2007-10-24, 11:54
Medlem
Jag gillar samlingstrådar.

Citat:
Ungdomsbråk stoppar busstrafik
Publicerat: 24 oktober 2007, 08:58

Ett 20-tal busshållplatser i Landvetter- och i Härrydaområdet utanför Göteborg drogs in på onsdagsmorgonen efter beslut av skyddsombuden. Under en längre tid ska skolungdomar ha hotat och trakasserat förare, rapporterar Sveriges Radio Göteborg.

Textstorlek: Normal text Större text Störst text Skriv ut - Vi måste tyvärr göra något radikalt, förklarar skyddsombudet Maja Mehiläinen.

Hon kör själv buss.

- Det blir lätt bråk och stoj i bussen. Det är som en lekstuga. De lyssnar inte på vad vi säger.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_524403.svd

Härrydaområdet, är inte det ett riktigt risigt ställe?

Även SvT och SR rapporterar medan AB, Expressen och DN inte gör det. GT som ändå är lokal rapporterar knapphändigt. Ju oseriösare medium, desto mer partisk journalistik? Spiller den låga nivån från skvallerdelarna över på andra områden? Tycker det finns en del som tyder på det.
2007-10-24, 13:41
Medlem
Jag åker ofta de bussarna så jag kan ju lika gärna dela med mig av vad jag vet. Vad det handlar om är ungdomar i gymnasieåldern som åker de knappa två milen från Rävlanda till gymnasieskolan i Landvetter. En bussresa på en knapp halvtimma.

För det första är Rävlanda ingen förort. Det är landsbygd.

För det andra finns det inga invandrare i Rävlanda. Bråkstakarna är utan undantag vanlig svensk drägg.

För det tredje låter det hela rätt överdrivet. Nu har jag inte varit i Rävlanda och åkt buss sen i våras men då var det åtminstone inte allvarligare än mycket skrik och skrän. Någon stenkastning har i alla fall jag aldrig sett röken av. Låter mest som det hela är ett ovanligt dumt pojkstreck som blivit uppblåst.
2007-10-24, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra
Jag åker ofta de bussarna så jag kan ju lika gärna dela med mig av vad jag vet. Vad det handlar om är ungdomar i gymnasieåldern som åker de knappa två milen från Rävlanda till gymnasieskolan i Landvetter. En bussresa på en knapp halvtimma.

För det första är Rävlanda ingen förort. Det är landsbygd.

För det andra finns det inga invandrare i Rävlanda. Bråkstakarna är utan undantag vanlig svensk drägg.

För det tredje låter det hela rätt överdrivet. Nu har jag inte varit i Rävlanda och åkt buss sen i våras men då var det åtminstone inte allvarligare än mycket skrik och skrän. Någon stenkastning har i alla fall jag aldrig sett röken av. Låter mest som det hela är ett ovanligt dumt pojkstreck som blivit uppblåst.

Oj, fel på alla ledder då!

Har ju varit ett antal såna här historier i invandrarområden - S-tälje, Sthlm, Halmstad - därför jag trodde det var invandrare. Säker på att det inte är det?
2007-10-24, 16:20
Moderator
Falukropps avatar
Ja, som redan konstaterat, de där busslinjerna går i så gott som totalt invandrarfria områden. De få invandrare som finns är troligen väldigt välintegrerade, och sköter sig troligen fan så mycket bättre än många svenskar.

Men det är ju inte så konstigt att folk förutsätter att det är invandrare i farten när det är frågan om den där typen av totalt meningslös brottslighet.
2007-10-24, 18:17
Medlem
Absolut Torrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra
gymnasieskolan i Landvetter

Mölnlycke menar du eller? Eller finns det gymnasium i Landvetter, eller är det högstadieungar du menar.
2007-10-24, 19:24
Medlem
Yes...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Ja, som redan konstaterat, de där busslinjerna går i så gott som totalt invandrarfria områden. De få invandrare som finns är troligen väldigt välintegrerade, och sköter sig troligen fan så mycket bättre än många svenskar.

