• 1
  • 2
2007-12-06, 16:09
Medlem
felstavadds avatar
Har en minolta Z5 som jag haft några år. Funderar nu på att byta upp mig lite till en Pentax K10. Problemet är att fotobutikerna där jag bor inte har några hemma så det är lite svårt att bilda sig en uppfattning om den. Här är länken till fotosidans recension: http://www.fotosidan.se/reviews/view...s.htm?ID=13298

Överlag mkt bra recensioner, men jag vill även höra om nån har negativa erfarenheter eller ser nåt som sticker ut på specifikationerna som finns här: http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk10d/page2.asp
(på engelska).

Vore tacksam för lite hjälp, tips, andra alternativ, erfarenheter. Den är ju inte överjävligt dyr men jag vill inte slänga ut stålar i onödan.
Citera
2007-12-06, 16:39
Medlem
Gerras avatar
Kameran i sig är ninjabra, och skitbillig. Det som det gnälls om generellt är default-inställningarna för jpeg, och man måste pilla en del själv om det ska se dyrt ut. Vidare så är avdamningsfunktionen på den där kameran ren och skär bluff, och den fungerar över huvud taget inte.
Kolla typ här också. Där brukar det klämmas och kännas efter mer än normalt när det testas kameror.
Citera
2007-12-23, 15:06
Medlem
rogerks avatar
Pentax K10D

Vad säger ni om den kameran??
jag är helt grön på digitalsystemkameror, men den verkar ha det senaste och är vattensäker!

Kan man ta närbidler med det det medföljade enkla objektivet??
Citera
2007-12-23, 16:07
Medlem
Vattensäker och vattensäker. Den är väderskyddad vilket betyder att den har lite packningar i skarvarna för att den ska tåla lite regn och stänk. Tänk också på att den inte är tätare än sin svagaste länk vilket är objektivet.
Citera
2007-12-23, 22:46
Medlem
Farbror Sallads avatar
Tråd flyttad och sammanfogad med äldre K10D-tråd. /Mod
Citera
2007-12-28, 10:56
Medlem
Nu känner jag mig kluven..

Jag är en trogen Canon-användare. Älskar egentligen min Canon 400D. Men det finns vissa nackdelar ändå. Ett är att jag gärna vill ha IS (Image Stabilzer) när jag köper ett nytt objektiv. Det tråkiga är bara att prisskillnaden mellan ett objektiv med IS och ett utan är enorm.
Exempel:
Canon EF 70-200/2,8 L USM: 12795 kr
Canon EF 70-200/2,8 L IS USM: 18990 kr

Känns inte så kul att betala så pass mycket extra för IS på varje glugg man köper. Därför har jag kollat lite på kameror som har IS i huset, och Pentax K-10D är den som verkar ha fått bäst betyg. Synd bara att den är så ful olikfärgade knappar och konstig layout på huset. Deras egna kromade gluggar är inte attraktiva heller.

Men jag funderar ändå starkt på att gå över till ett hus med inbyggd IS. Det känns som att man tjänar på det i längden.... Eller är det värt att byta fabrikat för det? Nån som vet om Canon har några planer på ett nytt hus med inbyggd IS?
Citera
2007-12-28, 11:52
Medlem
rogerks avatar
ja e amatör på detta omårde, Vad är IS?
Citera
2007-12-28, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
ja e amatör på detta omårde, Vad är IS?

Image Stabilizer, alltså bildstabilisator.. En mekanik som justerar bilden så att man kan få skarpare bilder på frihand.

Exempel på bild tagen med IS resp. utan IS. Slutartid 2 sekunder(!) handhållet.
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/da1645/k10d.jpg
Citera
2007-12-28, 12:13
Medlem
pepsoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lammern78
Nu känner jag mig kluven..

Jag är en trogen Canon-användare. Älskar egentligen min Canon 400D. Men det finns vissa nackdelar ändå. Ett är att jag gärna vill ha IS (Image Stabilzer) när jag köper ett nytt objektiv. Det tråkiga är bara att prisskillnaden mellan ett objektiv med IS och ett utan är enorm.
Exempel:
Canon EF 70-200/2,8 L USM: 12795 kr
Canon EF 70-200/2,8 L IS USM: 18990 kr

Känns inte så kul att betala så pass mycket extra för IS på varje glugg man köper. Därför har jag kollat lite på kameror som har IS i huset, och Pentax K-10D är den som verkar ha fått bäst betyg. Synd bara att den är så ful olikfärgade knappar och konstig layout på huset. Deras egna kromade gluggar är inte attraktiva heller.

