2007-07-19, 07:58
Medlem
Fittsparks avatar
Har du ätit något makalöst gott, för en spottstyver?
Att fått maten gratis räknas ej.

Själv är jag en riktig sucker för indisk mat och har käkat på >100 ställen, så London är Mekka för mig.
Jag har hittat några pärlor i östra förorterna.

Ett ställe, som jag givetvis glömt namnet på, ligger i East Ham.
Man kommer upp ur tricken och tar till höger. Några hundra meter upp på gatan ligger haket.

De har max 20 platser, men det är alltid kö. Inte kö för att sitta ned, utan take away.

Som sig bör är maten stark, RIKTIGT STARK, till och med för en chilijunkie som jag.
Så medium är vad jag brukar satsa på (vilket lik förbannat resulterar i blåslampa dagen efter).

Stället är riktigt litet. Köket är inte speciellt stort, men satan vilka stora smaker och underverk de lyckas med.

4 snubbar sliter och har sig i ett kök som får min egna kvarterskrog att se ut som ett storkök.

Jag beställde:

Chapati med grön chili
Papadam med olika pickles-röror
Samosa
Lammgryta

Allt detta under 100 kronor

Ölen var i förortspris, rätt dyr, men några flaskor Kingfisher och Cobra slank ned (dock inte inkluderat i ovan pris).

Bör tilläggas att jag ätit på lyxindier i London och fått punga ut med 1200 spänn för en 2-rätters, och har självklart varit väldigt nöjd.

Faktum kvarstår att denna East Ham-juvel är den bästa indiska smakorgasmen jag upplevt!
Citera
2007-07-19, 12:33
Medlem
Antevantes avatar
Pad Thai med vårrullar ur ett gatustånd i Bangkok. Himmelskt gott och kostnaden understeg 5 kr.
Citera
2007-07-19, 12:47
Medlem
Windom_Earls avatar
En Spaghetti Bolognese på en restaurang i utkanten av Kos stad, sommaren 1992. Tror den kostade motsvarande 15-20 kr, var gudomligt god och därtill stor nog för att mätta även en hungrig man.

Förmodligen gjord på katt-, hund- eller råttkött dock, men det kvittar, det var skitgott.
Citera
2007-07-19, 13:00
Medlem
Varmkorv på IKEA för 10kr?
Citera
2007-07-19, 13:04
Medlem
Jag åt en grekisk bondpizza i Aten OS 2004 för fem euro. Bästa pizzan jag någonsin ätit, försökt imitera den i köket minst en gång i månaden sen dess, men aldrig lyckats.
Citera
2007-07-19, 13:05
Medlem
Pendeltågs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plarre
Varmkorv på IKEA för 10kr?

Oj en som lyxar till det och tar 2!

Något som brukar vara riktigt gott är att ta en kokt med bröd samt en kopp kaffe ur plastmugg till. Platsen måste givetvis vara en fotbollsarena och matchen någon ur de lägre divisionerna. Dessutom gör man då en god gärning och stödjer bollsparkarnas förening. Undefär 25 spänn brukar det gå på.
Citera
2007-07-19, 13:41
Medlem
mrdominiks avatar
Hässelby pizzeria på hörnet, kebab med bröd 29 kr, den är stor och brödet är nybakat, väldigt gott!
Citera
2007-07-19, 15:44
Medlem
Coolcittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittspark
Har du ätit något makalöst gott, för en spottstyver?
Att fått maten gratis räknas ej.

Själv är jag en riktig sucker för indisk mat och har käkat på >100 ställen, så London är Mekka för mig.
Jag har hittat några pärlor i östra förorterna.

Ett ställe, som jag givetvis glömt namnet på, ligger i East Ham.
Man kommer upp ur tricken och tar till höger. Några hundra meter upp på gatan ligger haket.

De har max 20 platser, men det är alltid kö. Inte kö för att sitta ned, utan take away.