Men det är ju inte så konstigt att folk förutsätter att det är invandrare i farten när det är frågan om den där typen av totalt meningslös brottslighet.
Javisst sköter sig integrerade invandrare bättre än en svensson, men du glömmer bort att det finns många ointegrerade invandrare.

Just stenkastning mot bussar har hänt (och händer säkert också as we speak) här i Södertälje också, och det har bara hänt i områden där invandrare tillhör den absoluta majoriteten.
Så min erfarenhet säger mig: Många invandrare = meningslös brottslighet. Många svenskar = mindre meningslös brottslighet.
2007-10-24, 19:44
Medlem
Tant Pols avatar
Fast det här är rätt intressant. Det händer mer i trakterna av Göteborg. I Torslanda, (där majoriteten av befolkningen är av svensk härkomst) har man haft problem med att ungdomar pangat rutorna i skolan och på bullerskydd etc. På ett föräldramöte i skolan togs problemet upp med de trasiga rutorna i skolbyggnaden, varpå de flesta föräldrarna säger att jo men det är ungdomar från Biskopsgården (invandrartätt område) som har kommit hit och slagit sönder rutorna. Men se det var det inte, skolan hade tagit fast de skyldiga och samtliga ungdomar som åkt dit bodde i Torslanda. Fast det hade Torslandaföräldrarna väldigt svårt att ta in.

Jag tror nog att när det gäller ungar som ställer till ofog så sker det både bland invandrare och svenskar.

Därmed inte sagt att vi alltid ska hålla invandrare om ryggen eller att de inte ska ställas till svars när de bryter mot svenska lagar.
2007-10-24, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Härrydaområdet, är inte det ett riktigt risigt ställe?

Som redan påpekats så är Härryda än så länge inte känt för multikultiproblem, det är än så länge ganska svenskt, kanske t.o.m. idylliskt. Tiderna kan ju ändras snabbt nuförtiden i och för sig. Rävlanda är som sagt landsbygd i stort sett. Detta är ju ingen garanti för att det inte varit kulturberikare inblandade då dessa områden ligger nära Göteborg (definitivt EU-mopedavstånd) och de ligger också på vägen mellan Göteborg och Borås, och i Borås finns det tyvärr en hel del multikulti numera. Det står visserligen att det är skolungdomar så det borde vara mestadels svenska ungdomar, men som vi vet så räcker det med en handfull, ibland bara någon enstaka, ungdomar från Mellanöstern eller Afrika för att omedelbar cirkus skall uppstå spontant.
2007-10-24, 21:29
Medlem
När jag jobbade lite där borta så åkte jag ofta bussen dit, det fanns bara en massa villor och jordbruk därute. Det är nog ingen plats man där man kan förvänta sig problem med integration...

Däremot såg jag en massa förortsungar trasha till Ullevi en gång på nära håll, det var då man insåg hur konstigt Sverige har blivit. Och dom var ju inresta i "city" så vem vet, kanske dom tog bussen ut till Härryda för att stöka och bråka?
2007-10-25, 16:47
Medlem
ellroys avatar
Jag bor i Rävlanda och har åkt denna busslinje mååånga gånger, och min expertåsikt är att det är högstadieelever från Hindås på väg till/ifrån Rävlandaskolan som bråkar och trakasserar.
Det har varit samma visa i säkert 20 år, men möjligen så har det ökat på sistone.
Jävla Hindåspack!!
2007-10-26, 00:04
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yes...
Javisst sköter sig integrerade invandrare bättre än en svensson, men du glömmer bort att det finns många ointegrerade invandrare.

Hehe, tro mig, jag påminns varje dag om det. Så här är inget glömt
Menade förstås specifikt läget i Landvetter. Där lyser invandrarna med sin så gott som totala frånvaro. De få som finns där lär nog sköta sig bra, annars blir de nog inte så långvariga på orten.
2007-10-26, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Hehe, tro mig, jag påminns varje dag om det. Så här är inget glömt
Menade förstås specifikt läget i Landvetter. Där lyser invandrarna med sin så gott som totala frånvaro. De få som finns där lär nog sköta sig bra, annars blir de nog inte så långvariga på orten.

jag känner inte till någon bränder, stenkastning m.m

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in