2008-01-26, 01:15
Medlem
Alexander857s avatar
Ja vart får man den bästa hockeyupplevelsen i Europa egentligen? Jag skrev "arenan" i rubriken men jag tänkte bedömma mer än bara själv byggnaden, även tex stämningen, hela matcharrangemanget och möjligheterna till att dricka öl.

Etta på min lista då, Skellefteå Kraft Arena.
Motivering:
Har bara besökt arenan en gång, så det är det besöket som får ligga till grund för min bedömning.
Mycket trevligt arena för det första, för er som inte varit så tycker jag det är som en blandning mellan Hovet och Scaniarinken, fast bättre. Väldigt bra akustik precis som i Södertälje, och de loger som finns är väldigt små och diskret intryckta. Tar inte onödigt stor plats som i tex Kinnarps.

Man har en väldigt stor hemmastå där man har en röststark klack som dock kanske är lite enfaldig när det gäller ramsorna. Men helt klart en bra hemmaklack som definitivt ligger i topp i hockeysverige när det gäller att skapa tryck på hemmaplan. Ganska snäll klack, "jämtin jämtin, jävla svin" var väl den mest barnförbjudna ramsam som de skrek. Sittplatspubliken är väl helt klart godkänd också, och man slipper höra ropen efter utvisning från dem när en hemmaspelare åker på en sjysst tryckare vid sargen, tillskillnad från tex Örnsköldsvik. Borstastå ligger i ett av hörnena på andra sidan och har väl plats för ca 100 personer, en helt okej bortastå. Ståplats är inte lika brant som i Kinnarps men klart godkänt.

Vad jag minns så var det väldigt dåligt med jippon både på isen och runt omkring, vilket får ses som jävligt positivt. Här går folk dit för att se på hockey och inget annat fick jag känslan av.
Av någon anledning så verkade polisen se det som en högriskmatch så vi var inlåsta i en egen liten "apbur" hela matchen, vilket gör att jag inte kan bedömma hur det såg ut runt i arenan. Där vi var inlåsa fanns det bara en liten kiosk där det sålde krov och godis till överpriser men ingen öl, ett minus där.
Precis utanför arenan så fanns det dock en väldigt väldigt trevlig pub som hade en blandning mellan engelsk och norrländsk stil kändes det som. Vanligaste beställningen var, "en pytt o en öl", det är ju norrland trots allt. Väldigt skön inramning, bra priser och trevlig personal.

Staden Skellefteå var väl annars inget att hurra för men Ishockeyarrangemang kan de ordna iaf. Skulle bli väldigt ledsen om Skellefteå åker ur i år så man inte får chansen att åka upp dit nästa säsong.

Jag hade först tänkt att skriva en topp tre lista men när jag kände hur trött jag var så la jag ner det, listan kanske förökas någon annan dag.
Och det är inte bara ES som gäller som sagt, om någon vill skriva om upplevelser i de lägre divisonerna så gör det. Och om någon vill skriva om nåt annat europeiskt lag så gör gärna det, men inga jävla NHL-upplevelser är tillåtna, då får ni starta en egen tråd.
Citera
2008-01-26, 01:48
Medlem
Satan i gatans avatar
Av de arenor jag besökt så lär Malmö Isstadion vara den sämsta.

Ful som satan och det ser ut som att taket kan braka in vilken sekund som helst. Det är i princip omöjligt att se någonting från kortsidorna. Folk talar skånska. Omständligt som sablar att köpa biljetter osv.

Deras nya åbäke är, minst sagt, välkommet.
Citera
2008-01-26, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Satan i gatan
Av de arenor jag besökt så lär Malmö Isstadion vara den sämsta.

Ful som satan och det ser ut som att taket kan braka in vilken sekund som helst. Det är i princip omöjligt att se någonting från kortsidorna. Folk talar skånska. Omständligt som sablar att köpa biljetter osv.

