Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-01-15, 10:56
  #1
Medlem
orkarNs avatar
Startar en tråd med samlingsnamn eftersom jag antagligen kommer ha fler frågor ju längre jag kommer.

Min första stilla undran handlar om automatix2 - varför får jag mycket färre alternativ än de som skrivit de tutorials jag följer och kan hitta? Beror detta på att jag kör x64-varianten? I övrigt har jag felsökt med hjälp av google, retraceat och så vidare så gott jag kan med min extremt knappa *nix-kunskap. Idéer?
Citera
2008-01-15, 11:32
  #2
Medlem
Ett tips nu i början innan du har kommit igång, avinstallera 64bits versionen och installera 32bits versionen istället. Allting blir så mycket lättare då.
Citera
2008-01-15, 12:12
  #3
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Ett tips nu i början innan du har kommit igång, avinstallera 64bits versionen och installera 32bits versionen istället. Allting blir så mycket lättare då.

Instämmer med vTrill, att börja med 32bits-versionen kan vara en bra grej i början.

Sen, måste man inte lägga till massa extra repositories i Ubuntu?
Citera
2008-01-15, 12:34
  #4
Medlem
orkarNs avatar
satanfan... Har ju configgat hela jävla natten för att få nvidia-drivisar, lan-drivisar och xp-dualbooten att funka. Gör om, gör rätt, säger ni? Det enda som inte verkar hundraprocentigt nu är startup-tiden (1,20 min typ jämfört med 23sek till xp) och det här med automatixxx.
__________________
Senast redigerad av orkarN 2008-01-15 kl. 12:39.
Citera
2008-01-15, 12:35
  #5
Medlem
Japp. Allting kommer att bli mycket lättare då och du kommer att få ett större programutbud.
Citera
2008-01-15, 12:39
  #6
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
satanfan... Har ju configgat hela jävla natten för att få nvidia-drivisar, lan-drivisar och xp-dualbooten att funka. Gör om, gör rätt, säger ni?

Config-filer som du har ändrat är ju bara att spara, t.ex. grub.conf för dualboot. Sen att du har gått igenom det en gång tidigare kommer göra att allting går mycket snabbare för dig.
Citera
2008-01-15, 12:43
  #7
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neth
Instämmer med vTrill, att börja med 32bits-versionen kan vara en bra grej i början.

Sen, måste man inte lägga till massa extra repositories i Ubuntu?

enda repositoriet jag har inlagt är wine (för att få nyaste versionen)
I övrigt har jag hittat nästan allt jag vill ha på http://www.getdeb.net
Citera
2008-01-15, 13:09
  #8
Medlem
orkarNs avatar
Skulle aldrig ha startat en tråd, blir så slapphänt och dryg av att fråga istället för att googla.

Nåväl, det verkar inte vara svårare än vad jag redan gjort ett par gånger då det strulade. XP-partitionen borde jag kunna behålla utan problem har jag förstått. Vad jag helst inte skulle göra om är meket med geforce 8600m gt-drivisarna, jag körde bossiemans guider och fan vet vad i flera timmar innan det funkade någorlunda. Är det värt besväret att försöka spara dem på något vis, eller blir det ett jävla krångel? Dessutom, formaterar jag allt förutom xp-partitionen, dvs "swap", "/" och "/home"?

edit*: @ sista frågan, det borde gå att formatera de redan existerande partitionerna i live-cd-installern, och bara köra en clean install, tror jag.
__________________
Senast redigerad av orkarN 2008-01-15 kl. 13:12.
Citera
2008-01-15, 15:25
  #9
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Skulle aldrig ha startat en tråd, blir så slapphänt och dryg av att fråga istället för att googla.

Nåväl, det verkar inte vara svårare än vad jag redan gjort ett par gånger då det strulade. XP-partitionen borde jag kunna behålla utan problem har jag förstått. Vad jag helst inte skulle göra om är meket med geforce 8600m gt-drivisarna, jag körde bossiemans guider och fan vet vad i flera timmar innan det funkade någorlunda. Är det värt besväret att försöka spara dem på något vis, eller blir det ett jävla krångel? Dessutom, formaterar jag allt förutom xp-partitionen, dvs "swap", "/" och "/home"?

Jag vet faktiskt inte om du kan spara inställningar till drivrutinerna, det skulle vara om du sparar din /etc/X11/xorg.conf. Jag tror inte du kan spara dom inställningarna på något vettigt sätt, men jag låter någon annan svara på den frågan.
Du behöver inte formatera din XP-partition, nej, och jag tror även du kan spara swap och home. Fast det blir nog lättast för dig om du tar bort alla tre och gör en ny, annars tror jag du behöver konfigurera din /etc/fstab.


Citat:
edit*: @ sista frågan, det borde gå att formatera de redan existerande partitionerna i live-cd-installern, och bara köra en clean install, tror jag.

Japp, det går utmärkt.
Citera
2008-01-16, 20:39
  #10
Medlem
orkarNs avatar
Sagt och gjort. Automatix lista visar trots byte till 32-bit-Ubuntu samma lista som i 64-bitversionen. Jag saknar en del essentiella program såsom hela eyecandy- och filesharing-delarna, VLC och Thunderbird. Väldigt knapphänt med info online om det här problemet.
Citera
2008-01-17, 02:18
  #11
Medlem
orkarNs avatar
Fler frågor finnes för intresserade; System > Preferences > Theme ska uppenbarligen finnas by default men är helt enkelt borta. ... Konstiga jävla fel man råkar ut för.
Citera
2008-01-17, 11:03
  #12
Medlem
Vilka program och paket du kan ladda hem och installera beror ju på vilka repositories som används, minns inte vilka som är standard i ubuntu eller vad du behöver för några, vilka program vill du ha?
Alltså paketen du laddar hem ligger ju nånstans på nån server och man måste ange adressen dit. Alla dessa adresser ligger i filen /etc/apt/sources.list. Skriv i en terminal:
Kod:
cat /etc/apt/sources.list
och klistra in det här så vi kan se hur din fil ser ut. Det är iaf det enda jag vet som kan vara orsaken.


Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Fler frågor finnes för intresserade; System > Preferences > Theme ska uppenbarligen finnas by default men är helt enkelt borta. ... Konstiga jävla fel man råkar ut för.

Jag har iaf ingen Theme där på mitt system, vad skulle det vara för theme? Kolla System>Preferences>Appearance där finns themes och annat att ställa in.
__________________
Senast redigerad av Sämst 2008-01-17 kl. 11:07.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback