Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-01-18, 00:42
Medlem
Maeglins avatar
Disclaimer.

Jag anser självklart att moderatorer har rätt att ta ut svängarna i diskussionerna, uttrycka egna åsikter, bidra till ett hårdare debattklimat och slippa påhopp som försöker begränsa deras rättigheter som användare.

Det är ett helt annat problem jag undrar över.

Är invandrare önskvärda på forumet?

Ja, jag vill ha ett svar på den frågan. Helst av admin eller någon mod som inte skrivit i denna tråd:

http://www.flashback.org/showthread.php?p=9659716#post9659716

Här har vi ett pucko som startat en tråd som är åt helsicke. Heinze uppmärksammar tråden och postar en länk till Svenska och arbetsliv för invandrare. I mitt tycke så är det en jävligt konstig sak at göra och nu ska jag förklara varför.

En mod har tolkningsföreträde huruvida regelbrott ska lyftas till varningspoll och varje mod har rätt att rösta i dessa. Denne har även svängrum då det gäller att låsa trådar alternativt låta tveksamma sådana hållas öppna.

När en mod klankar ned på idotiska inlägg på forumet så ser inte jag några problem med att denne gör så. Som användare är jag stundtals löjligt otrevlig i sådana lägen. Men om en mod börjar klanka ned på folk med deras etnicitet som utgångspunkt i en avdelning denne inte modererar - hur ska vi vara säkra på att samma preferenser inte styr samma mods tolkningsutrymme?

Flashback är ett forum som förespråkar, och kämpar för det fria ordet. Det ser faan inte bra ut om en mod på forumet delar upp användarna efter deras ursprung.

Heinze har varit mod länge. Han har tydligt visat mig at han är totalt ointresserad av att dryfta det här med mig via pm.

När jag frågar honom i tråden: Är det så här flashback bemöter invandrare?

Får jag svaret:

Citat:
Det är så jag bemöter tramsare.

Hur du bemöter mig struntar jag fullständigt i.

Vilket på ren svenska betyder - invandrare är tramsare. Detta är inget som jag är intresserad av att diskutera närmare.

Eftersom att Heinze är mod och tycks ha ett speciellt intresse för människors etnicitet så undrar jag nu följande:

1. Är det relevant för de som modererar och administrerar flashback huruvida användarna är invandrare eller inte?

2. Är invandrare välkomna på forumet?
Senast redigerad av Maeglin 2008-01-18 kl. 00:51. Anledning: stavfel
Citera
2008-01-18, 00:54
Medlem
Dr.Zoidbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Disclaimer.
bla bla bla mycket skitsnack

Heinze gjorde helt korrekt, Ska man starta en diskussion om något bör man se över hur man har stavat för att framstå seriös. I mina ögon en helt tramstråd som man inte förstår.

Finns många svenskar som gör exakt det samma, kolla in i datasäkerhet i dag så får du se vissa inlägg.
Citera
2008-01-18, 00:58
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Zoidberg
Heinze gjorde helt korrekt, Ska man starta en diskussion om något bör man se över hur man har stavat för att framstå seriös. I mina ögon en helt tramstråd som man inte förstår.

Finns många svenskar som gör exakt det samma, kolla in i datasäkerhet i dag så får du se vissa inlägg.

Blir dom kallade svennejävlar i datasäkerhet?

Jag skrev ju att jag också ansåg att det var tramstråd. Vad som istället stör mig är att smygrasismen i sig begränsar yttrandefriheten.

Det här är ett diskussionsforum. När man börjat dela in människor efter etnicitet så har man slutat diskutera. Då gäller helt andra preferenser.
Citera
2008-01-18, 02:00
Medlem
Megalomanias avatar
Invandrare är precis lika välkomna att skriva på forumet som infödda svenskar är. Så, nöjd nu?