Som sig bör är maten stark, RIKTIGT STARK, till och med för en chilijunkie som jag.
Så medium är vad jag brukar satsa på (vilket lik förbannat resulterar i blåslampa dagen efter).

Stället är riktigt litet. Köket är inte speciellt stort, men satan vilka stora smaker och underverk de lyckas med.

4 snubbar sliter och har sig i ett kök som får min egna kvarterskrog att se ut som ett storkök.

Jag beställde:

Chapati med grön chili
Papadam med olika pickles-röror
Samosa
Lammgryta

Allt detta under 100 kronor

Ölen var i förortspris, rätt dyr, men några flaskor Kingfisher och Cobra slank ned (dock inte inkluderat i ovan pris).

Bör tilläggas att jag ätit på lyxindier i London och fått punga ut med 1200 spänn för en 2-rätters, och har självklart varit väldigt nöjd.

Faktum kvarstår att denna East Ham-juvel är den bästa indiska smakorgasmen jag upplevt!

Ja, London har jävligt bra indisk mat. Det finns ett ställe i Canada Waters som heter "Curry Garden" som har helt underbar mat.
Citera
2007-07-19, 15:57
Medlem
SgtApones avatar
Ja, främst i so-asien, inte minst eftersom man inte har några stora förväntningar där.

Främst i Thailand har detta hänt rätt ofta - men desto oftare har jag blivit nästan sur över hur dåligt det har varit, allt beror sig på var/när/hur.

I Chiang Mai blev jag kär i Khao Soy-soppan (var kan man få det i sverige???), normalpris 50-80BHT plus stor Singha för 50-80BHT. En gång var vli lite trötta efter mycket MC-åkande och stannade till i ett litet, litet kyffe som såg ut att ha mat (men det såg ut som en bilverkstad/hem) och de hade fanimig en gudomlig Khao Soy (ingen matsedel alls, men ett par stora grytor) och knasbillig öl. 80BHT skulle de ha för 2 soppa + 2 stora öl. Och 80 BHT motsvarar alltså 16kr.

I Auytthaya blev vi skjutsade till turisthaket, som var bedövade ointresserade av oss och hade rejäla överpriser, så vi gick mot stationen och kollade in på ett litet hak vid gatan - där gammeltanten schasade bort thai-stammisarna så vi svennar fick de enda sittplatserna, sedan tog hon ut en fläkt till oss! Gammelgubben letade reda på "finporslinet" och serverade en bedårande Tom Yum med varsin stor Cheers. Samma där: 80BHT för oss bägge..!!

Sedan har det väl hänt liknande grejor på gatuköken lite här och var, där maten kostar 3-10 kr + ev 2-8kr för öl och allt smakade alldeles utmärkt!

Värre är det med turistställena som ofta är helt under all kritik.
Citera
2007-07-19, 15:59
Medlem
Insignificunts avatar
Käkade på en kambodjansk lyxkrog, i phnom phen, någon gång under tidigt 2000tal. Vårt bord hade fem servitörer och maten höll internationell klass, även om vinet kanske inte var det mest fantastiska. Tror jag betalade 30-40 kronor för förrätt och varmrätt. Köttet var sagolikt, nästan så att det smälte på tungan. Hade svårt att inte utstöta gutturala ljud i ren njutning vid varje tugga, så gott var det!

Dricksade säkert 50 kronor. Vilket är en fantastisk summa där och då. Det var trevligt.

Just det, jag vill minnas att stället arbetade med gatubarn, och lät dom jobba i köket och efterhand som servitörer, och använde en del av sin vinst till att hjälpa dom. När man anlände så blev man hälsad av hoper barn som sa "God evening mister" och man blev lite ställd, haha, men stämningen var mycket god och det hela kändes autentiskt.

Så inte nog med att man blev mätt och belåten, man gick därifrån med ett gott samvete också.

Edit: minns inte priset exakt, kan ha varit runt hundra kronor. Men löjligt billigt hursomhelst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in