2007-10-02, 18:01
Medlem
Flytande_argots avatar
Om du tillhör dem som tycker att du hör skillnad på högtalarkablar och högtalarkablar, grattis. Kan du bevisa det för James Randi i ett oberoende test så ger han dig en miljon dollar. Bara att ta för sig med andra ord. Misstänker dock starkt att Randi kommer att få behålla sin miljon?

http://gizmodo.com/gadgets/calling-b...ter-305549.php
Citera
2007-10-02, 18:05
Moderator
impieteers avatar
Haha, det är faktiskt inte en dag för tidigt. Läser man diskussioner bland högtalarkabeltroende och samtidigt läser en del paranormala forum så har man länge sett att argumenten och bortförklaringarna är desamma. De resonerar faktiskt skrämmande lika.
Citera
2007-10-02, 18:30
Medlem
><((((°>s avatar
snabben!! vill minnas att jag dissade kablar grovt i nån tråd här i detta forumet häromdagen, i den tråden har vi även vinnaren av miljonen!!
Citera
2007-10-04, 00:23
Medlem
beaver_ses avatar
hm

Klart det är inte e, men då får man inte glömma att byta den biten inne i högtalaren. Gör man inte det får man kasst ljud iallafall.
Citera
2007-10-04, 00:42
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Klart det är inte e, men då får man inte glömma att byta den biten inne i högtalaren. Gör man inte det får man kasst ljud iallafall.

Jag tror du har en viss chans att få miljonen även med det kravet faktiskt. Hypotesen är inte om jag fattat det rätt att det skiljer en massa mellan kablarna men att de sista tio centimetrarna inne i högtalaren förstör alltihop.

Naturligtvis skulle de förstöra, om det verkligen skiljde något från början, men det gör det inte.
Citera
2007-10-04, 03:44
Medlem
troböds avatar
Jag gjorde blindtest på signalkablar två gånger när jag arbetade på HiFi-klubben och hade inga större problem med att efter en bra stunds lyssning och hoppande mellan de olika kablarna avgöra prisnivån från högst till lägst. Båda gångerna testade jag tre kablar varav två var RCA och en var XLR. XLR ansåg jag vara bäst båda gångerna. Jag har svårt att tro att det var rena tillfälligheter och ren placeboeffekt.

Detta är ju dock en diskussion som kommer att pågå i all evighet och såvitt jag vet finns det väl en uppsjö undersökningar som pekar åt båda uppfattningarna.
Citera
2007-10-04, 12:05
Medlem
Visst är det skillnad på kabel och kabel när det gäller signalkablar, det kan vem som helst höra vid en jämförelse.

När det som i det här fallet gäller högtalarkablar så gör det också skillnad men är till 99% avhängt tjockleken på sladden, dvs underdimensionerad kabel --> sämre ljud.

Vad man ska lägga märke till är att han i "tävlingen" anger att man skall jämföra med motsvarande monstercabel kablar vilket med motsvarande prestanda säkerligen fortfarande kostar runt 4-500 kr per meter, alltså inte 7 kronorssladden på claes ohlsson.
Citera
2007-10-04, 12:50
Medlem
Ophes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troböd
Jag gjorde blindtest på signalkablar två gånger när jag arbetade på HiFi-klubben och hade inga större problem med att efter en bra stunds lyssning och hoppande mellan de olika kablarna avgöra prisnivån från högst till lägst. Båda gångerna testade jag tre kablar varav två var RCA och en var XLR. XLR ansåg jag vara bäst båda gångerna. Jag har svårt att tro att det var rena tillfälligheter och ren placeboeffekt.

Detta är ju dock en diskussion som kommer att pågå i all evighet och såvitt jag vet finns det väl en uppsjö undersökningar som pekar åt båda uppfattningarna.
Utan att veta vilka kablar du använde så skulle jag påstå att det var kvalitén på termineringen som gjorde skillnaden, inte själva kabeln. Om du nu inte jämförde koppar mot silver.
Och ja, den här diskussionen kommer aldrig att ta slut, men fortfarande kul att diskutera den lite då och då
Citera
2007-10-04, 13:19
Moderator
Nospheratus avatar
Exakt vad är det som ska bli bättre med finkabel? Mindre brus? Mer/mindre diskant? Bättre basåtergivning? Vad är det för skillnad som de troende säger sig höra?
Citera
2007-10-04, 13:23
Medlem
maruder88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Exakt vad är det som ska bli bättre med finkabel? Mindre brus? Mer/mindre diskant? Bättre basåtergivning? Vad är det för skillnad som de troende säger sig höra?
klarhet och detaljrikedom främst. Vilken sopa som helst kan höra skillnad på en 7:- kabel och en 150:- kabel om man har vettiga komponenter i anläggningen samt normala inställningar.
Citera
2007-10-04, 13:32
Medlem
Olergikons avatar
De hör lyckan av att spendera pengar... Konsumtionsglädjen ringer i deras öron. Jag shoppar, alltså finns jag. osv...

Det handlar väl om att köper man högtalare för 30k stereo för 30k och kablar för 10k, så har man felinvesterat de sista tio ganska grovt...
Citera
2007-10-04, 14:59
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freidrich
När det som i det här fallet gäller högtalarkablar så gör det också skillnad men är till 99% avhängt tjockleken på sladden, dvs underdimensionerad kabel --> sämre ljud.
.

Nja, snarare är induktansen den viktigaste faktorn.
När det gäller motståndet ställer högtalarens impedanskurva till det mer för förstärkaren än vad kabeln kan göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in