2007-08-20, 10:30
Medlem
Hej!
Jag gjorde mönstringen förra septemper. Och blev inte chef duglig, för att jag itne gjorde som mina andra kompisar och ljög och sa att jag hade blivit klassrepesentatn någon gång lamt, så då av någon anlednign tog jag artilleriet som batteriplats soldat(sitta vid en mät data brevid kanonerna i 330 dar) , boden. Fast jag bor i småland, men jag tänkte skit samma.

Fast jag hade tänkt på att försöka bli officier sen, men då vad jag förstod så skulle jag hamna på samma ställe som jag gjorde lumpen, och käner itne direkt för att flytta till boden. Så jag täntke byta till mekaniserad infanterist i skövde eller vanlig infanterist i stockholm. Kan man byta, och kan man byta så här sent?

Samt finns det någon som har gjort någon av dessa utbildnignar och kan lämna lite synpunkter om att?
Citera
2007-08-20, 11:48
Medlem
tänk på att om du blir infanterist är det stor chans att du dör om det blir krig medan du sitter skapligt säkert som artilleritjaffset, klart inte lika säkert som oss som slapp lumpen alltogether iofs men ändå något att kontemplera. Förresten behöver du inte vara orolig, _alla_ som gör lumpen blir någon sorts överste, officer, gruppledare, chef eller dyl.
Citera
2007-08-20, 11:56
Medlem
Hudsalvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sirex
Hej!
Jag gjorde mönstringen förra septemper. Och blev inte chef duglig, för att jag itne gjorde som mina andra kompisar och ljög och sa att jag hade blivit klassrepesentatn någon gång lamt, så då av någon anlednign tog jag artilleriet som batteriplats soldat(sitta vid en mät data brevid kanonerna i 330 dar) , boden. Fast jag bor i småland, men jag tänkte skit samma.

Fast jag hade tänkt på att försöka bli officier sen, men då vad jag förstod så skulle jag hamna på samma ställe som jag gjorde lumpen, och käner itne direkt för att flytta till boden. Så jag täntke byta till mekaniserad infanterist i skövde eller vanlig infanterist i stockholm. Kan man byta, och kan man byta så här sent?

Om du kan byta beror på om det finns platser lediga, och med tanke på att det finns flera hundra från utbildningsreserven som vill ha såna platser och antagligen är högre prioriterade än vad du är, kan du ju själv räkna ut hur troligt det är. Det är dock inte omöjligt.

Sen att du inte fick tillräckligt högt befälsvärde, berodde inte på att du inte varit klassrepresentant. Det beror antingen på en psyklog som vaknat på fel sida, eller mer sannolikt, att du inte var värd mer.
Citera
2007-08-20, 12:41
Medlem
503s avatar
Citat:
Hej!

Samt finns det någon som har gjort någon av dessa utbildnignar och kan lämna lite synpunkter om att?

Jag låg i Skövde, finns ingenting som heter mekaniserad infanterist, du tänker på pansarskytte (vilket förvisso nästan skulle kunna kallas mekaniserat infanteri).

Du måste inte alls bli officer på det förband du gjorde lumpen vid.

Om du vill ha en annan befattning så ring upp pliktverket och hör med dem.
Citera
2007-08-21, 09:27
Medlem
Realinvestings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Jag låg i Skövde, finns ingenting som heter mekaniserad infanterist, du tänker på pansarskytte (vilket förvisso nästan skulle kunna kallas mekaniserat infanteri).

Håller med skribenten här ovan. När man söker till officer så söker man samtidigt en inriktning. Söker du till exempel markstrid mm så hamnar du per automatic på ett infanteriförband så som P4 som "503" syftar på. Det är inget fel med artreg i boden heller. Det finns endå en stor chans att du inte får ens den befattningen som du nämner här när du kommer upp till boden.
Men som sagt ring till pliktverket och framför dina önskemål samt så lär du väl motivera bättre än "jag fick den här befattningen för att jag inte ljög hos psykkärringen eller inskrivningsförättan"
Citera
2007-08-21, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudsalva
Om du kan byta beror på om det finns platser lediga, och med tanke på att det finns flera hundra från utbildningsreserven som vill ha såna platser och antagligen är högre prioriterade än vad du är, kan du ju själv räkna ut hur troligt det är. Det är dock inte omöjligt.

Sen att du inte fick tillräckligt högt befälsvärde, berodde inte på att du inte varit klassrepresentant. Det beror antingen på en psyklog som vaknat på fel sida, eller mer sannolikt, att du inte var värd mer.

Okej, tråkigt om det är så . Nej, jag fick ett nummer under vad man behövde, och hon frågade mig minst fem gånger om jag har varit klass repesentant någon gång. Ganska övertygad om att det var därför. Annars frågar man vell itne samma fråga fem gånger? Har jag fel?

Citat:

Ja, skyttesoldat med stridsfordon = mekaniserat infanteri. Det är ju samma sak. Ringde och pratade med dom, dom sa att chansen var mycket större att man hamnade som officer där man hade gjort lumpen.

