Citat:
Ursprungligen postat av Sirex
Ja, skyttesoldat med stridsfordon = mekaniserat infanteri. Det är ju samma sak. Ringde och pratade med dom, dom sa att chansen var mycket större att man hamnade som officer där man hade gjort lumpen.
Nja, mekaniserat infanteri är inte riktigt rätt benämning i min mening, men skit i det.
Vem var det du ringde?
Var det pliktverket så kan du glömma allt dom sa med en gång, lita inte på de jönsarna.
När du söker till YOPs speciallistutbildning så väljer du en inriktning, tex. markstrid lätt infanteri och då kan jag lova dig att du kommer inte jobba på artreg utan du kommer förstås hamna på ett regemente som tillämpar detta.
Sen så påverkas så klart dina möjligheter att komma in på diverse inriktningar utav vilken typ av befattning du hade i lumpen.
Därmed sagt att det inte alls är omöjligt att bli officer på ett förband som du vill bara för att du var på artreg i lumpen.
Exempelvis så hade vi en kapten som var artillerist i lumpen.
Vi hade en som var på strf90 i Boden men som nu var sambandsofficer i Skövde osv.
Finns hur många exempel som helst.
Sen förstår jag så klart att man hellre ligger i Skövde än i Boden om man bor i Småland.