2007-08-12, 16:09
Medlem
Ranknfiles avatar
Studerar eller bara arbetslös? Det fins massa trådar fär på flashback där man ska samla recept.. men ingen tråd för billig mat. Ska själv flytta nu och jag studerar så de kommer bli knivigt med pengar. Skulle upskatta alla tips på billig mat

Alla vet att rotfrukter och liknande är väldigt billigt. Här är ett bra recept på en GRYMT god soppa som man ändå kan stå sig länge på.

Potatis och purjolöksoppa (6pers)

1 l vatten
1 tsk havssalt
8 potatisar
1 stk purjolök
2 dl crème fraiche 18%
1/2 tsk peppar

-Koka upp vatten och salt. Tillsätt purjolöken och potatisen, skuren i bitar. Koka tills potatisen är mjuk.

-Tillsätt Creme Fraiche. Mosa och vispa, så att ingrediensrna finfördelas. Krydda med grovmalen svartpeppar. Det ska alltså inte vara några bitar kvar i soppan. När den ska ätas kan man gärna lägga i lite ost i talriken så den smälter och blir trådig och/eller tillsätta lite mjölk direkt i talriken.

Smaklig måltid
2007-08-12, 16:48
Medlem
Sotiss avatar
Tonfiskröra. Enkelt och passar till ris, pasta, varma mackor om det blir rester.

Köp billig tonfisk i olja. Häll oljan i stekpannan. Hacka lök plus vitlök, stek. Häll i tonfisken plus krossade tomater. Krydda med salt, peppar, en gnutta socker plus nån örtkrydda, tomatpuré om du vill lyxa till det rejält.

Soppor plus hembakt bröd är suverän fattiglappsmat.

Bra brödrecept för tre bröd:

1 l fil
10 dl havregryn

Blanda och låt stå en fem, tio minuter.

Tillsätt 1,5 l rågsikt, 2 tsk bikarbonat, 2 dl sirap, 1 tsk salt, 1 dl krossat linfrö, 1 ägg, nån brödkrydda t ex koriander är gott ihop med havre. Det ska bli en lös kletig deg.

Smörj tre små formar med olja, häll i smeten och ställ in i kall ugn. Sätt ugnen på 200 gr, tiden beror lite på ugnen men cirkus en halvtimme.

Superenkelt, blir saftigt gott bröd. Man kan ha i nötter, solrosfrö, lingon, grahamsmjöl osv.
2007-08-12, 16:56
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranknfile
Studerar eller bara arbetslös? Det fins massa trådar fär på flashback där man ska samla recept.. men ingen tråd för billig mat. Ska själv flytta nu och jag studerar så de kommer bli knivigt med pengar. Skulle upskatta alla tips på billig mat

Alla vet att rotfrukter och liknande är väldigt billigt. Här är ett bra recept på en GRYMT god soppa som man ändå kan stå sig länge på.

Potatis och purjolöksoppa (6pers)

1 l vatten
1 tsk havssalt
8 potatisar
1 stk purjolök
2 dl crème fraiche 18%
1/2 tsk peppar

-Koka upp vatten och salt. Tillsätt purjolöken och potatisen, skuren i bitar. Koka tills potatisen är mjuk.

-Tillsätt Creme Fraiche. Mosa och vispa, så att ingrediensrna finfördelas. Krydda med grovmalen svartpeppar. Det ska alltså inte vara några bitar kvar i soppan. När den ska ätas kan man gärna lägga i lite ost i talriken så den smälter och blir trådig och/eller tillsätta lite mjölk direkt i talriken.

Smaklig måltid

Det finns många trådar med recept på billig mat! Sedan måste jag faktiskt säga att ditt recept inte ser ut som någon höjdare. För det första så är det för mycket potatis och alldeles för lite purjolök. Av purjolökarna ska du bara använda det vita som du grovhackar och steker i rejält med smör på låg värme tills löken blivit genomskinlig. Sedan ska du koka det hela i hönsbuljong. Grädde och muskot saknas ju också för guds skull. Skärpning! Det kan också vara en bra idé att mixa det hela.
2007-08-12, 17:00
Medlem
Trollishs avatar
Gör en stor sats av vilken soppa som helst så får man ett portionspris under 20 kr.
2007-08-12, 17:02
Bannlyst
Då klipper jag in lite av mina budgetpizzor från pizzadeg-tråden..

Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Nu så har jag provat med lite vettigare ingredienser. Av egenitresse bokförde jag allt för att se hur mycket totalkostnaden blev, här ingrediserna;
Mjöl, 270 gram (till två pizzor) 16:-/5kg = 0.864:- för två degar
Herrgårdsskinka, 50gram, 139:-/kg = 6.95:-
jäst, salt och oregano, uppskattningsvis cs 0.50:-
Ost, riven 26%(lite väl mager), 160 gram(blev lite mycket), 19.90/kg = 2.98
Tomatpuré, 20 gram, 38.40/kg = 0.77:-
Summasummarum: 11,65:- (plus el men det kvittas mot soppakostnader om man köper hem)

bild när den gräddades: http://static.pici.se/pictures/PKkDgpIuy.jpg
bild klar: http://static.pici.se/pictures/wjMlCMPHs.jpg
bild på botten: http://static.pici.se/pictures/lDcAFcIHi.jpg (tog den för att visa att det går att få bra botten i vanlig hushålls ugn med tunn bakplåt, pizzasten kommer bli en investering inom snar framtid..)

En hemgjord pizza för knappt tolv kronor, med helt ok ingredienser och som smakar bättre än många köpte turk-pizzor.. finns inte en chans att jag kommer gynna pizzerior mer.. med tanke på att de som näringsidkare borde kunna köpa råvaror till säkert halva priset mot mina så kan man börja undra hur mycket de tjänar egentligen, inte undra på att de åker bmw..

Citat:
http://static.pici.se/pictures/DGEOQAYkv.jpg

bytte ut skinkan mot salami och minskade på osten.. perfekt! den magra osten tog ut salamins flott samt satt smak på hela pizzan.. rekommenderas.. nya receptet;
Mjöl, 270 gram (till två pizzor) 16:-/5kg = 0.864:- (för två degar) 0.432:-
Dansk salami, 18,40:-/150 gram, 4 skivor á 5g = 2.45:-
jäst, salt och oregano, uppskattningsvis cs 0.50:-
Ost, riven 26%(lite väl mager), 120 gram, 19.90/kg = 2.38
Tomatpuré, 20 gram, 38.40/kg = 0.77:-
Summasummarum = 6.54:-!!!

Man skulle starta trådar som "den stora tråden om maträtter för max tio kronor", "den stora tråden om maträtter för 11-20:-".. det vore intressant.. (ja, jag har fått börja leva på tight budget..)

Citat:
http://static.pici.se/pictures/DkNPlTEvI.jpg
Den godaste pizzan jag tillagat själv, kanske även en av de allra godaste jag någonsin ätit.. Lika enkel som genial, rostbiff(sån påläggsrostbiff) och bea, i övrigt som ovanstående.. kommer aldrig mer köpa pizza om jag är i min hemstad, no-no..
2007-08-12, 17:14
Medlem
OliTs avatar
Låser den här tråden, det finns redan tillräckligt många trådar om detta.

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in