Men jag funderar ändå starkt på att gå över till ett hus med inbyggd IS. Det känns som att man tjänar på det i längden.... Eller är det värt att byta fabrikat för det? Nån som vet om Canon har några planer på ett nytt hus med inbyggd IS?
Bildstabilisering i objektivet är ännu så länge bättre (effektivare), men om det sedan är värt priset är ju en helt annan sak. Det kommer en uppdatering av K10D om några månader. Ryktena säger att modellen kommer att heta K20D och ryktena säger även att bildstabiliseringen ska ha blivit ännu bättre. Det pratas även om en helt ny sensor... men det är kanske önsketänkande?

Pentax har inga kromade gluggar men dom har däremot ett par stycken objektiv som är helt i metall (sk. Limited). Dom här objektiven går att få antingen i silver eller i svart och i den här serien finns förmodligen några av världens bästa objektiv just nu.

Det är nog ganska osannorligt att Canon kommer med IS i huset inom en överskådlig framtid. Om det är värt att byta bort din Canon beror på hur mycket tillbehör du har.
Citera
2007-12-28, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepsox
Bildstabilisering i objektivet är ännu så länge bättre (effektivare), men om det sedan är värt priset är ju en helt annan sak. Det kommer en uppdatering av K10D om några månader. Ryktena säger att modellen kommer att heta K20D och ryktena säger även att bildstabiliseringen ska ha blivit ännu bättre. Det pratas även om en helt ny sensor... men det är kanske önsketänkande?

Pentax har inga kromade gluggar men dom har däremot ett par stycken objektiv som är helt i metall (sk. Limited). Dom här objektiven går att få antingen i silver eller i svart och i den här serien finns förmodligen några av världens bästa objektiv just nu.

Det är nog ganska osannorligt att Canon kommer med IS i huset inom en överskådlig framtid. Om det är värt att byta bort din Canon beror på hur mycket tillbehör du har.

Tackar för det utförliga svaret..

Jag har varit på gång att köpa en Canon 5D för fullformatssensorns skull. Men som sagt, valet om IS har stoppat mig. Om det skulle komma en Pentax K20D med både förbättrad IS i huset och dessutom fullstor sensor så finns det nog inte längre nån tvekan Även fast jag skulle känna mig som en förrädare som överger Canon.
Nej jag har väl inte överdrivet mycket dyra tillbehör till min Canon idag, så visst skulle man kunna byta fabrikat.. ( )
Men det känns lite trist att överge ett sådant väletablerat märke som Canon. Är inte Pentax rätt nya på den digitala system-marknaden? Spontant känns det lättare att hitta återförsäljare till Canon och Nikon t.ex i utlandet, än att hitta grejer till en Pentax. Eller har jag fel?
Citera
2007-12-28, 15:37
Medlem
felstavadds avatar
Tackar för den infon, det där var intressant och bra att veta. Skulle iväg och beställa en K10D nästa vecka men då ska jag nog avvakta några veckor till. Om inte så kanske K10:an kommer ner lite i pris.
Citera
2007-12-28, 18:55
Medlem
pepsoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lammern78
Tackar för det utförliga svaret..

Jag har varit på gång att köpa en Canon 5D för fullformatssensorns skull. Men som sagt, valet om IS har stoppat mig. Om det skulle komma en Pentax K20D med både förbättrad IS i huset och dessutom fullstor sensor så finns det nog inte längre nån tvekan Även fast jag skulle känna mig som en förrädare som överger Canon.
Nej jag har väl inte överdrivet mycket dyra tillbehör till min Canon idag, så visst skulle man kunna byta fabrikat.. ( )
Men det känns lite trist att överge ett sådant väletablerat märke som Canon. Är inte Pentax rätt nya på den digitala system-marknaden? Spontant känns det lättare att hitta återförsäljare till Canon och Nikon t.ex i utlandet, än att hitta grejer till en Pentax. Eller har jag fel?
Pentax K20D (eller vad den nu kommer att heta... domänen är dock nyligen registrerad av Pentax) kommer inte att ha en 35mm sensor. Observera dock att varken IS eller fullformat är mirakelmedel

Idag är Pentax en av de minsta kameratillverkarna som fortfarande gör digitala systemkameror. Pentax var dock en av de första som kom ut med en riktig digital systemkamera för vanligt folk. För ett tag sedan blev Pentax uppköpta av Hoya så finns bara viljan så finns det mycket pengarna i bakgrunden.

Du har rätt. Det är mycket lättare att hitta tillbehör till både Nikon och Canon än till Pentax. Men det betyder inte att Pentax prylar är sämre. Det bästa sättet att få en uppfattning av hur bra en kamera är att kolla på priset
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in