• 1
  • 2
2007-12-03, 14:29
Medlem
TRADINGs avatar
Hej

Jag under om någon vet var man kan få tag på Proscar(Finasteride)? Känner till några suppliers men ingen av dem har det. Detta kanske är receptfritt på apoteket eller man kan lätt få recept på det genom att besöka läkare?
Citera
2007-12-03, 15:18
Medlem
staggy25s avatar
propecia som är same same but different...lägre dos asså, ska inte va så svårt att få av doktorn...bara att säga du börjar bli tunnhårig o mår dåligt för det
Citera
2007-12-03, 18:38
Medlem
TRADINGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staggy25
propecia som är same same but different...lägre dos asså, ska inte va så svårt att få av doktorn...bara att säga du börjar bli tunnhårig o mår dåligt för det

Är det samma effekt på dem som proscar har? Behöver man aromatiserings blockerare för dem med?
Citera
2007-12-04, 00:09
Medlem
staggy25s avatar
Båda är finasterid...skillnaden är bara att proscar är 5mg o propecia1mg.
Proscar skrivs ut till de med prostatacanser...o propecia till de som tappar hår.

Personligen tycker jag att finasterid och även dutasterid (slår ut DHT totalt ) som jag också lekt med, är skit. För mycket bieffekter som överväger resultaten. Enligt mig kommer man inte ifrån ärftligt håravfall med dagens medicin...bara att gilla läget egentligen när man tappar. Och att använda detta för att inte tappa under kur tycker jag är bara dumt...bieffekterna av dessa ovan plus de från aas skulle nog bli förjävliga. Det är jättemånga som inte har ärftligt håravfall som kurar på mildare aas och har kvar sitt tjocka hårtillväxt...det handlar om att ha tur anser jag...med generna.

Dessutom lägga till AI´s som har sina bieffekter också...riktigt onödigt! Bieffekterna av dutasterid kommer inom 6månader och för finasterid inom 1 år..ska du då ta AI för att åtgärda problemen som kommer så behövs det nog fler mediciner senare mot AI-bieffekterna...så vart ska det sluta nångång

think twice
Citera
2007-12-04, 08:17
Medlem
getosts avatar
Citat:
.

Personligen tycker jag att finasterid och även dutasterid (slår ut DHT totalt ) som jag också lekt med, är skit. För mycket bieffekter som överväger resultaten. Enligt mig kommer man inte ifrån ärftligt håravfall med dagens medicin...bara att gilla läget egentligen när man tappar.

Bieffekterna av dutasterid kommer inom 6månader och för finasterid inom 1 år..

- Vad för belägg har du för ovanstående? Jag har själv använt Proscar(Finasterid) utan några märkbara biverkningar förutom lätt minskad sexdrive, även om jag vet att det talas om andra biverkningar för vissa. Vad för övriga biverkningar är så allvarliga att det inte är värt för att behålla kalufsen, menar du?
Att Finasteride sedan inte skulle fungera i syfte att förhindra håravfall och i många fall dessutom återge hårväxt finns ju vetenskapliga belägg för sedan länge, vad jag vet.

Att bieffekterna av Finasterid skulle dröja så länge som upp till ett år har jag heller aldrig hört??

Har du lite underlag för dessa påståenden?
Citera
2007-12-04, 12:45
Medlem
staggy25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getost
- Vad för belägg har du för ovanstående? Jag har själv använt Proscar(Finasterid) utan några märkbara biverkningar förutom lätt minskad sexdrive, även om jag vet att det talas om andra biverkningar för vissa. Vad för övriga biverkningar är så allvarliga att det inte är värt för att behålla kalufsen, menar du?
Att Finasteride sedan inte skulle fungera i syfte att förhindra håravfall och i många fall dessutom återge hårväxt finns ju vetenskapliga belägg för sedan länge, vad jag vet.

Att bieffekterna av Finasterid skulle dröja så länge som upp till ett år har jag heller aldrig hört??

Har du lite underlag för dessa påståenden?

Hur länge har du använt proscar?

Mina påståenden handlar endast om egna erfarenheter.
Provat propecia först ca 6månader, tog jag till mig mer info om att man kan få tillbaka mycket mer hår och behålla med proscar..alltså bara en doshöjning av finasterid. Det provade jag i ett år. Efter vidare forskning om håravfall o mediciner upptäckte jag Avodart som skulle vara dunder medicin. Provade den ett år också.

Bieffekterna av propecia var inga alls förutom lite minskad libido strax innan jag bytte till proscar. Resultaten av propecia var inte heller så tillfredsställande..håravfallet hade bara minskad men inte stoppats.
Proscar gav bättre resultat vad gäller minskad håravfall..det stoppades nästan helt. Bieffekterna av den var såklart mer än propecia...mer minskad libido, erektionsproblem vissa perioder under det året, lite ödem och gyno pga östrogenbieffekter. Sedan får man också tex förminskad prostata som kan ställa till med problem...men sådana inre bieffekter märks ju inte av direkt...

Avodart stoppade håravfallet helt..och jag fick tillbaka nästan allting jag hade tappat också...va skitnöjd resultatmässigt för att jag hade fullt hårtillväxt på skallen och tjockt hår. Men sedan kom biverkningarna...mina tonårsgyno blomstrade verkligen ut! Libidon var förjävligt minskad, stora erektions problem. Ödem i hela kroppen...syntes som mest i ansiktet och runt magen m.m....väldigt lätt att lägga på sig fett på de ställen där tjejer har sina kurvor pga att östrogenet får härja fritt. Och vad det hade för biverkningar på organen vet jag inte....