Deras nya åbäke är, minst sagt, välkommet.
Måste hålla med dig om att taket kunde varit bättre :P vi får la se hur den nya arenan blir sen då, är med stora förhoppningar jag åker ner till den sen
Citera
2008-01-26, 03:47
Medlem
VicVocs avatar
Jag håller med om att hockey är trevligt i skekraft. Jag har varit där ett par ggr.
En av gångerna åkte vi upp för att se Uppsala Hockey för några årsen. Det va jag och mina 2 medresenärer, och 2-3 uttråkade skellefteåungdommar som inte va speciellt intresserade av matchen på borta stå. Vi blev såklart överlyckliga när Uppsala gjorde 1-0. Speciellt då det va en kompis som gjorde målet. Så vi körde på med våra ramsor och det gick bra. Fram tills vändningen kom. Matchen slutade 10-1 till AIK om jag inte minns helt fel

Min röst till sveriges bästa arena går till Borgen.
Jag är väl ganska partisk i bedömmningen. Men jag känner aldrig lika mycket stämning någon annan stanns i landet (har inte varit i alla arenor dock).

Annars tycker jag att stämmningen i T-Mobile Arena i Prag är väldigt bra. Säkert ännu bättre om jag hade haft bättre kunskap i språket än vad jag har nu. Det sjungs väldigt mycket. Hela publiken är med i sångerna och det blir en gemytlig stämmning. Dock har det inte varit fullsatt när jag varit där. Men 7k-9k personer iaf. Uppskattningsvis tar arenan 13k-14k personer. Jag har dock inte sett något derby mellan Sparta och Slavia men antar att det är fullsatt då. Hoppas att kunna åka på derby nästa säsong då säsongen är slut nästa gång jag är nere.

Sämsta i europa? Jag tror inte det är någon i sverige iaf.
Citera
2008-01-28, 21:33
Medlem
edlunns avatar
Har hört att det finns en hockeyarena? i tyskland där dom har en ölpump från bryggeriet bredvid = alltid ny öl..
Citera
2008-01-28, 21:35
Medlem
VicVocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edlunn
Har hört att det finns en hockeyarena? i tyskland där dom har en ölpump från bryggeriet bredvid = alltid ny öl..

Jo det ger iofs ganska många poäng på den här listan
Citera
2008-01-28, 22:48
Medlem
Lätt den arenan vinner på en gång!
Citera
2008-01-29, 10:45
Medlem
Kitzbühels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edlunn

Jag har för mig (väldigt bestämt!!) att Veltins-Arena ( fd Arena-Auf Scheisse ) i Gelsenkirchen har en pipeline dirket in i Arenan som förser de med hockeyfrilla bestyckade tyskarna med nybryggd kärlek!
Citera
2008-01-29, 14:53
Medlem
Sämsta arenorna (i sverige iallfalll) hittar man i örebro. Tro mig. Deras B-hall (trängen IP) är obeskrivligt dålig. Ge mig 1 hammare (behöver fan inte spik ens) så bygger jag en bättre på 24 timmar. Utan problem.

A-hallen, f.d. toyota-hallen, Var, enligt våran lagledare, under stort behov av uprustning när han var där under 70-talet. Och vad har hänt sen dess? ja just det, INGENTING! den är riktigt sunkig! Tänk er att det ska vara hockey-stoltheten i sveriges 8:e sörsta stad. Nej du, era jävla PAJASAR inne i örebro beté er!
Citera
2008-01-29, 18:58
Medlem
Jag tycker att Timrås arena/ishall är riktigt dålig, jag stör mig så jävla mycket på att det är så brant, och när jag stog i klacken(borta) så såg jag typ ingenting av matchen, iofs så jämför jag med swedbank, men ändå, jag skulle hellre sen en match i kempis än i eon
Citera
2008-01-29, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av griffin83
Jag tycker att Timrås arena/ishall är riktigt dålig, jag stör mig så jävla mycket på att det är så brant, och när jag stog i klacken(borta) så såg jag typ ingenting av matchen, iofs så jämför jag med swedbank, men ändå, jag skulle hellre sen en match i kempis än i eon

Håller med om att den är brant som fan. Jag blev fan höjdrädd :S
Citera
2008-01-30, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bLyGE_kEntA
Håller med om att den är brant som fan. Jag blev fan höjdrädd :S
och jag som nästan blev lite höjdrädd när jag satt på övre halvan av ejendals arena
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in