Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-09-20, 16:53
  #1
Medlem
deeznutss avatar
jag satt och diskuterade växtnäring med en god vän igår och vi kom in på guano, och dess för och nackdelar. Min erfarenhet av guano är att i näringssyfte är det i det närmsta oslagbart, MEN det ger en mer ellermindre subtil "bismak" (vet inte om jag ska kalla det bismak för jag kan uppskatta den), och detta verkar gälla vilken strain man än väljer...min vän (som precis har börjat köra guano) var av motsatt uppfattning och sa bestämt att det inte fanns något samband mellan eventuell smak och guano...

så jag slänger ut det här, har ni några erfarenheter av detta?
Citera
2007-09-20, 22:42
  #2
Medlem
professor_knass avatar
Har gräset du rökt som odlats i guano flushats ordentligt? Vet du vilken sorts guano det var, fruktätande fladdermöss, insektsätande fladdermöss eller pelikaner? Jag har inget svar på din fråga, men jag tänkte att om du berättar detta så kanske vi kan undvika massa förvirring i tråden

På dom jag vet som använt guano verkar det som att det är the shit... i flera bemärkelser
Citera
2007-09-20, 23:16
  #3
Medlem
deeznutss avatar
hehe, borde kanske varit lite mer tydlig.

Ja gräset har odlats, skördats och kurerats på ett korrekt sätt. Det har varit flera olika strains. Guanon jag har haft personlig erfarenhet över en längre tid har varit uteslutande från insektsätande fladdermöss..."bismaken" jag talar om är svår att beskriva om man inte känt den, men flera av mina vänner håller med mej, dock inte den jag nämde i tidigare inlägg.



och nej det är ingen kritik, jag är den första att lovsjunga guano , som har varit god mot mej och mina nära. Detta är dock en iaktagelse som jag gjort under åren och jag undrar om folk har liknande erfarenheter.
Citera
2007-10-20, 20:36
  #4
Medlem
deeznutss avatar
bumpar den här tråden då jag fortfarande inte fått nogot svar...ingen här inne som kör guano?
Citera
2007-10-21, 14:45
  #5
Medlem
DJkuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deeznuts
bumpar den här tråden då jag fortfarande inte fått nogot svar...ingen här inne som kör guano?

vart finns det att köpa? har tyvärr inte provat ännu, men tänkte prova på min pågående odling.
Citera
2007-10-21, 16:09
  #6
Avstängd
AnonymAnvändares avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Guano
Citera
2007-10-21, 16:11
  #7
Medlem
Flytande_argots avatar
Du borde göra ett par blindtester med ditt guanogräs och samma sort odlad utan guano för att utesluta att det inte är hjärnspöken som gör att du känner en bismak.
Citera
2007-10-21, 19:48
  #8
Medlem
deeznutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJkuk
vart finns det att köpa? har tyvärr inte provat ännu, men tänkte prova på min pågående odling.

http://www.hydroponics.eu/growing-Guano-184.htm
Citera
2007-10-21, 19:57
  #9
Medlem
deeznutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Du borde göra ett par blindtester med ditt guanogräs och samma sort odlad utan guano för att utesluta att det inte är hjärnspöken som gör att du känner en bismak.


Det är såhär det måste bli. Jag har även börjat undra om det är så att jag använt strains som är snarlika i smak ändå. Det hela ska utredas, men jag börjar nästan luta åt hjärnspöken(flera bekanta har slagit ner min tes sen jag startade tråden).
Citera
2008-08-02, 22:08
  #10
Medlem
jag har precis börjat på min första odling, och har
Guanokalong BatGuano - Finkrossad Fladdermusgödsel som är köpt på http://www.swedish-growsystems.se/ för 85:-/kg
Har läst att det ska ge en kick för planterna, så får se hur det går
Citera
2008-08-02, 22:37
  #11
Medlem
hönsmammas avatar
Borde det inte gå bra med hönsskit annars? funkar för mig men då odlar jag inte nåt kul utan bara vanliga saker som potatis.
Citera
2009-12-25, 18:58
  #12
Medlem
Blandning

jag kollade på swegrow och ja ska nog beställa ett kilo huano e det någon som e bekant med blandningen hur ofta ska man ha guano i krukan? vilken mängd ska 10-20l vatten ha av guanon= alltså hur många liter räcker det där kilot till??
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback