• 1
  • 2
2007-08-03, 20:15
Medlem
Doctor Whos avatar
Eftersom jag inte hittar något forum speciellt för konsoller så får konsollspelsforumet duga.

Jag är stolt ägare av ett PS2 sedan 6 år tillbaka. För ungefär ett halvår sedan så började det strula till och från och för några veckor sedan gick det i princip inte att spela ett enda spel, de "hängde sig" hela tiden. Jag förpassade sorgset min trofasta tjänare till skrubben där den fick invänta sitt öde eftersom jag knappast har råd att betala tusen spänn för att skicka in den på reparation.

Häromdagen bestämde jag mig för att ta reda på om jag kunde laga det själv, det kunde jag, mitt PS2 fungerar nu precis lika bra som dagen jag köpte det. Jag skriver det här för att andra som kanske lider av samma problem ska kunna få tillbaka sin konsoll från graven.

Verktyg som användes:
1st virknål
1st griptång
1st precisionsmejsel
1st stjärnmejsel
1st tändare
10st bomullstops

Vänd på konsollen och använd mejsel + fingrar för att bända loss de kvadratiska gummifötterna samt de i hårdplast som döljer skruvarna, skruva sedan loss dem med stjärnmejseln, kom ihåg vilka skruvar som ska sitta var, det finns både långa och korta.

"Vicka" försiktigt konsollkroppen ut ur det ovantäckande plasthöljet, var uppmärksam och se till att power+ejectknapparna slinker ut ur sitt fäste.

Lägg bort plasthöljet och ställ ned konsollen upprätt igen.

Använd precisionsmejseln för att lossa de små skruvarna som håller fast det övre plasthöljet på cd/dvd-läsaren. Lägg dessa på ett säkert ställe.

Nu ska du ha full insyn i läsaren.

På ena sidan ska det finnas en gängad metallpinne, ovanför/mot denna ligger en plastbit som är direkt fäst mot laserns "låda".

Använd bomullstops samt precisionsmejseln för att göra rent gängorna på metallpinnen, det samlas mycket damm och skit där. Sen kommer den lite svårare delen.

Plastbiten (fr.o.m nu kallad "huvudet") som ligger direkt ovanpå metallpinnen fungerar ungefär som nålhuvudet på en LP-spelare, den ska ligga i ett av spåren så att lasern kan styras dit den ska styras. På min konsoll hade stora delar av gängorna fyllts med geggigt nikotindamm så att huvudet till slut tryckts upp och ut ur spåret.

Använd ett finger och böj försiktigt huvudet uppåt så att du kommer åt under, använd virknålen för att pilla loss all skit som samlats kring själva "nålen" där under, jag fick upp ett jävla sjok med svart geggdam därifrån, var tålmodig och nogrann för att få bort allt, du kan även passa på att dra lasern åt sidan så att du kan göra rent gängorna som döljs under huvudet.

När allt är rent så tar du och trycker försiktigt nedåt på huvudet och flyttar det åt sidan tills du känner att det tar tag i ett spår, du märker det direkt eftersom metallpinnen kommer börja röra sig åt det håll du trycker.

Nu kommer testet som avgör om du behöver använda tändaren och griptången eller inte.

Sätt i strömsladden och slå på konsollen genom att trycka på Ejectknappen. Om lasern direkt rör sig till startposition och sedan spottar ut cdläsaren så är allt som det ska, om metallpinnen snurrar men lasern inte rör sig så är det här tändaren kommer in i bilden.

Ditt plasthuvud tar inte i gängorna ordentligt och vad gör vi då? Vi böjer det tillrätta.

Använd tändaren för att glödga virknålen, för sedan in den under mellanrummet mellan metallpinnen och lasern, tryck försiktigt uppåt med virknålen samtidigt som du tvingar ned yttersta delen av huvudet mot gängorna. Gör detta snabbt! Du vill inte att virknålen ska kallna och fastna i plasten och du vill inte smälta dig igenom plasten så att hela skiten går av.

Testa igen genom att slå på konsollen med Ejectknappen, om den fortfarande inte gör som den ska så använder du den lilla griptången för att bända plasthuvudet ned i ett spår. Ta ett fast tag med tången och gör en vridande rörelse, använd ett finger för att fixera huvudet mot gängorna. Tog ett tiotal försök innan jag fick till det ordentligt eftersom man måste känna efter hur hårt man kan bända utan att ha sönder något, dock är plast väldigt formbart och stryktåligt så du behöver knappast ha silkesvantarna på.

Prova då och då genom att slå på konsollen och när du ser att lasern rör sig som den ska är det klart!

Skruva ihop allting och ropa: "Ta dig i arslet MacGyver!" (Obligatoriskt)

Observera att det kan vara lite klurigt att sätta tillbaka plastbiten med power/ejectknapparna, men om du kommit såhär långt så lär det inte ta så lång tid innan du listar ut hur man gör.
Citera
2007-08-03, 20:32
Medlem
virre_01s avatar
Credz till dej för denna ofantliga reparation, hade det varit jag så hade jag inte ens kommit på tanken att börja mecka.

