2007-08-17, 22:42
Medlem
sicnexs avatar
Hejsan allihopa

Har sedan tidigare Vista Ultimate installerat på en Zepto Znote 3215w bärbar med följande spec
Citat:
15.1" WXGA skärm 1280x800
1.50 GHz Intel® Core™2 Duo T5250 667MHz 2MB
Intel® GMA X3000
1GB DDR2 800MHz/PC6400 Ram
80GB 5400rpm. SATA hårddisk
Intel Pro/Wireless 4965AGN
SAMSUNG COMBO 6xx4w/6xx5WD/3xx5W

Idag laddade jag hem en liveskiva med Sabayon 3.4e och testkörde, och det funkade.
Bestämde mig då för att dualboota Sabayon och Vista för att kunna labba lite mer (gissa om jag fick mer än vad jag ville ha ) och därefter har problemen hopat sig.
Partitionerade swap och homepartition på min C, det fanns ledigt utrymme för detta, installerade Sabayon och det började strula sig som bara den, hängde sig och ville inte alls lira.
Vad trist tänkte jag, och startade om för att boota med vista.

Det ville datorn emellertid inte alls göra, fanns ingen bootbar partition där enligt den.
Trist tänkte jag, tryckte i sabayonskivan och formaterade om linuxpartitionerna till ntfs och mergade till c igen, och stoppade i Windowsskivan för att laga.

Stoppar i skivan, får den långa liggande vita stapeln att ladda, sedan kommer den lilla gröna 'mätaren' med texten microsoft corp under och där blir det stopp.
Skärmen släcks och bakgrundsbelysningen står på, ingenting visas.
Lät den stå i 20 min utan resultat.

Anskaffade en annan skiva, då fick jag faktiskt en meny första gången jag stppade i den, valte något alternativ som hette repair windows drivers och det började radas upp en massa dll'er som jag antar skrevs till hdd'n, sen var det inte så mkt mer.

Startar jag om med skivan får jag nu samma resultat som tidigare, en svart skärm bara.

Väljer man inte att starta från skivan laddas grub..

Otroligt skumt att jag inte ens får välja att installera windows från skiva? Som det är nu är mitt enda alternativ att blåsa disken och installera sabayon vad jag kan se, helt sjukt.

Ursäkta min röriga text, det är rätt snurrigt i bollen just nu

Edit: ev passar detta bättre under alternativa os?
Citera
2007-08-17, 23:02
Medlem
DeGes avatar
Finns det inte nån reparationsinstallation som i XP?
Citera
2007-08-17, 23:04
Medlem
sicnexs avatar
Det var en sådan jag hoppades kunna köra med windowsskivan, men den laddas inte

Men när jag försökte boota vista stog det något i stil med 'stoppa i skivan och kör reparera' (när jag hade dualbootsektorn intakt alltså) så jag förstår inte varför det inte funkar..

edit:
Om jag trycker ut skivan under tiden windows läser från den, trycker in släden igen och klickar enter kommerjag till denna menyn..

http://img107.imageshack.us/my.php?i...sc00271xv2.jpg

väljer jag där safemode laddas ett gäng .sys-filer och sedan säger den please wait i all evighet.
Citera
2007-08-18, 00:28
Medlem
DeGes avatar
Illa, då kommre du inte åt fixboot eller fixmbr heller.
http://auscoder.com/2007-05-18/resto...ootloader.html

Testa gparted och se om du kan rensa partitionerna annars så du kan installera om.

http://gparted.sourceforge.net/
Citera
2007-08-18, 00:38
Medlem
sicnexs avatar
Precis! Tycker det är märkligt att den inte bootar från en windowsskiva..

Jag kan dock boota från en Sabayonskiva och från den komma åt mina partitioner för att tex formattera dem.
Har dock inte utfört detta ännu, för om man kollar på partitionerna så är min gamla C intakt och flaggad som bootpartition.. så några enorma skador borde det inte vara, högst troligt en trasig MBR pga att något måste gått fel iom dualbooten.
Citera
2007-08-18, 11:33
Medlem
sicnexs avatar
Såhär ser det ut när man startar gParted från Sabayonskivan, som synes är ju mina partitioner intakta efter att jag formatterat och mergat linuxpartitionerna till mina ntfspartitioner.

http://img248.imageshack.us/my.php?i...sc00273zs9.jpg

Om jag formatterar /dev/sda1 som ntfs, kommer jag då kunna börja om från ruta ett med att installera Vista? isåfall är det ingen större förlust för min del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in