Citat:
Ursprungligen postat av Realinvesting
Håller med skribenten här ovan. När man söker till officer så söker man samtidigt en inriktning. Söker du till exempel markstrid mm så hamnar du per automatic på ett infanteriförband så som P4 som "503" syftar på. Det är inget fel med artreg i boden heller. Det finns endå en stor chans att du inte får ens den befattningen som du nämner här när du kommer upp till boden.
Men som sagt ring till pliktverket och framför dina önskemål samt så lär du väl motivera bättre än "jag fick den här befattningen för att jag inte ljög hos psykkärringen eller inskrivningsförättan"

Ja men som jag sa, dom sa att det var mer sannolikt att man hamnade där man gjorde lumpen. Hur kan jag inte få den beffatningen när jag kommer upp? Jag trodde att sånt var satt i sten typ. Som sagt jag ringde, men man var tvungen att skicka in en skriftlig ansökan med underskrift. Är på jobbet kan posta vad jag ska sända så ni kan hjälpa mig lite .
Citera
2007-08-21, 14:11
Medlem
503s avatar
Citat:
Ja, skyttesoldat med stridsfordon = mekaniserat infanteri. Det är ju samma sak. Ringde och pratade med dom, dom sa att chansen var mycket större att man hamnade som officer där man hade gjort lumpen.

Nja, mekaniserat infanteri är inte riktigt rätt benämning i min mening, men skit i det.

Vem var det du ringde?
Var det pliktverket så kan du glömma allt dom sa med en gång, lita inte på de jönsarna.

När du söker till YOPs speciallistutbildning så väljer du en inriktning, tex. markstrid lätt infanteri och då kan jag lova dig att du kommer inte jobba på artreg utan du kommer förstås hamna på ett regemente som tillämpar detta.

Sen så påverkas så klart dina möjligheter att komma in på diverse inriktningar utav vilken typ av befattning du hade i lumpen.
Därmed sagt att det inte alls är omöjligt att bli officer på ett förband som du vill bara för att du var på artreg i lumpen.

Exempelvis så hade vi en kapten som var artillerist i lumpen.
Vi hade en som var på strf90 i Boden men som nu var sambandsofficer i Skövde osv.
Finns hur många exempel som helst.

Sen förstår jag så klart att man hellre ligger i Skövde än i Boden om man bor i Småland.
Citera
2007-08-21, 18:02
Medlem
Citat:
Nja, mekaniserat infanteri är inte riktigt rätt benämning i min mening, men skit i det.

Vem var det du ringde?
Var det pliktverket så kan du glömma allt dom sa med en gång, lita inte på de jönsarna.

När du söker till YOPs speciallistutbildning så väljer du en inriktning, tex. markstrid lätt infanteri och då kan jag lova dig att du kommer inte jobba på artreg utan du kommer förstås hamna på ett regemente som tillämpar detta.

Sen så påverkas så klart dina möjligheter att komma in på diverse inriktningar utav vilken typ av befattning du hade i lumpen.
Därmed sagt att det inte alls är omöjligt att bli officer på ett förband som du vill bara för att du var på artreg i lumpen.

Exempelvis så hade vi en kapten som var artillerist i lumpen.
Vi hade en som var på strf90 i Boden men som nu var sambandsofficer i Skövde osv.
Finns hur många exempel som helst.

Sen förstår jag så klart att man hellre ligger i Skövde än i Boden om man bor i Småland.

Ringde pliktverket. Okej, men faktum är ju fortfarande att det kommer bli lättare för mig att komma in på den utbildningen om jag gjorde lumpen i samma område. Men det finns hopp då .

Citat:

Ansökan om förflyttning
Jag heter namn och bor utanför Kalmar och skriver till er för att ansöka om byte av tjänst. Jag gjorde mönstringen i september förra året och fick platsen batterisoldat(GD900) i boden som jag hade sökt. Nu skulle jag vilja ansöka till platsen GA904 i Skövde, alternativt GA900 i Kungsängen. Och även göra en förfrågan om det finns någon chans för omprövning, för jag hade velat ha en chef plats. Ansökte aldrig om omprövning innan för jag missade att man kunde göra det inom tre veckor efter beslutet.

Jag noterade nyligen att om man vill söka vidare till officer så ska man helst utbilda sig inom samma gren som man gjorde lumpen i, detta innebär att jag senare skulle förläggas till Boden, vilket är ett problem för jag är inte beredd att flytta så långt upp. Så jag skulle vilja ligga någon stans närmre, om jag fick en av dem här platserna så skulle jag kunna vidare utbilda mig till officer, förutsatt att jag kommer in, samt göra den tredje terminen med utlands tjänst. Vilket förmodligen inte kommer hända om jag har kvar min nuvarande plats eftersom jag inte är bered att göra karriär i den situationen.

Dessutom så är det en logistik fråga, det blir ju lättare och billigare för alla om jag skulle åka en mindre sträcka. Samt att min bostads plats som jag hade i boden har försvunnit, så jag är tvungen att åka hem på vissa helgen och liknanden.

Jag hoppas att ni överväger min förfrågan. Sen vill jag tillägga att oavsett hur det blir så vill jag hemskt gärna fortfarande göra lumpen.

Med vänliga hälsningar namn.

(Personuppgifter)

_______________________________ (Namntecknings fält)

Så vad tycker ni? Förmoderligen så postar jag det i kväll.
Citera
2007-08-21, 18:12
Medlem
503s avatar
Ser väl bra ut, fast du kan ju skippa det där med utlandstjänst och termin tre då detta inte är ett krav för att gå YOP.

Vidare hade jag sett över särskrivningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in