Jag läste vidare och började jaga efter AI´s...skulle börja med femar och även letade efter mediciner mot bieffekterna av femar, men här satte min läkare stopp för experimentet...och jag lade ner allting. Halvår efteråt kände jag mig mer normal i kroppen och i psyket/sexdrive/självförtroendet osv först då insåg jag så korkad alltihopa var.
Än idag finns hälften av den gyno jag fick kvar...det kommer aldrig dra sig tillbaka helt så länge jag inte opererar..men allting annat är normalt igen, dock har jag skitsvårt för att få ner BF och lägger på mig väldigt lätt också....men det är nog den kroppstypen jag har.

Så,
Vad för övriga biverkningar är så allvarliga att det inte är värt för att behålla kalufsen? De psykiska och fysiska.

Nej..det dröjer inte så lång tid..men vid det laget..mot slutet av första året alltså, är bieffekterna på sitt max jämnfört med början. Men jag körde inte proscar vidare mer än ett år..så jag vet inte om bieffekterna skulle fortsätta till högre grad.

Inte säkert att alla får dessa bieffekter jag beskrivit i ovan...men det är också väldigt dosberoende av finasterid och dutasterid..och hur länge man använt, och den individuella aspekten spelar roll också, oavsett vilken medicin.

Vet att det är vetenskapligt bevisat att både finasterid och dutasterid hindrar håravfall och även ger tillbaka en del hår...men finasterid är för svag för riktigt tillfredsställande resultatoch är därför inte värt med de bieffekterna tycker jag...och dutasterid är för stark
Citera
2007-12-04, 13:03
Medlem
som staggy skriver så ökar finasteride (och dutasteride) märkbart risken för gyno och andra östrogenrelaterade effekter. och tillsammans med en aromatiserande steroid blir det än mer riskabelt. Ska man absolut ha med en 5ar-hämmare i sin kur bör man samtidigt ta en AI för att minska riskerna.

Läkemedelsverket har också satt igång en utredning hurvida finasteride ger bestående biverkningar. http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/N...e____5522.aspx

Man bör tänka på att DHT är vad som gör en man till en man.
Citera
2008-02-29, 20:43
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Bieffekterna av propecia var inga alls förutom lite minskad libido strax innan jag bytte till proscar.
Vilket är den 1mg kur som skall användas vid den typ av håravfall du talar om. 5mg är i princip onödigt vid håravfall och är mycket "farligare". Vissa delar proscar till 1.25mg (för att det är svårt att få fram vettiga 1/5 delar), men även det är rätt korkat. Dutasterid är ju bra om man inte alls gillar sig själv och sin kropp.

Finas. finns att köpa på ett gäng nätapotek i pissbilliga varianter. Men man ska väl kolla upp apoteket i fråga en del.

Annars är det som sagt att snacka med en doktor och få ut ett recept.

Men jo, kan hålla med om att det skulle kännas lite konstigt att knapra DHT-hämmare.
Citera
2008-02-29, 23:21
Medlem
wiiiilis avatar
hellre skaffar jag mig roidfrilla än att tampas med bieffekterna av finasteride.
jag har legat på i tjugo veckor med tex oxar som front samt testo 1g ew hela tiden.
det konstiga är att det är inte föränns nu som jag har börjat att tappa hår.
det är lika dant med acnen den har varit under kontroll tills nu den med.

som det ser ut nu kommer jag sluta som ett hårlöst pizzaface:evilgr

in39:
är det någon som upplevt något liknande under en lite längre kur?
jag har legat på sen oktober ifall det är någon som undrar.

jag har ökat från 98kg till 116kg och än har jag ingen tanke på att kliva av
Citera
2008-03-01, 00:43
Medlem
Mystiqes avatar
staggy25...bra du tar upp det ang om Proscar, har inte heller hört talas om såna biverkningar kan ta en sådant tid men nu får man iallefall en blick hur det kan gå till...
Citera
2008-03-01, 08:02
Medlem
Är det nån som använt proscar för att motverka akne?
Citera
2008-03-01, 09:41
Medlem
Finns ingen anledning att köra på de doser som alla gör. Jag har själv kört proscar ett bra tag och håravfall slutar inom 1-2 månader för min del och folk börjar kommentera att håret blivit tjockare efter 4-5 månader. Har gjort detta 2 ggr, samma resultat båda ggr.

Bieffekt som jag märkt av är: minskad libido som gått över efter 1 månad. Är ju ingen drastisk minskning, men märktes ändå.

Jag brukar köra(med proscar 5mg) att jag delar dem först i 4(alltså 1.25mg per del) och sedan till 8(~0.6) per del. Har dem i fukt-, ljus och luftsäker behållare. Tycker att 0.6 funkar minst lika bra som 1.25 däremot så känner jag inte minskade libidon på samma sätt. Kör även fungoral då och då som innehåller ketokonazol, gör under både mot finnar och håravfall.

Är övertygad om att man kan köra 0.3mg ED också, men helt klart kommer resultaten inte komma lika snabbt, däremot säkrare ur biverkningssynpunkt. Så fram med rakbladen och hacka på grabbar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in