Här skulle jag kunna dra en lång ramsa om att yttrandefriheten innefattar rätten att uttrycka sina främingsfientliga åsikter och bla bla bla. Jag ska dock upp och jobba om några timmar så jag nöjer mig med att påpeka att Heinze inte modererar i I&I. Han har inget tolkningsföreträde och han har ingen som helst möjlighet att låsa trådar i det forumet.

Trots ditt påpekande om motsatsen så ser det i mina ögon ut som att du vill begränsa Heinzes yttrandefrihet.

Citat:
1. Är det relevant för de som modererar och administrerar flashback huruvida användarna är invandrare eller inte?

2. Är invandrare välkomna på forumet?

1. Nej.

2. Ja.

God natt.
Senast redigerad av Megalomania 2008-01-18 kl. 02:02.
Citera
2008-01-18, 02:14
Medlem
Tack för tröjans avatar
Citat:
Disclaimer.

Jag anser självklart att moderatorer har rätt att ta ut svängarna i diskussionerna, uttrycka egna åsikter, bidra till ett hårdare debattklimat och slippa påhopp som försöker begränsa deras rättigheter som användare.

Hela FF´s inlägg genomsyrades av trams och fånerier liksom hans 20-tal tidigare trådstarter det senaste dygnet.
Förmodligen därför Heinze replikerade på det sätt som inlägget förtjänade.
Då han inte heller i egenskap av moderator gav svar på tal står det även honom fritt att skriva det han känner för.

Det är väl inget att gråta över..??..du gör bara bort dig.
Citera
2008-01-18, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tack för tröjan
Hela FF´s inlägg genomsyrades av trams och fånerier liksom hans 20-tal tidigare trådstarter det senaste dygnet.
Förmodligen därför Heinze replikerade på det sätt som inlägget förtjänade.
Då han inte heller i egenskap av moderator gav svar på tal står det väl även honom fritt att skriva det han känner för.

Det är väl inget att gråta över..??..du gör bara bort dig.
Håller med dig. Man undrar ju om Maeglin verkligen läste igenom trådstarten ordentligt.
Citera
2008-01-18, 06:45
Medlem
Maeglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Håller med dig. Man undrar ju om Maeglin verkligen läste igenom trådstarten ordentligt.

Jag är inte intresserad av den trådskaparen. Jag har redan skrivit det. Jag skrev även att jag tycker att modsen kan få ta ut svängarna när det gäller att inte bete sig korrekt på forumet.

Megalomania -

Om ni klankar ned på en användare som tramsar så gör ni så på grund av hur användaren beter sig. Jag missunnar ingen att få göra så.

Om ni klankar ned på en användare på grund av dennes ursprung så gör ni någonting helt annat - då har ni suttit en etikett på den användaren som är beständig, jävligt nedvärderande och dessutom så förskjuts hela hyckleriet om yttrandefrihet.

Då handlar det nämlige inte vad som skrivs längre. Då handlar det om vilka användarna är. Att påstå att jag vill ta ifrån Heinze rätter att skriva vad han vill är bullshit. Allt jag egentligen undrar över är om det är ok för en mod att skriva exempelvis följande till forumets invandrare:

Det är ingen mening att diskutera med dig för du är inte svensk.
Fan vad jobbigt att ha dig här, lär dig svenska och sluta spamma ned forumet.
Jag är fullständigt ointresserad över att du är sårad för att jag kallar dig för dum blatte. Du är en dum blatte.

Var är de multietniska användarnas rättigheter? Har vi inte nog med smygrasism i samhället? Ska de som modererar flashback bidra till samma trista upplägg som räglar samhället i övrigt?

..samtliga som skrivit i tråden har missförstått mig. Megalomania står för det grövsta missförståendet. Kommer detta missförstånd sig av att ingen som skrivit i tråden egentligen vet hur pass hårt en rasistisk kommentar kan slå på en människa?

Ingen kan rå för varifrån man har sitt ursprung. Min frågar i trådstarten är därför fullt berättigade och är inte retoriska.
Citera
2008-01-18, 08:47
Medlem
Megalomanias avatar
För att du inte får de svar du vill ha så har vi alltså missförstått vad du vill säga? Jag förstår precis vart du vill komma men jag tycker att du har fel så att det bara skriker om det.

