Som rubriken lyder, hur ska man bete sig när man går ut själv på krogen? Har gjort det endast nån enstaka gång, och då känt mig allmänt malplacerad. Går fram till baren, beställer en öl, sen står man bara där och tittar med sin öl i näven. Tråkigt.
Ni som uppskattar att gå ut själva, hur beter ni er?
Delar din känsla. Man kan känna sympatiblickarna från vissa... fast man inte behöver någon sympati - man har ju med vilja gått och tagit en öl alldeles ensam. Tror att det bästa är (har funkat för mig som är lite självmedveten och ironiskt lagd) att ha med sig en tidning eller bok att försjunka i.
I Sverige är alkohol så starkt förknippat med social gemenskap att solitärt drickande på krogen sticker ut (tror man/känns det som)
Har varit i många andra länder där man ser gott om enskilda "sällskap" på puben/barer. Så inte i Sverige i samma utsträckning.
Om fler enskilda gick ut så skulle det bli en annan sorts gemenskap tror jag. Som det är idag fokuseras allt på gruppens gemenskap på krogen ( 2 polare - stort gäng)
De enda "brotten" mot denna ordningen är ren raggning, fyllebråk eller fylleförbrödning - under dessa omständigheter är det ok att umgås med sin nästa i miljön.
Det sista var en liten utvikning från din fråga, ber om ursäkt.
I Sverige är alkohol så starkt förknippat med social gemenskap att solitärt drickande på krogen sticker ut (tror man/känns det som)
Har varit i många andra länder där man ser gott om enskilda "sällskap" på puben/barer. Så inte i Sverige i samma utsträckning.
Om fler enskilda gick ut så skulle det bli en annan sorts gemenskap tror jag. Som det är idag fokuseras allt på gruppens gemenskap på krogen ( 2 polare - stort gäng)
De enda "brotten" mot denna ordningen är ren raggning, fyllebråk eller fylleförbrödning - under dessa omständigheter är det ok att umgås med sin nästa i miljön.
Det sista var en liten utvikning från din fråga, ber om ursäkt.
Mycket bra reflektion!
Själv går jag aldrig ut och tar en öl själv. Dels för att jag är för bekväm och dels för att jag känner mig uttittad (även om fallet säkert inte är så). Nu har jag dock flyttat till en medelstor studentstad (bodde i Göteborg innan) och här kommer jag eventuellt testa på krogen ensam.
Som rubriken lyder, hur ska man bete sig när man går ut själv på krogen? Har gjort det endast nån enstaka gång, och då känt mig allmänt malplacerad. Går fram till baren, beställer en öl, sen står man bara där och tittar med sin öl i näven. Tråkigt.
Ni som uppskattar att gå ut själva, hur beter ni er?
Jag har 2 väninnor som oftast går ut ensamma på krogen. De pratar & flirtar med allt & alla. Men går oftast hem ensamma, då deras syfte är bara att gå ut för att ha kul.
Jag tycker de är otroligt modiga. Skulle själv aldrig någonsin gå ut ensam. Kan på sin höjd ta en kaffe ensam på en uteservering.
Jag tycker att det är tråkigt.
Jag har 2 väninnor som oftast går ut ensamma på krogen. De pratar & flirtar med allt & alla. Men går oftast hem ensamma, då deras syfte är bara att gå ut för att ha kul.
nu går jag väl inte till krogen så ofta, men det händer rätt ofta att jag går ut själv till dansställen.
ibland måste jag dansa helt enkelt och har man inga polare så tar man vad man haver.
tycker det är rätt skönt, utan andra så slipper man kompromissa hela jävla tiden och jag kan göra det jag är där för. dansa järnet.
Jag har varit ute själv några gånger, och det var faktiskt kul. Känner man sig osäker kan man ju kryssa runt lite mellan bar, dansgolv och damrum och se ut som om man letar efter sina kompisar. Men som tidigare sagts, det är kul att glappa käft, dansa och prata med nya människor. Fattar inte folk som bara gör kopplingen krogen=kanske knulla.
Jag är också sån att även om jag går ut med kompsar far jag runt och pratar och dansar med okända. Finns inget tråkigare än att sitta ett tjejgäng runt ett bord, sippa drink, glo och vänta på att nån ska bjuda upp.
Näe, men dom få gånger jag har gått ut ensam har det väl blivit att sätta sig i baren och antingen läsa en tidning eller liknande eller glo lite på tvn.
Jag tycker det är lite av en vanesak. Brukar man inte göra det känner man sig som det största miffot i lokalen.
I mitt arbete har jag rest en del till diverse städer (både större och tråkhålor), och för att fördriva tiden började jag göra saker på egen hand där. Jag har numera inga som helst problem med att gå ut och äta, ta en öl på en bar eller dricka kaffe på café i min ensamhet. Man kommer helt över den där vanföreställningen (för det är vad det är) att alla glor och tycker att man är konstig/patetisk.
Efter ett tag blir det riktigt skönt faktiskt. Mer kravlöst liksom.
Nackdelen är att sannolikheten ökar kopiöst att nåt snusande kräk med Falcon-andedräkt kommer fram och ska sliska sig, men det går ju ganska lätt att bli av med sådana.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!