2007-09-14, 15:00
Medlem
Kyotos avatar
Efter att läst i så många trådar på att folk hoppas att andra dör så blir man ju sugen på att diskutera om vad ni tycker om att döda folk.. när är det okej att ta nåns annans liv?? och så vidare.. som en kille sa i tråden om ryssarna som blir av med halsen.. att döda dom som utförde morden är det enda rätta (han sa ju det inte så, men man uppfattar det som de) Är det okej att mörda en annan mördare för att utkräva hämd?? eller är det aldrig okej att döda en annan människa??

förlåt som vanligt för min dåliga stavning.
Citera
2007-09-14, 15:24
Medlem
Dralnurs avatar
Jag tycker att man aldrig har rätt att döda, så länge man själv inte är i dödsfara.
Citera
2007-09-14, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dralnur
Jag tycker att man aldrig har rätt att döda, så länge man själv inte är i dödsfara.

Håller med dig där, men om någon har våldtagit någon från din familj och möjligtvis mördat den efter har man inte rätt enligt en själv att döda men inte enligt lagen..
Detta skiljer ju så enormt mellan olika människor så det går nog inte komma fram till en riktig slutsats genom diskussion och jag tycker du ska följa vad du tycker själv.
Citera
2007-09-14, 15:35
Medlem
thesquids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dralnur
Då tycker du alltså att d e rätt att döda?
Citera
2007-09-14, 15:44
Medlem
zorc7251s avatar
Det är väl mer en fråga av filosofisk natur, men jag förstår att du är intresserad av vad besökarna av detta delforum tycker.
Jag tycker det kan vara berättigat om man fruktar för sitt eget eller någon annans liv. Att man då dödar någon som annars kommer beröva någon annan på livet så att säga.
Citera
2007-09-14, 15:46
Medlem
Kyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MkII
Detta skiljer ju så enormt mellan olika människor så det går nog inte komma fram till en riktig slutsats genom diskussion och jag tycker du ska följa vad du tycker själv.

komma fram till en slutsats går nog inte men själva diskutionen om när andra tycker att det är okej.. man vill ju få en liten inblick i vad andra på forumet tycker...
Citera
2007-09-14, 15:47
Medlem
TomasTMAs avatar
Om någon hade våldtagit hela min familj, sen mördat dom på ett brutalt sätt så skulle jag UTAN ATT TVEKA antingen sparka huvudet av personen ifråga eller plåga honom riktigt brutalt tills han dog. utan tvekan.

Men, om det var någon som t.ex hade kört på en familjemedlem och haft ihjäl han/henne av misstag så skulle jag inte mörda för det.

Och folk som håller på med djurplågeri, dom förtjänar att dö. Men just jag vill inte döda dom, det får andra människor sköta.
Citera
2007-09-14, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomasTMA
Om någon hade våldtagit hela min familj, sen mördat dom på ett brutalt sätt så skulle jag UTAN ATT TVEKA antingen sparka huvudet av personen ifråga eller plåga honom riktigt brutalt tills han dog. utan tvekan.

Men, om det var någon som t.ex hade kört på en familjemedlem och haft ihjäl han/henne av misstag så skulle jag inte mörda för det.

Och folk som håller på med djurplågeri, dom förtjänar att dö. Men just jag vill inte döda dom, det får andra människor sköta.

Håller verkligen med dig
Citera
2007-09-14, 16:07
Medlem
dempaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasTMA

Håller helt och hållet med där! Men tycker också de är rätt att döda en annan människa om man själv är i dödsfara av denna.
Citera
2007-09-14, 16:18
Medlem
Afrokamels avatar
Det är väl aldrig "okej" att döda någon men det skulle inte stoppa mig om jag hade en bra anledning
Citera
2007-09-14, 16:19
Medlem
Silverturks avatar
Människor som dödar antingen min katt eller andra familjemedlemmar med glädje avlivar jag gärna. Skulle jag få reda på att min bror fått halsen avskuren nere i källaren hos grannen och lämad att förblöda skulle jag tagit saken i egan händer.

Det är inte rätt ur andras perspektiv, och definitivt inte ur lagens. Men ur mitt perpektiv är det allt annat än fel, och det är ju vad tråden handlade om.
Citera
2007-09-14, 16:22
Bannlyst
jag vet inte riktigt om jag hade dödat någon som kanske dödat min familj, men jag hade nog hållit han/hon vid liv och sen torterat honom/henne ett väldigt långt tag kanske en månad och sen kanske huggit av armarna och benen och sen skickat personen till sjukhuset. (hur jag skulle lyckas med detta utan att åka fast och med nuvarande medecinska kunskaper orkar jag inte diskutera)

Tycker som de flesta här att det är ok att försvara sig. Om någon vill döda en så är det ok att döda denne i självförsvar.

Vet inte om jag tycker det är ok eller inte men om jag såg någon kanske misshandla min flickvän eller något så hade jag antagligen tappat kontrollen och dödat denna person. Kanske hade jag behärskat mig och helt enkelt bara slagit honom ordentligt. Vet inte vad jag skulle gjort om gärningsmannen varit en hon dock :S Svårt o föreställa sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in