Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-09-16, 11:43
  #1
Avstängd
Jag tänkte ju köpa ett cubensis growbox och har några småfrågor.

1.Jag tänkte köpa från azarius. Är det smart? Tar det lång tid med leverans?
2.Går det att ha en growbox hemma under vintern när det är lite kallare ute?
3.Kan en idiot som jag verkligen få det att lyckas?

Jag har ju läst på lite och jag bara undrar om några här har köpt därifrån och kanske kan berätta för mig hur det gick...

Jag vet redan att det finns en svampodlings topic men det verkar lite smartare med att göra en egen därför att jag helst vill ha svaret lite snabbare ._.
Citera
2007-09-16, 11:52
  #2
Medlem
professor_knass avatar
1. Ja, Azarius är bra.

2. Absolut, inomhus är det ju varmt, såvida du inte bor ute i ett tält.

3. Ja, growboxar är väldigt lätt, det är när man ska hålla på med sporsprutor och sånt som det blir en aning krångligare. Det är bara att följa instruktionerna, och inte slarva med hygienen.
Citera
2007-09-16, 16:16
  #3
Avstängd
Tänkte ju ha det i rummet nära fönstret. Jag är inte sådär jätte ren och mitt rum är mindre rent. Ska jag spreja hela rummet med väteperoxid blandat med vatten för att någorlunda sterilisera det hela?

Jag har ju hinnat några små inlägg om att typ återanvända det hela efter att flusharna är över genom att ta sporer och sen göra om allting själv. Jag vet inte riktigt vad jag ska googla efter så om nån har lust att ge mig länken till någon guide eller att helt enkelt skriva vad jag ska googla efter så blir jag glad
Citera
2007-09-16, 22:00
  #4
Medlem
professor_knass avatar
Sätt den nån annanstans än i fönstret, om jag inte missminner mig (vilket jag kanske jag) så är det en indirekt ljuskälla svampen ska ha. Dessutom är ju fönstret det kallaste stället du kan sätta dom på.

Man behöver inte vara supernoga med growboxarna, men du ska vara försiktig när du håller på och fixar med den. Och du kan lika bra spraya lite väteperoxid runt platsen där den ska stå.
Citera
2007-09-16, 22:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollskog
Jag är inte sådär jätte ren och mitt rum är mindre rent. Ska jag spreja hela rummet med väteperoxid blandat med vatten för att någorlunda sterilisera det hela?

Inte för att lägga mig i din personliga hygien, men det lät bara så jävla roligt.
Citera
2007-09-16, 23:01
  #6
Avstängd
Vad exakt menas med indirekt ljuskälla? Gåre bra med att ha den på golvet xD?
Annars kan jag ju flytta på mina fina tv burk och ha den på en väldig låg hylla. Det området skulle jag kunna ''sterilisera'' :P
Citera
2007-09-16, 23:02
  #7
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trollskog
Tänkte ju ha det i rummet nära fönstret. Jag är inte sådär jätte ren och mitt rum är mindre rent. Ska jag spreja hela rummet med väteperoxid blandat med vatten för att någorlunda sterilisera det hela?


Väteperoxid används bla till att bleka med, så det är nog ingen höjdare att spruta runt på tyger och tapeter.
Citera
2007-09-16, 23:21
  #8
Medlem
oskarts avatar
1. Köp den från elefanten istället. Jag beställde min på en måndag och fick den fredag samma vecka.
2. Det går absolut. Ultimat temperatur är 20-25 grader celsius, dvs vanlig rumstmeperatur.
3. Ja. Till och med du kan klara av att sköta en growbox. Det är vääääldigt enkelt.

Att försöka sterilisera rummet är nog bara onödigt. Rummet min growbox har stått i har varit extremt stökigt, dammigt och allmänt sunkigt.

Ha boxen ståendes så den får lite ljus på sig. Ha den t.ex. uppe på garderoben där ljuset inte är riktigt lika starkt. Lycka Till.
Citera
2007-09-17, 01:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskart
Ha boxen ståendes så den får lite ljus på sig. Ha den t.ex. uppe på garderoben där ljuset inte är riktigt lika starkt. Lycka Till.

Varför svamparna behöver ljus är för att de ska växa rakare, och då antar jag att man bör placera svamparna så långt ned som möjligt, så att allt ljus de får kommer uppifrån.
Citera
2007-09-17, 15:30
  #10
Avstängd
Ok nu kommer förmodligen några skratta åt mig men...
Saken är att jag aldrig beställt något. Någonsin.... Jag tror inte riktigt att dom kommer lyckas tvinga en growbox genom hålet i ytterdörren så hur exakt får jag growboxen? Ska jag gå till posten eller något? Kommer någon gubbe och knackar på som på filmer? ._.?
Citera
2007-09-17, 17:09
  #11
Medlem
Haha du sa det själv...

=)
Om den är för stor för att komma igenom dörren eller ner i brevlådan kommer den att ahmna på närmaste post station t.ex. en mack med post också. Så skickas det ut en avi från posten som du sedan tar med dig och hämtar ut paketet.

Lycka till Mvh Habediman
Citera
2007-09-17, 22:34
  #12
Medlem
En liten följd fråga: Är det lagligt att beställa growbox från elefanten?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback