• 1
  • 2
2007-10-30, 11:13
Medlem
Min Firefox är SÅ långsam! Jag står inte ut längre.
Jag måste hitta en lösning på det här. Annars måste jag lämna FF bakom mig

Jag hoppas någon här har bra tips.

Jag har vanligtvis mellan 15 och 20 öppna tabs i Firefox.
Jag vet att det är ganska mycket men det borde inte driva upp min CPU till 80-98% och ta upp 300 000Mb minne, eller?

Samtidigt har jag även IE7 igång med 10 tabs och den tar bara upp 3% CPU och 42Mb minne.

Jag kör Firefox 2.0.0.8 i Win XP.

Dessa är mina plugins:
  • British English dictionary 1.19
  • del.icio.us 1.2
  • DOM Inspector 1.8.1.8
  • Google Gears 0.1.54.0
  • Google Toolbar for Firefox 3.0.2007525W
  • Skype extension for Firefox 2.2.0.70
  • Svensk ordlista 1.4
  • Tab Mix Plus 0.3.6
Citera
2007-10-30, 17:37
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
15-20 tabbar öppna och minnesanvändningen ökar,lustigt

Men som sagt, Fx är känd för att äta minneanvändning och att ha så många tabbar öppna gör ju inte saken bättre.

Hur mycket internminne har du i datorn?
Citera
2007-10-30, 17:48
Medlem
Sälklubbarns avatar
Ett problem med Firefox är ju att den inte släpper minnet ifrån sig när man minimerar fönstret, som andra program gör.

Finns en fix för detta: http://gomeler.com/2006/04/10/firefo...optimizations/

Då kan man minimera och maximera Firefox för att få den att släppa en massa minne. Sen äter den sig förstås uppåt igen, men det är ett litet steg på vägen i alla fall.
Citera
2007-10-30, 18:03
Bannlyst
Ett tips är att skaffa pluginet "Adblock Plus"

Har man såpass många tabbar öppna kan det bli en hel del reklam och det suger minne (för mig iaf).
Citera
2007-10-30, 18:11
Medlem
criss avatar
Jag har samma problem i FF.
Ibland efter en tids surfande så blir surfandet extremt segt. Det går tex inte att kolla på youtube-klipp, utan de fryser o sedan hoppar.

Kollar man på min cpu-mätare så går den upp i 100% helt omotiverat. Ramen ligger på ca 50 % (500mb), så det är inga problem med för lite minne. När jag stänger ner FF så ligger cpu fortfarande 100 % och jag får starta om datorn för att fixa detta. Detta kan inträffa vid när jag bara har en eller två tabbar öppna. Kör även med Adblock plus.

Har även provat med den där fixen!

Vad är felet ?
Citera
2007-10-30, 19:20
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Ganska lustigt att folk är så välvilliga när det gäller problem med FF. Hade det hänt i IE så hade de tre första inläggen förklarat att du ska skifta till FF eftersom det är så mycket bättre.
Vad händer om du startar två instanser av FF och kör hälften av tabbarna i var? Spårar båda ur?
Citera
2007-10-30, 20:17
Medlem
criss avatar
Hehe, stämmer nog det. Folk är lite "smyg-hatare" av Microsoftprodulter, fastän de själva kör med Windows som OS.

Jag gillar FF skarpt då det i vanligare fall är snabbare än IE, samt alla de extensions.
Får väl i värsta fall byta till Opera...

När jag kör två instanser händer exakt samma sak. I och med att CPU:n drar upp i 100 % så påverkas hela datorn, även om FF stängs ner. Enda botemedlet: Restart.
Citera
2007-10-30, 20:27
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cris
Har även provat med den där fixen!
Vad är felet ?
Fixen är bara till för att få FF att släppa RAM. Löser ej CPU-problemet vad jag vet.
Citera
2007-10-30, 20:33
Medlem
criss avatar
Jo jag misstänkte det. Men jag körde alla tips som gavs i tråden, för att undvika svar som att: Prova det tipset i länken osv...
Citera
2007-10-31, 00:12
Medlem
tomibollen_2s avatar
Känner igen problemet, men när jag körde flash stop så vart det
bättre upptäckte att många sidor körde flash reklam och det sög
kraft som satan ur CPU:n .

Nåja lycka till
Citera
2007-10-31, 01:08
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Ett bra verktyg för att undvika all onödiga banners / popup / med mera och där inte Adblock Plus kan fixa är Ad Muncher.

Ad Muncher äter upp allt och man får en snyggare sajt.Nu kan man t.o.m surfa in på Aftonbladet / Expressen utan att får ner en hel bok med massa banners och sådant skräp.
Citera
2007-10-31, 12:15
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Jag använder själv inte FF, så jag kan inte ge några specifika tips om just dina plugins, men rent generellt så kan du börja med att inaktivera alla plugins. Beter sig programmet fortfarande lika underligt så kan du testa att installera om det. Flyter det bra utan plugins så testar du att lägga till ett efter ett tills det blir problem. Hittar du vilket det är som verkar ge problem så kör du bara det scriptet ett tag. Fortfarande problem innebär att du hittat boven. Funkar det felfritt så är det en kombination som ställer till det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in