2007-12-30, 18:34
Medlem
Dejads avatar
Hej! Jag kör just nu ubuntu 7.10 och det fungerar bra så när som på grafiken och det trådlösa nätverket.

När jag ska köra annat än enklaste grafiken får jag ett fel. Texten "The Composite extension is not available" kommer upp och jag har valet att trycka ok. Sen händer inget mer. Jag har testat att köra andra drivrutiner m.m. men just detta kommer upp oavsett om jag har dom vanliga eller gtfx eller vad den nu heter.

Nätverket skrev jag om i ubuntu 7.10 tråden men har inte fått några svar där. Det är ett atheros kort som är "inbyggt" och jag har problem med att installera madwifi drivarna till detta kort.

Hoppas att någon kan ge mig lite råd. När jag kör vista på datorn (dualboot) så har jag inga problem med varken grafik eller Vlankortet.

Vore trevligt med hjälp...
Citera
2007-12-30, 18:42
Medlem
patrikgbgs avatar
Hmm. Vad har du för kort? Jag har ett Ati radeon express 1100 samt ett netgear, kommer fan inte ihåg vad det heter, Atheros kort. Båda fungerar utmärkt. Använder dock inte madwifi då jag inte känner att jag behövt det, än...
Citera
2007-12-30, 18:47
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrikgbg
Hmm. Vad har du för kort? Jag har ett Ati radeon express 1100 samt ett netgear, kommer fan inte ihåg vad det heter, Atheros kort. Båda fungerar utmärkt. Använder dock inte madwifi då jag inte känner att jag behövt det, än...

Ja det är ett Ati radeon express 1100.
Får du den "finare" grafiken att fungera?

Atheroskortet är ett atheros ar5007eg och det fick jag när jag installerat nåt fel med HAL och sen så la det av.
Skumt att det funkar för dig.
Citera
2007-12-30, 20:48
Medlem
patrikgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Ja det är ett Ati radeon express 1100.
Får du den "finare" grafiken att fungera?

Vad menar du med den "finare" grafiken? Menar du compiz? Det var lite meckigt men ändå ganska enkelt. Ska kolla om jag hittar tråden som fick det att funka för mig.

Kollade min xorg.conf och har följande rader där som kan vara relevanta

Section "Device"
Identifier "ATI Technologies Inc RS485 [Radeon Xpress 1100 IGP]"
Driver "fglrx"
Busid "PCI:1:5:0"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "Generic Monitor"
Option "DPMS"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Device "ATI Technologies Inc RS485 [Radeon Xpress 1100 IGP]"
Monitor "Generic Monitor"
Defaultdepth 24
SubSection "Display"
Modes "1280x800"
EndSubSection
EndSection

Vet att jag var där och pillade lite men kommer inte ihåg vad. Jämför med din och testa lite. Ska ligga i /etc/X11/xorg.conf. Kom ihåg att starta om x efter varje ändring bara med ctrl+alt+backspace

Citat:
Atheroskortet är ett atheros ar5007eg och det fick jag när jag installerat nåt fel med HAL och sen så la det av.

Mitt fungerade out of the box...
Citera
2007-12-31, 02:40
Medlem
hetzzs avatar
Jag har installerat fglrx-drivisarna(kör dock ett radeon9600) med hjälp utav "Restricted Driver Manager", denna verkar lägga till

Kod:
Section "Extensions"
        Option          "Composite"     "0"
EndSection

i botten på min xorg.conf
Minns inte varför men förr pre-7.10 har jag även vart tvungen att ha detta för att få 3d-accelerationen att funka. Detta verkar i sin tur gör att tex compiz inte funkar.

Detta är som jag förstått det, ingen kontrollerad sanning.
Citera
2007-12-31, 07:01
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrikgbg

Vad menar du med den "finare" grafiken? Menar du compiz? Det var lite meckigt men ändå ganska enkelt. Ska kolla om jag hittar tråden som fick det att funka för mig.

Ja compiz i första hand men även att kunna köra de enklare grafiska effekterna. Men jag ska testa allt detta.

Skumt att ditt nätverkskort funkar utan problem :S

Citat:
Ursprungligen postat av hetzz
Jag har installerat fglrx-drivisarna(kör dock ett radeon9600) med hjälp utav "Restricted Driver Manager", denna verkar lägga till

Kod:
Section "Extensions"
        Option          "Composite"     "0"
EndSection

i botten på min xorg.conf
Minns inte varför men förr pre-7.10 har jag även vart tvungen att ha detta för att få 3d-accelerationen att funka. Detta verkar i sin tur gör att tex compiz inte funkar.

Detta är som jag förstått det, ingen kontrollerad sanning.

Ska testa... Just Composite verkar vara ett av problemen som sagt.

Tack för all hjälp, jag lär återkomma när jag testat lite mer.
Citera
2007-12-31, 08:14
Medlem
Dejads avatar
Efter lite meckande så får jag inte composit felmedelandet längre. Dock så står det bara "Desktop effects could not be enabled" vad jag än gör. Vet inte om det är bättre eller sämre. Det känns lite som att gå från ett fel till ett annat.

Min xorg.conf stämmer överrens med era och så långt funkar det. (gissade mig till att det skulle vara en etta istället för en nolla bakom composit)

Skönt att ha lite att göra såhär på nyårsaftons morgon (ska laga massa mat och detta är ett sätt att få lite distans till det)
Citera
2007-12-31, 12:17
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Efter lite meckande så får jag inte composit felmedelandet längre. Dock så står det bara "Desktop effects could not be enabled" vad jag än gör. Vet inte om det är bättre eller sämre. Det känns lite som att gå från ett fel till ett annat.

Min xorg.conf stämmer överrens med era och så långt funkar det. (gissade mig till att det skulle vara en etta istället för en nolla bakom composit)

Skönt att ha lite att göra såhär på nyårsaftons morgon (ska laga massa mat och detta är ett sätt att få lite distans till det)

Varför krångla til ldet?!?? Fattar nada.
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com...tiner-mha.html
Citera
2007-12-31, 14:28
Medlem
Pumbiss avatar
sudo apt-get xserver-xgl (alternativt ladda ner från synaptics) löste problemet för mig sist jag provade
Citera
2007-12-31, 15:09
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Varför krångla til ldet?!?? Fattar nada.
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com...tiner-mha.html
Bockar och bugar för detta.

Nu ska jag bara försöka få igång mitt nätverkskort så är allt frid och fröjd.
Gott Nytt år på er!
Citera
2007-12-31, 23:20
Medlem
Dejads avatar
Jag fick allt att fungera nu! madwifi ordna sig när jag fått rätt version och grafiken fungerar fullt ut nu. Tackar alla för hjälpen och hoppas att ni får skåla i champange. Skulle någon vara i närheten av stenungsund så kanske jag bjuder på Rotolo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in