• 1
  • 2
2007-11-12, 01:52
Medlem
Snuggles88s avatar
Hejsan!

Jag står inför valet av framtid. Jag kan inte på något vis säga att jag bestämmt mig för någonting än. Ena veckan vill man bli dataingengör, andra veckan politiker och tredje veckan journalist.

Dataingengör vill jag bli bara för att jag är intresserad av datorer och dess oändliga arbetsområden. Journalist och politiker har båda med mitt stora intresse för politik att göra. Frågan i denna tråd är villken väg man ska gå om man vill förändra. Finns det någon stor fördel när det gäller det ena eller det andra?

Att vilja förändra världen låter kanske lite ädelt, men väljer jag att bli journalist eller yrkes-politiker är det ändå det jag vill få möjlighet att uppnå. Som journalist känns det som man har mer makt att påverka allmänheten med sin propaganda. Det är lätt att nå ut till folk. Som politiker däremot är man väldigt beroende av att inflytelserika journalister uppmärksammar det man vill. Som politiker kan man genom röstning i olika förslag på ett rakt sätt förändra.

Frågan jag inte klarar lösa själv är villken väg man ska gå om man vill ha så stor genomslagskraft som möjligt?

......eller så blir jag dataingengör istället.

En annan fråga är att om jag bestämmer mig för att försöka göra en karriär som politiker, villken väg ska man ta. Jag själv anser att man först borde skaffa sig en akademisk utbildning innom något ämne som man kan ha nytta av t.ex. statsvetenskap eller diplomati. Men hur ska man gå vidare sedan? Jag vill gärna arbeta med globala frågor. Kanske sitta med i någon nämnd i EU eller FN. Miljöfrågor är något jag brinner för väldigt just nu, men jag har åsikter om det mesta.

Hjälp mig välja framtid, snälla!
//Snuggles
Citera
2007-11-12, 05:05
Medlem
Rois avatar
För att bli politiker ska du slicka röv i något ungdomsförbund. Det är ungefär det som krävs för att bli politiker. När du väl är på plats kommer varenda sak du gör drabba alla vare sig de vill det eller inte, då all politik utgår ifrån tvång.

Journalist känns i sammanhanget som ett lite "ädlare" yrke eftersom du resonerar till folks fria vilja istället för att med hot diktera vad de ska göra.
Citera
2007-11-12, 14:47
Medlem
alcatrazs avatar
Fy fan för journalister som vill förändra samhället och förmedla sin propaganda. Har vi verkligen inte tillräckligt med denna vara i Sverige som det är? Jag tycker iaf att det är helt fel anledning till varför man skulle vilja bli journalist.
Citera
2007-11-12, 15:01
Medlem
Bergies avatar
Vill du bli journalist bör du åtminstone ha ett bra språk tycker jag.

bestämmt = bestämt
ingengör = ingenjör
innom = inom

Nog bäst att studera till det du finner roligast och verkligen brinner för, ska vi sitta och ge dig direktiv blir det nog inte perfekt i slutändan.
Hade jag fått bestämma hade jag valt att du startar nått företag som blir världens största och på så vis köpa dig till vissa förändringar
Citera
2007-11-12, 15:02
Medlem
Snuggles88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alcatraz
Fy fan för journalister som vill förändra samhället och förmedla sin propaganda. Har vi verkligen inte tillräckligt med denna vara i Sverige som det är? Jag tycker iaf att det är helt fel anledning till varför man skulle vilja bli journalist.

Okej, varför ska man bli journalist då?
Citera
2007-11-12, 15:06
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:

+1 på det. Journalister som vill föra sin egen politiska talan och hänga ut sina motståndare genom att själva gömma sig bakom sin redaktion känns inte alls lika ädelt som de politiker som faktiskt själva tar striden och står för sina åsikter.

Båda behövs men nu känns det som att det saknas politiker medan det finns mediatyckare i överflöd.
Citera
2007-11-12, 15:15
Medlem
alcatrazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuggles88
Okej, varför ska man bli journalist då?