Vi som modererar på Flashback har samma rättighet att säga, tycka och allmänt bete oss lika svinigt som övriga medlemmar. Det är inte rekommenderat att göra det i alla lägen och det binder helt klart ris för egen rygg men tillåtet är det och tillåtet ska det också vara.

Dessutom tycker jag att du laddar Heinzes uttalande på ett sätt som på intet vis går att återknyta till någon form av verklighet.

Om du tycker att Heinzes kommentar går över gränsen för vad som är tillåtet enligt regler 1.03 och 1.07 så kan du trycka på RP så kommer en bedömning att göras. Däremot tror jag inte att du kommer särskilt långt genom att försöka få till någon form av regelskilnader mellen mods och övriga användare.
Citera
2008-01-18, 09:45
Bannlyst
Citat:

Ponera att Flashback inte skulle ha invandrare som sin målgrupp, eller välkomna demsamma - är du verkligen så naiv att du tror att du skulle få ett rakt och ärligt svar om detta? En kamp om yttrandefrihet för alla skulle rimma dåligt med främlingsfientlighet förstår du väl?

Om jag tillåts att generalisera (utan att bli anklagad för att vara rasist) är jag personligen tillfreds med att invandrare är underrepresenterade på forumet. Majoriteten av dem är generellt dåliga eller ointresserade i att argumentera eller debattera genom det skrivna ordet. Det tillhör inte ovanligheterna att de istället "argumenterar" genom att brösta sig och kasta sten - så de tillför inte mycket, vare sig till debatten eller samhället i övrigt. Det är min generella åsikt...

MVH

/ Eugen Fotogen (den riktige)
Citera
2008-01-18, 09:48
Bannlyst
Nu förstår jag inte riktigt. Ska en användare här på forumet inte få säga vad den tycker bara för att denne frivilligt och utan lön hjälper till att hålla forumet vid liv?
Citera
2008-01-18, 10:11
Medlem
Konrad Haifas avatar
Ganska lågt angrepp mot Heinze. Eftersom Heinz inte moddar I&I så är det fel. Hur många gånger har inte Ruskigbuss och Ladida babblat massa skräp med motiveringen att det inte är deras delforum?

För övrigt gjorde Heinze helt rätt, att hålla på med en massa dravelteorier på knappt stavad svenska är värt ett litet nålstick. Huuuuu, vilken rasism/nazism...
Citera
2008-01-18, 10:16
Medlem
Misters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eugen Fotogen
Ponera att Flashback inte skulle ha invandrare som sin målgrupp, eller välkomna demsamma - är du verkligen så naiv att du tror att du skulle få ett rakt och ärligt svar om detta? En kamp om yttrandefrihet för alla skulle rimma dåligt med främlingsfientlighet förstår du väl?

Om jag tillåts att generalisera (utan att bli anklagad för att vara rasist) är jag personligen tillfreds med att invandrare är underrepresenterade på forumet. Majoriteten av dem är generellt dåliga eller ointresserade i att argumentera eller debattera genom det skrivna ordet. Det tillhör inte ovanligheterna att de istället "argumenterar" genom att brösta sig och kasta sten - så de tillför inte mycket, vare sig till debatten eller samhället i övrigt. Det är min generella åsikt...

MVH

/ Eugen Fotogen (den riktige)

Helt korrekt och det där är nog en ganska allmän uppfattning här på Flashback. Vi vill kunna diskutera hur mycket brott de begår eller deras genetiska uppsättning utan att bli störda av massa inlägg som är felstavade eller dåligt underbyggda, vad som är dåligt underbyggt bestämmer moderatorerna (som är svenska). Att förbjuda dem här är väl omöjligt och säkert också olagligt men med små kommentarer som Heinz gav och med strikt moderering av inlägg som är på bristfällig svenska kan vi "mota Olle i grind"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in