2007-10-14, 01:08
Medlem
Andolorias avatar
Har de senaste veckorna stött på ett problem, jag får ett fel ofta på nätterna av någon anledning och alltid när datorn inte används utan mest står med Azuerues och lite annat skräp igång.

Det dyker upp en blå ruta som säger Påbörjar dumpning av fysiskt minne sedan räknar det ner/upp och sedan startas datorn om.

Har haft datorn i ett och ett halvt år och aldrig haft problem tidigre.

Datorn:

AMD 64 X2 DualCore 4800+
2gig Corsair DDR ram
Geforce 7800GTX
Western Digital 450gig Hdd
450w nätagg

Kan misstänka att ett ramminne gått sönder men jag är ingen expert så vad kan det bero på?

Tack för hjälp!
Citera
2007-10-14, 06:47
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Hämta hem memtest86 som du finner på Google.

Bränn ner detta och följ sedan instruktionerna.
Passa även på att hämta hem analysverktygen på HDD:s hemsida.
Kör en felkontroll på HDD.
Citera
2007-10-14, 06:50
Medlem
Hylands avatar
Du har inte Vista? Jag har fått problemet ända sedan jag skaffade Vista, trots mer RAM än när jag hade XP. Vista är idioti skulle jag säga.
Citera
2007-10-14, 07:08
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyland
Du har inte Vista? Jag har fått problemet ända sedan jag skaffade Vista, trots mer RAM än när jag hade XP. Vista är idioti skulle jag säga.

Jag vill påstå,tvärtom.

Vista är stabilare än XP,men har många barnsjukdomar.Dessa kommer bli bättre när SP1 till Vista kommer i årsskiftet.

XP idag är fortfarande buggig och vissa delar inom det interna nätverket samt USB enhetsmiljön är fortfarande inte stabil.

Då har XP ändå varit ute på marknaden i några år.
Men som alltid då det kommer upp dessa frågor om Vista och denna miljö så är det trots allt hårdvaran det hänger på.

Jag hade inne en maskin där ägaren hade tryckt in Vista Ultimate i en gammal P3 på 512RAM.
Han tyckte, fan så kontsigt.Efter ett tag så blev datorn väldigt seg.Vet du felet?
Citera
2007-10-14, 07:12
Medlem
Hylands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Jag vill påstå,tvärtom.

Vista är stabilare än XP,men har många barnsjukdomar.Dessa kommer bli bättre när SP1 till Vista kommer i årsskiftet.

XP idag är fortfarande buggig och vissa delar inom det interna nätverket samt USB enhetsmiljön är fortfarande inte stabil.

Då har XP ändå varit ute på marknaden i några år.
Men som alltid då det kommer upp dessa frågor om Vista och denna miljö så är det trots allt hårdvaran det hänger på.

Jag hade inne en maskin där ägaren hade tryckt in Vista Ultimate i en gammal P3 på 512RAM.
Han tyckte, fan så kontsigt.Efter ett tag så blev datorn väldigt seg.Vet du felet?
Hehe min dator ska kunna ta Vista rent prestandamässigt.
Men med XP så kunde jag ha datorn igång flera veckor eller månader i sträck. Nu så startas skiten om efter två-tre dagar.
Citera
2007-10-14, 07:22
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Min ena maskin som används som en server / nedladdning av torrents + DC++ är uptimen nu 5 veckor 22 timmar och 48 minuter.

Inga problem alls,men är snart tvungen att lägga in alla updates som har släppts under denna tid.Då blir det en omstart då dom andra maskinerna krävde detta.

Men för att hålla oss till topicämnet så handlar det till 80% av hårdvaran.
Övriga 20% är rent handhavande och osäkerheten,tror jag.
Citera
2007-10-14, 07:27
Medlem
Hylands avatar
Citat:
Min ena maskin som används som en server / nedladdning av torrents + DC++ är uptimen nu 5 veckor 22 timmar och 48 minuter.

Inga problem alls,men är snart tvungen att lägga in alla updates som har släppts under denna tid.Då blir det en omstart då dom andra maskinerna krävde detta.

Men för att hålla oss till topicämnet så handlar det till 80% av hårdvaran.
Övriga 20% är rent handhavande och osäkerheten,tror jag.
Visst är det så. Jag har bytt min gamla dator mot morsans nya, som hon har hyrt från sitt jobb. Grafikkortet är sönder och de strular med att skicka ett nytt, har ännu inte fått det. Jag skulle aldrig skaffat Vista om det inte vore för att det var förinstalllerat på datorn jag har nu.
Citera
2007-10-14, 14:12
Medlem
Andolorias avatar
Ok ska testa dessa program, tack för tipset.

Cyrus och CO back to topic please!
Citera
2007-10-14, 14:16
Medlem
Andolorias avatar
Citat:
Hämta hem memtest86 som du finner på Google.

Bränn ner detta och följ sedan instruktionerna.
Passa även på att hämta hem analysverktygen på HDD:s hemsida.
Kör en felkontroll på HDD.
Har packat upp det men kör jag install vill det ha en floppy, hur gör jag när jag bränner det?

Bara dra ut de 3 filerna på en cd och starta om datorn eller?
Citera
2007-10-14, 14:22
Medlem
927s avatar
står det inte felmeddelande på och filnamn på blåskärmen?
även felkoden är av intresse, iaf den första 0x0..............
Citera
2007-10-14, 14:23
Medlem
Andolorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
står det inte felmeddelande på och filnamn på blåskärmen?
även felkoden är av intresse, iaf den första 0x0..............

Jo står en massa, ska skriva av det om jag lyckas se när det händer. Som sagt sker det mest när jag inte är vid datorn och på nätterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in