• 1
  • 2
2007-10-26, 14:05
Medlem
w84funs avatar
Rödig står på matsedeln till middag. Ge mig inspiration så att jag kanske lyckas variera mig. Normalt sett blir det vanlig ugnsstekt rödig, det är så gott, men idag känner jag mig än så länge modig.
Citera
2007-10-26, 14:28
Medlem
Du kan ju ta ett litet o-crazy steg och foliebaka den.
Citera
2007-10-26, 14:32
Medlem
w84funs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Du kan ju ta ett litet o-crazy steg och foliebaka den.

Hahaha, kanske inte riktigt vad jag tänkt mig men tack ändå.
Citera
2007-10-26, 14:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w84fun
Rödig står på matsedeln till middag. Ge mig inspiration så att jag kanske lyckas variera mig. Normalt sett blir det vanlig ugnsstekt rödig, det är så gott, men idag känner jag mig än så länge modig.
Röding är antagligen den förnämaste laxfisken när det gäller smak. Du bör därför inte överarbeta receptet.

Enklast är att antingen filéa de eller köra som den är genom att först steka den hastigt på båda sidorna i en ganska varm panna för att sedan fortsätta i ugnen och laga den färdig där.

Använd endast salt, peppar, skirat smör och citron för att avsluta. Garnera med färsk persilja och ät den med fin, kokt potatis till samt en huvudsallat med en ytterst lätt dressing.

~Paul~
Citera
2007-10-26, 15:03
Medlem
w84funs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Röding är antagligen den förnämaste laxfisken när det gäller smak. Du bör därför inte överarbeta receptet.

Enklast är att antingen filéa de eller köra som den är genom att först steka den hastigt på båda sidorna i en ganska varm panna för att sedan fortsätta i ugnen och laga den färdig där.

Använd endast salt, peppar, skirat smör och citron för att avsluta. Garnera med färsk persilja och ät den med fin, kokt potatis till samt en huvudsallat med en ytterst lätt dressing.

~Paul~

Jag älskar röding. Håller med om att det enlka är det goda. Men går den verkligen inte att variera, utan att förstöra smaken?
Citera
2007-10-26, 15:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag älskar röding. Håller med om att det enlka är det goda. Men går den verkligen inte att variera, utan att förstöra smaken?
Jo, du kan förändra smaken helt genom att variera men varför då använda en så fin fisk som röding? Köp i så fall en skrubba

~Paul~
Citera
2007-10-26, 15:21
Medlem
w84funs avatar
Citat:
Jo, du kan förändra smaken helt genom att variera men varför då använda en så fin fisk som röding? Köp i så fall en skrubba

~Paul~

Point taken. Men jag tänkte nog mer på tillbehören, istället för potatis, sky osv.
Citera
2007-10-26, 15:24
Medlem
klybans avatar
Jag älskar citronsås till lax,skulle säkert kunna funka till röding också.

2dl Cream fraish
2dl Grädde
Rivet citronskal
Fiskbuljong
Pressad citron
Peppar.

Sjud creme fraish,grädde och citronskal tills det tjocknar lite.
Fiskbujong 5min

Smaka av med pressad citron och peppar.

Till stekt röding skulle jag nog fundera på smörsteka championer och lite kapris.
Citera
2007-10-26, 15:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Point taken. Men jag tänkte nog mer på tillbehören, istället för potatis, sky osv.
Hm, du kan köra med ris, couscous, pasta och annat men jag anser nog att något i potatisväg ändå passar bäst.

~Paul~
Citera
2007-10-26, 15:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag älskar citronsås till lax,skulle säkert kunna funka till röding också.

2dl Cream fraish
2dl Grädde
Rivet citronskal
Fiskbuljong
Pressad citron
Peppar.

Sjud creme fraish,grädde och citronskal tills det tjocknar lite.
Fiskbujong 5min

Smaka av med pressad citron och peppar.

Till stekt röding skulle jag nog fundera på smörsteka championer och lite kapris.
Bra förslag.

~Paul~
Citera
2007-10-26, 21:19
Medlem
Erik1974s avatar
När jag gör röding i ugnen brukar jag ha en libanesisk krydda på som heter sumac. Väldigt gott!
Citera
2007-10-26, 21:23
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Hm, du kan köra med ris, couscous, pasta och annat men jag anser nog att något i potatisväg ändå passar bäst.

~Paul~
Precis. Inte mos, men pressad potatis med persilja, olja, citronsaft och lite salladslök i till exempel. Det passar pefekt till röding.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in