2007-12-07, 23:05
Medlem
BesserWissers avatar
Hej!

Jag har en AirPort Express Wlan-router kopplad till mitt modem. I denna kan jag se anslutna klienter i nätverket, alltså hur många det finns samt deras ip i nätverket och MAC-adresser. Jag vill veta nu om det finns något sätt för mig att kunna se vad de andra datorerna i nätverket surfar på utan att deras ägare vet om att jag ser.

Och så undrar jag om jag kan se vad de ser på sina skärmar utan att de vet att jag kan se.

Jag kör Mac och folket som kommer hem till mig med sina datorer har oftast Pc. Vill veta ovanstående oavsett om användaren kör Mac eller Pc.
Citera
2007-12-08, 09:24
Medlem
DaVajjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Hej!

Jag har en AirPort Express Wlan-router kopplad till mitt modem. I denna kan jag se anslutna klienter i nätverket, alltså hur många det finns samt deras ip i nätverket och MAC-adresser. Jag vill veta nu om det finns något sätt för mig att kunna se vad de andra datorerna i nätverket surfar på utan att deras ägare vet om att jag ser.

Och så undrar jag om jag kan se vad de ser på sina skärmar utan att de vet att jag kan se.

Jag kör Mac och folket som kommer hem till mig med sina datorer har oftast Pc. Vill veta ovanstående oavsett om användaren kör Mac eller Pc.

Att se vilka hemsidor dom går in på borde gå med t. ex Ettercap eller Wireshark och i kombination med ett filter för de båda.

Ett ettercap-filter skulle kunna ut såhär:
Kod:
if (ip.proto == TCP && tcp.dst == 80)
{
	if (search(DATA.data, "GET") )
	{
		log(DATA.data, "/tmp/httplog.log");
	}
}
Alla HTTP-paket med innehållet GET som är påväg ut skulle alltså sparas i /tmp/httplog.log för beskådning. Att skriva ut det med msg() verkade inte gå, och inte heller verkade etterfilter ha stöd för någon typ av strängmanipulering, då jag gärna skulle plockat ut endast GET-kommandot och struntat i alla headers som nu kommer med i loggen. :/

Utöver ett sådant filter så är det även bra att ha ett pcap-filter för att begränsa vilka paket som ska behandlas. Detta är bra för att det minskar cpu-belastningen.

EDIT: För övrigt förutsätter detta att paketen når din dator på något sätt. Sitter ni på WLAN så gör dom det, om det är trådat nätverk som inte skickar ut datan på alla portar, dvs inte en hubb, så måste du få trafiken att gå igenom dig.
Citera
2007-12-08, 18:36
Medlem
Skaffa dig en dator med två nätverkskort, placera den mellan din wlan accesspunkt och sladden med internet.

[Inet]--[dator]--[wlan] ) ) ) [offer]

Nu gör du bara en nätbrygga mellan eth0 och eth1 och kör typ:
apt-get install dsniff
starta firefox
webspy 192.168.1.* -i brygga

de sidor offret öppnar kommer att komma upp som en ny tab i firefox, mycket trevligt att luta sig tillbaka med en kopp varm choklad och titta på.
Citera
2007-12-08, 18:52
Medlem
DaVajjs avatar
För att göra en nätbrygga i t. ex Ubuntu kan du ladda ner paketet bridge-utils.

Läsning om bryggor i Linux: http://www.linux-foundation.org/en/Net:Bridge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in