Hade ett dreamcast som pajjade förra året (gick ej att starta), genom att bara lyfta bort skalet och dammsuga dom inre organen så fungerade allt som vanligt igen. Ända jag har lyckats "laga"
Citera
2007-08-04, 06:32
Medlem
Doctor Whos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virre_01
Credz till dej för denna ofantliga reparation, hade det varit jag så hade jag inte ens kommit på tanken att börja mecka.

Tackar, jag blev extremt nöjd med mig själv efteråt må jag säga

Citat:
Hade ett dreamcast som pajjade förra året (gick ej att starta), genom att bara lyfta bort skalet och dammsuga dom inre organen så fungerade allt som vanligt igen. Ända jag har lyckats "laga"

Ja ibland räcker det med en enkel rengöring, skönt för dig!
Citera
2007-08-04, 11:11
Medlem
wow tack, skall spara denna post om gamla bettan går sönder (6 åring)
Citera
2007-08-08, 16:05
Medlem
Doctor Whos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mlk
wow tack, skall spara denna post om gamla bettan går sönder (6 åring)

Kom ihåg att testa med att köra en vanlig CD/DVD-cleanerskiva innan du börjar mecka runt, kanske är något som är självsägande men ibland så är det bara lite skit på lasern som orsakar problem
Citera
2007-08-08, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Who
Skruva ihop allting och ropa: "Ta dig i arslet MacGyver!" (Obligatoriskt)

Haha! Skön! Har städat undan min gamla PS2 av exakt samma anledning som du. Skiten hängde sig och repade skivorna därför ställdes den bort. Kanske läge nu att åtminstone försöka laga den!
Citera
2007-08-08, 23:14
Medlem
Doctor Whos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avloppshåla
Haha! Skön! Har städat undan min gamla PS2 av exakt samma anledning som du. Skiten hängde sig och repade skivorna därför ställdes den bort. Kanske läge nu att åtminstone försöka laga den!

Om den repar skivorna så tror jag inte att det jag gjort kommer lösa ditt problem, det tyder mer på att själva laserupphängningen belagts med en massa skit vilket gör att lasern eller dess bihang slår i skivorna när den försöker läsa. Dock borde detta vara otroligt uppenbart när du väl lyfter på locket till läsaren.

Lasern glider på en upphängning bestående av två metallpinnar och själva laserhuset då, gör rent pinnarna ordentligt om du ser att det är nåt skit på dem. När jag öppnade min första gången så var det en massa smörjfett som stelnat på pinnarna, ta bort allt, det behövs inte. Vill du vara på den säkra sidan så skaffa lite nytt smörjfett och lägg på ett TUNT (alltså extremt tunt) lager på pinnarna för att minska slitaget. Själv sket jag i det och har inte haft några som helst problem.
Citera
2007-09-03, 15:32
Medlem
Pumpans avatar
Mycket intressant måste jag säga. Min ps:2 lider av ett annat problem (om jag förstod dig rätt). Den startar men vill inte läsa skivorna. Pallar du sätta dig in i mitt problem finns mitt inlägg här: http://www.flashback.org/showthread.php?t=539790

Vad tror du?
Citera
2007-09-03, 17:10
Medlem
Doctor Whos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpan
Mycket intressant måste jag säga. Min ps:2 lider av ett annat problem (om jag förstod dig rätt). Den startar men vill inte läsa skivorna. Pallar du sätta dig in i mitt problem finns mitt inlägg här: http://www.flashback.org/showthread.php?t=539790

Vad tror du?

Det där med vibrerande bild låter udda och det har jag inget direkt svar på, borde inte ha med lasern/mekaniken att göra iaf utan mer troligt något så enkelt som ett glapp i sladden, prova att vicka/vrida lite på den och se om bilden flimrar/vibrerar i samband med detta.

Angående att den inte hittar skivorna så kan det mycket väl vara just det problemet som jag beskriver/åtgärdar här ovan, så jag skulle råda dig att öppna upp konsollen och ta en titt till att börja med.
Citera
2007-09-04, 16:24
Medlem
rumpa666s avatar
Följde din lilla guide och min gamla trotjänare är ännu en gång vid liv! Man tackar
Citera
2007-09-04, 18:22
Medlem
Doctor Whos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rumpa666
Följde din lilla guide och min gamla trotjänare är ännu en gång vid liv! Man tackar

Det var verkligen kul att höra! Varsågod!
Citera
2007-09-05, 20:52
Medlem
Pumpans avatar
hurra hurra hurra!!

gick och handlade in precisionsskruvmejslarna idag och följde den utsökta guiden. pajjade lite ps2-skal i farten och satte nog fel skruv på fel plats. men hur som helst så startade spelen!!! tack så mycket.

tror nog att det finns fler där ute i djungeln som kan ha användning för guiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in