Dels finns det ju alla inriktningar som musik, sport, nyhetsjournalistik m.m där man skriver om det intresse man har. Vill man syssla med nån slags opinionsförmedling tycker jag att man ska ha som mål att objektiv förmedla denna pga tron på ett demokratisktsamhälle där läsaren själv får ta ställning utan att få en massa vinklad dynga kastat i ansiktet. Jag tänker genast på Fox news och annan skit när jag hör journalister som subjektivt vill framföra sin åsikt och förändra världen.
Citera
2007-11-12, 16:19
Medlem
orkarNs avatar
Man kan säga vad man vill om journalister, men faktum är ju att de har en stor del makt, som grupp. Däremot tror jag inte att du som enskild journalist kan förändra ett dugg eftersom att de flesta åsikter som inte är mainstream inte kommer fram i den media average Sven kommer i kontakt med var dag. Det vill säga, håller du inte med Aftonbladet så får du inte många sylar i vädret. Felet ligger självklart i att den stora massan är så otroligt jävla dum att man blir mörkrädd. Se dig om i media, vem är det som får tala? Bli sexualupplysare, "omvärldsanalytiker", professionell debattör, journalist, politiker...
Bli överbefälhavare och ta över landet genom en militärkupp? Se bara till att bli polare med försvarsministern först så att du har någon armé att ta över skiten med.
Citera
2007-11-12, 16:24
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Hejsan!

Jag står inför valet av framtid. Jag kan inte på något vis säga att jag bestämmt mig för någonting än. Ena veckan vill man bli dataingengör, andra veckan politiker och tredje veckan journalist.

Just det - en sak till - politiker utan verklighetsförankring, går fetbort. Så utbilda dig, jobba och håll på med politiken på sidan om.
Citera
2007-11-12, 21:10
Medlem
Snuggles88s avatar
Citat:
Dels finns det ju alla inriktningar som musik, sport, nyhetsjournalistik m.m där man skriver om det intresse man har. Vill man syssla med nån slags opinionsförmedling tycker jag att man ska ha som mål att objektiv förmedla denna pga tron på ett demokratisktsamhälle där läsaren själv får ta ställning utan att få en massa vinklad dynga kastat i ansiktet. Jag tänker genast på Fox news och annan skit när jag hör journalister som subjektivt vill framföra sin åsikt och förändra världen.

Jag vill givetvis bli en samhällsdebatterare. Alla som sysslar med nyheter har väl som mål att vara objektiva? Allt beror av villken världsbild man har. Jag tycker t.ex. att nazister är grymmt högervridna i sina resonemang, alltså inte det minsta objektiva. De själva tycker dem bara tar beslut utefter den världsbild och dem sanningar de upplever.

Jag vill givetvis vara objektiv, men sanningen är den att det är omöjligt att skriva objektivt. Det handlar om världsbild.

//Snuggles
Citera
2007-11-12, 21:13
Medlem
Snuggles88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergie
Vill du bli journalist bör du åtminstone ha ett bra språk tycker jag.

bestämmt = bestämt
ingengör = ingenjör
innom = inom
Skämms en aning.
(Men jag skrev snabbt.)

Citat:
Nog bäst att studera till det du finner roligast och verkligen brinner för, ska vi sitta och ge dig direktiv blir det nog inte perfekt i slutändan.
Hade jag fått bestämma hade jag valt att du startar nått företag som blir världens största och på så vis köpa dig till vissa förändringar

Saken är ju den att jag brinner för samhällsfrågor, så det spelar nog egentligen ingen roll riktigt villket område jag utbildar mig innom.

//Snuggles
Citera
2007-11-13, 12:32
Medlem
Bergies avatar
Citat:
Skämms en aning.
(Men jag skrev snabbt.)

Saken är ju den att jag brinner för samhällsfrågor, så det spelar nog egentligen ingen roll riktigt villket område jag utbildar mig innom.

//Snuggles

Skäms
Inom

Ja, brinner du för samhällsfrågor tycker jag väl du kan mata in lite kurser för att sedan bilda en uppfattning vad du vill fördjupa dig i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in