• 1
  • 2
2008-01-06, 06:13
Medlem
saprofyt.s avatar
Jag undrar om det är någon som har samma "problem" som mig, nämligen att jag har lättare att bli full på öl än på sprit? Då menar jag självklart inte att jag blir mer full på 100 cl öl än på 100 cl sprit.

Om vi säger att min polare blir full på 40 cl sprit, så blir jag full på 60. Men när det kommer till öl, kan vi säga att jag blir full på 100 cl, medan han blir full på 150 (bara rent hypotetiskt).

Hur kan det komma sig? Kan det stämma, eller är det bara jag som inbillar mig?

/saprofyt.
Citera
2008-01-06, 06:19
Medlem
CashBlows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saprofyt.
Jag undrar om det är någon som har samma "problem" som mig, nämligen att jag har lättare att bli full på öl än på sprit? Då menar jag självklart inte att jag blir mer full på 100 cl öl än på 100 cl sprit.

Om vi säger att min polare blir full på 40 cl sprit, så blir jag full på 60. Men när det kommer till öl, kan vi säga att jag blir full på 100 cl, medan han blir full på 150 (bara rent hypotetiskt).

Hur kan det komma sig? Kan det stämma, eller är det bara jag som inbillar mig?

/saprofyt.

Vad tror du själv? Blir du full av etanol eller - ja, bajs?
Citera
2008-01-06, 12:29
Medlem
Du kanske har ett så kallat väl utvecklat "ölsinne"
Citera
2008-01-07, 23:34
Medlem
antonfs avatar
Det är nog inbillning, etanol som etanol.
Citera
2008-01-07, 23:38
Medlem
C M Burnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saprofyt.
Jag undrar om det är någon som har samma "problem" som mig.

Du får allt lägga till ett antal apostroftecken till för att jag ska gå med på att kalla det här ett problem.
Citera
2008-01-08, 11:40
Medlem
Bloodbounds avatar
Det är väl mängden alkohol du får i dig som avgör hur full du blir, oavsett om det är från öl eller starksprit?

Själv så har jag svårare att få en "kontrollerad" fylla på öl. Är van spritdrickare och har alltid haft svårt att dosera mängden öl. Tror detta beror på att starksprit "slår" lite snabbare, vilket gör att man känner av effekterna mer direkt. Öl tar ett tag innan man känner av det, vilket gör att man kanske tror att man är mer nykter än vad man egentligen är, och dricker mer. Lät det där helt galet?
Citera
2008-01-08, 19:57
Medlem
Jag upplever faktiskt samma "problem", dvs att om jag dricker t.ex. 6 stor stark upplever jag att jag blir mer påverkad än om jag dricker motsvarande i starkspit (vad kan det bli, en trettisjua drygt?).
Jag tycker överhuvudtaget att ölfyllan suger i jämförelse med en spritfylla. Öl gör mej däven, trött och "dimmig", sprit ger en mer "ren" känsla av berusning.

Den enda tänkbara förklaring jag kan komma på är att man vid stora kvantiteter öl kan drabbas av såkallad vattenförgiftning, dvs du får så mycket ny vätska i blodet på kort tid att saltbalansen fuckas upp och blodet späs ut. Detta drabbas ibland folk som intet ont anandes spelar vattenpoker och kan i extrema fall vara livshotande då hjärnan "svullnar". Vid ölhävning brukar effekterna av vattenförgiftning dock utsträcka sig till att göra fyllan "grövre"
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article153265.ab
Citera
2008-01-08, 20:03
Medlem
skinner5000s avatar
Om jag lyssnade rätt på biologilektionerna så beror det på att du får i dig så mycket alkohol på en gång när du dricker sprit att kroppen behandlar alkoholen som ett gift, dricker du däremot öl behandlar kroppen alkoholen som vätska då det inte alls är lika koncentrerat som sprit.

Vätska går liksom betydligt fortare ut i kroppen än vad gift gör...
Citera
2008-01-08, 21:59
Medlem
nilfirres avatar
jag kan inte bli skitfull på öl för jag har så liten blåsa. kissar ut allt direkt
rosevin funkar nog bäst för mig
Citera
2008-01-12, 23:30
Medlem
parskis avatar
Det beror ju på om/hur mycket du har ätit innan eller tex om du dricker på tom mage. Ju starkare dryck, desto högre blir alkoholhalten i blodet. Å andra sidan kan det bli tvärtom om du har mat i magen. Då kan öl ge något högre alkoholhalt än sprit, eftersom spriten snabbare bryts ner av enzymer i magsäcken.

Det finns för många faktorer för att dra en slutsats för ditt fall, men det är iaf en teori.
Citera
2008-01-13, 01:33
Medlem
saprofyt.s avatar
Tack för alla bra svar
Citera
2008-01-13, 02:06
Medlem
antonfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parski
Det beror ju på om/hur mycket du har ätit innan eller tex om du dricker på tom mage. Ju starkare dryck, desto högre blir alkoholhalten i blodet. Å andra sidan kan det bli tvärtom om du har mat i magen. Då kan öl ge något högre alkoholhalt än sprit, eftersom spriten snabbare bryts ner av enzymer i magsäcken.

Det finns för många faktorer för att dra en slutsats för ditt fall, men det är iaf en teori.

Öl tas snabbare upp i en jämn takt, medan sprit kommer på en gång i princip, efter ex antal minuter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in