2007-07-27, 23:24
Medlem
Gojcins avatar
Hej

Behöver snabb hjälp. Har hållit på i flera dagar nu utan att komma någonvart...
Jag beskriver det stegvis så kanske det är lättare att fatta...

1. Fick inget ljud från datorn, vare sig musik eller "datorljud"
2. Upptäckte i enhetshanteraren ett utropstecken mot gul bakgrund vid
C-Media AC97 Audio Device
3. I Egenskaper står det att enheten inte kan starta (Kod 10)
4. Har kört felsök och följt det som står där men inget hjälper
5. Är skitkass på datorer...så jag vet egentligen inte vad det är för grejer jag
6 Har försökt ladda ner drivrut'ner men vet exakt inte vilka som passar
Citera
2007-07-28, 00:30
Medlem
DennisOlofs avatar
Här finns dom

http://www.cmedia.com.tw/

Bara kolla i manualen vad du har för "c-media chip" på moderkortet, sedan kolla vad det finns för drivrutiner alt. finns dom hos moderkortstillverkaren. Installera och så ska det funka.

Har du fortfarande problem kan det vara IRQ konflikter och liknande, det kan man lösa genom att gå in i bios och sätta "APIC" enabled. Därefter instellara om windows. Tror det heter så, då får man flera IRQer i windows, det kan hjälpa att lösa problemet. Andra problem kan iofs uppstå på äldre datorer och linux / unix gillar inte APIC.

Iofs borde man inte ha några problem ändå. Det beror ju på vad det är för fel ? att du saknar drivrutiner ? eller är det så att enheten är i konflikt med något. Om det bara är drivers, bara ta hem och installera så är det klart.

Har du ingen manual, leta upp på nätet om du vet moderkorts modelen, oftast pdf filer att titta på, sista utvägen är att öppna datorn och leta efter chipet, brukar stå på vad det är för något, kan vara lite krångligt att hitta.

Sådär, klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in