• 1
  • 2
2007-10-16, 23:03
Medlem
Jag tror jag har fått virus på datorn. Jag köpte en ny dator för några dagar sedan, med 500 GB hårddisk. När jag började använda den så var bara 15 GB använt. Nu är 76 GB använt. Jag har bara laddat ner saker som tillsammans ska ta högst 20 GB minne så hur fan kan jag ha använt 76? Jag kollade Norton och den hittade ingenting. Någon som vet vad det är för fel på datorn? Har jag fått ett virus?
Citera
2007-10-16, 23:37
Medlem
Brodholms avatar
kan det inte vara så att du bara har tagit fel? en 500 gb är ju i själva verket på 465 gb.

465-15-20 = 430 ledigt

du har inte trott att den har en kapacitet på 500 då och räknat lite fel?
så du tror att du han användt ~70 gb?

annars så är det bara att kolla var alla stora filerna ligger och titta om någon tar väldigt mycket mer än vad dem borde ta.

Du kan ju även ha för-allokera alla filer ikryssat i ditt torrentprogram? Om du nu har något. då blir dvd-filmer och annat som du bara tänkt att seeda en del på ca 4,4 gb isf för ~46mb. Det har jag gjort tidigare och då funderade även jag var all plats tagit vägen
Citera
2007-10-16, 23:50
Medlem
DaVajjs avatar
Det kanske även går åt till systemåterställning i Windows?

Angående hårddiskar så mäter tillverkare storleken efter SI-prefix, operativsystem återger oftast storleken efter basen 2. 2^10 = 1Kb t. ex, vilket råkar ligga nära SI-prefixets Kilo. Numera har det börjat växa fram ett bruk av KiB, MiB, GiB, etc för användning när man återger storleken efter basen 2.

Så en hårddisk du köper på 500Gb är på totalt 500 * 1000 * 1000 bytes, vilket återges i GiB med (500 * 1000 * 1000) / (1024 * 1024) ~= 476GiB.

Detta skulle alltså uppfattas som en saknad som Brodholm nämnde, på ~25 GiB. Trots detta verkar den inte fylla din mystiska summa. Undersök mappar för sig i filsystemet. Se hur mycket systemåterställning är tillåtet att använda, görs förmodligen i System under kontrollpanelen.
Citera
2007-10-17, 08:34
Medlem
Så ni menar att det inte kan ha något med ett virus att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Brodholm
Du kan ju även ha för-allokera alla filer ikryssat i ditt torrentprogram? Om du nu har något. då blir dvd-filmer och annat som du bara tänkt att seeda en del på ca 4,4 gb isf för ~46mb. Det har jag gjort tidigare och då funderade även jag var all plats tagit vägen

Var bestämmer man om man vill alkolera alla filer eller inte?
Citera
2007-10-17, 09:39
Medlem
yendors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darth Yoda
Så ni menar att det inte kan ha något med ett virus att göra

Nej men det är ganska tveksamt... har du antivirus o.dyl. brandvägg etc?

Citat:
Var bestämmer man om man vill alkolera alla filer eller inte?

Preferenserna ligger på olika ställen beroende på vad för klient du använder. Sök bland preferences och du skall finna.
Citera
2007-10-17, 12:20
Medlem
DaVajjs avatar
Citat:
Så ni menar att det inte kan ha något med ett virus att göra?

Om det har det, så är det förmodligen något som använder din maskin som någon ftp, eller liknande, för lagring.
Citera
2007-10-17, 12:35
Medlem
Spejnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaVajj
Om det har det, så är det förmodligen något som använder din maskin som någon ftp, eller liknande, för lagring.

Som vår lärare berättade.
"En lärare lämnade in sin dator till supporten för den var seg som attan. Visade sig att det låg en 60gb braziliansk(tror jag)-porrsida på datorn. Att sedan högskolorna sitter på sunets megalina gör ju saken bara perfekt :P

Hoppas hon fick vip-pass till den sidan!
Citera
2007-10-17, 21:28
Medlem
homers avatar
jag har samma problem

har nu raderat, defragmenterat och tömt sopkorgen, men hårddisken bara minskar. har även bränt ut material, så det finns inte ett dyft på den knappt?
måste vara ett virus? kapersky hittar inget.
Citera
2007-10-17, 23:30
Medlem
Brodholms avatar
Skulle rekomendera att köpa NOD32 som är ett utmärkt virusskydd. Sen så kan det vara massa saker som tar upp plats. Så som papperskorgen och kakor mm.

Det ska finnas något program som jag haft tidigare som letar på alla stora filer på datorn. Dock så kommer jag inte ihåg vad det heter. Det är bara att googla ska finnas massa program för detta.

Sen kan dolda filer även vara en bov. Är det andra som använder datorn så kan dem ju gömma något så som pronografiska filmer eller något annat. För att se dolda filer så går ni bara in på kontrollpanelen sen mappalternativ och sedan fliken visning. Där kan man välja om man vill se dolda filer eller inte.

Hoppas att något av detta hjälper. Annars vet jag inte vad som ska hjälpa..
Citera
2007-10-19, 20:08
Medlem
jakoebs avatar
jag tror att jag kan ha samma problem... hade igår 25 gb kvar på ena disken, laddade ner ett spel på 500 mb samt installerade det å då blev det 1 gig samt laddade ner en film på 700 mb, då var det helt plötsligt ytterligare 10 Gb som hade försvunnit.. tog bort lite saker nu å har 30 Gb ledigt får se om det blir ngn ändring.. men om ngn annan lagrar saker på ens dator, hur kan man då se det?
Citera
2007-10-19, 22:10
Medlem
DaVajjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakoeb
jag tror att jag kan ha samma problem... hade igår 25 gb kvar på ena disken, laddade ner ett spel på 500 mb samt installerade det å då blev det 1 gig samt laddade ner en film på 700 mb, då var det helt plötsligt ytterligare 10 Gb som hade försvunnit.. tog bort lite saker nu å har 30 Gb ledigt får se om det blir ngn ändring.. men om ngn annan lagrar saker på ens dator, hur kan man då se det?

Det bör ju ligga bland allting annat i filsystemet någon stans, det mesta man kan göra är ändå att dölja mappen, om dom inte har något mer avancerat rootkit installerat på din dator, som då förhindrar att applikationer kan se dessa kataloger/filer.

Alternativt kan de spara datan i alternativa dataströmmar (ADS) men det känns ganska otympligt, men man vet ju aldrig.

Windows har ju iofs sina egna systemmappar som man inte kan. System Volume Information, och allt vad de heter. Är ni säkra på att ni har stängt av så att Windows inte använder en viss procent av disken till systemåterställning? Det minns jag åt min HD en gång i tiden.
Citera
2007-10-19, 23:01
Medlem
Jag testade att systemåterställa datorn, men jag tror problemet är kvar. Jag funderar på att lämna tillbaka datorn, men vad fan kan vara fel egentligen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in