2007-08-12, 16:09
Medlem
Ranknfiles avatar
Studerar eller bara arbetslös? Det fins massa trådar fär på flashback där man ska samla recept.. men ingen tråd för billig mat. Ska själv flytta nu och jag studerar så de kommer bli knivigt med pengar. Skulle upskatta alla tips på billig mat

Alla vet att rotfrukter och liknande är väldigt billigt. Här är ett bra recept på en GRYMT god soppa som man ändå kan stå sig länge på.

Potatis och purjolöksoppa (6pers)

1 l vatten
1 tsk havssalt
8 potatisar
1 stk purjolök
2 dl crème fraiche 18%
1/2 tsk peppar

-Koka upp vatten och salt. Tillsätt purjolöken och potatisen, skuren i bitar. Koka tills potatisen är mjuk.

-Tillsätt Creme Fraiche. Mosa och vispa, så att ingrediensrna finfördelas. Krydda med grovmalen svartpeppar. Det ska alltså inte vara några bitar kvar i soppan. När den ska ätas kan man gärna lägga i lite ost i talriken så den smälter och blir trådig och/eller tillsätta lite mjölk direkt i talriken.

Smaklig måltid
2007-08-12, 16:48
Medlem
Sotiss avatar
Tonfiskröra. Enkelt och passar till ris, pasta, varma mackor om det blir rester.

Köp billig tonfisk i olja. Häll oljan i stekpannan. Hacka lök plus vitlök, stek. Häll i tonfisken plus krossade tomater. Krydda med salt, peppar, en gnutta socker plus nån örtkrydda, tomatpuré om du vill lyxa till det rejält.

Soppor plus hembakt bröd är suverän fattiglappsmat.

Bra brödrecept för tre bröd:

1 l fil
10 dl havregryn

Blanda och låt stå en fem, tio minuter.

Tillsätt 1,5 l rågsikt, 2 tsk bikarbonat, 2 dl sirap, 1 tsk salt, 1 dl krossat linfrö, 1 ägg, nån brödkrydda t ex koriander är gott ihop med havre. Det ska bli en lös kletig deg.

Smörj tre små formar med olja, häll i smeten och ställ in i kall ugn. Sätt ugnen på 200 gr, tiden beror lite på ugnen men cirkus en halvtimme.

Superenkelt, blir saftigt gott bröd. Man kan ha i nötter, solrosfrö, lingon, grahamsmjöl osv.
2007-08-12, 16:56
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranknfile