatar
Om "invandring" betyder PUT till asylsökande:

1) Sverige har redan tagit emot sin beskärda del av världens bottenskrap, med råge.

2) Pengarna som nu går till att försörja lycksökande fjortonbarnsfamiljer från Somalia och Irak kan istället läggas på skola, vård, omsorg, rättsväsende, försvar, samt våran eftersatta infrastruktur.
Citera
2008-02-06, 18:23
Medlem
Citat:

Verkar åtminstone vara en bra skola du går i, där dessa diskussionner är tillåtna. Regeln inom skolan är ju annars att enbart förljugna pekoraler om den berikande invandringen får komma till tals.

Nåväl;
1. Skälet att ta emot flyktingar sägs ju ofta vara att visa medmänsklighet och "känna empati" med "de utsatta".
Säg mig då, varför vi ska livstidsförsörja lycksökare som har råd att betala en smugglare 10-15000 USD för att smugglas till den kalla nord, ISTÄLLET för att vi lägger pengarna på insatser/humanitär hjälp i de nödställdas närhet och därigenom hjälper 100 gånger så många.

2. Invandring berikar.
De berikar åtminstone våra fängelser och häkten, där de högkulturella gentlemännen står för lejonparten av platserna. Och nej, det är inte för att "de är missförstådda" eller "inte kan språket och koderna".
Det är dessutom inte momsfiffel eller fyllstyrning de sitter inne för utan ofta grova våldsbrott.

3. Vi måste dela med oss.
Ja, till viss del köper jag argumentet, men jag lackar ur totalt när den sanslösa invandringen ÄTER upp de medel som skall gå till skola, sjukvård, pensioner och samhällelig service. I skrivande stund utlovas ÄNNU FLER permanenta uppehållstillstånd (=livstidsförsörjning för avdankade getvallare). Kostnader som ingen riktigt har överblick över. Det enda som är säkert att pengarna måste (och KOMMER) att tas ifrån andra områden där de behövts.
Sverige har råd att ta emot RIKTIGA flyktingar, men inte att vara socialkontor för hela arabvärlden + afrika.

Nu till en fråga till TS; Hur kom det sig att just DU fick den äran? Känd invandringsmotståndare eller var det bara slumpen?
Citera
2008-02-06, 18:26
Medlem
Citat:
Bra argument, tar mer än gärna mot fler.
Det roliga är att jag ska argumentera Mot invandringen med en invandrare, får se hur det går

Det kommer att gå bra. Glöm ALDRIG bort att oavsett vad som händer så respekterar du andra människor som individer. Kulturer och religioner dock måste man få ifrågasätta. Om det nu skulle komma in på det här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in