• 1
  • 2
2007-07-10, 11:34
Administrator
admins avatar
Sedan vi öppnade upp "Integration och invandring" igen, så har det fungerat mycket bättre. Jag hade en övertygelse om att dessa frågor kan debatteras på ett seriöst sätt, och det har ni visat att ni kan.

Det gavs ganska mycket kritik mot hur det "gamla" I&I-forumet fungerade, och på vilken nivå debatterna tidigare låg. Därför är det viktigt att påpeka att det faktiskt fungerat riktigt bra nu.

admin
2007-07-10, 11:41
Medlem
Katarsiss avatar
Jag håller med.

Är flera av användarna i I&I som jag är riktigt stolt över idag. Många har överraskat positivt och vi har redan kunnat lätta på modereringen.

Bra jobbat
2007-07-10, 12:40
Medlem
Rhesus-Minuss avatar
Jag får väl detta raderat, och/eller blir tillsagd/varnad/bannad för att inflika detta:
  1. Aktiviteten på I&I verkar vara decimerad med minst 50%
  2. "Kändisarna" har lämnat skeppet med ett par undantag
  3. Även PK-trollens aktivtet är nära nog borta

Att 1+2 i detta fall leder till 3 är inte särskilt konstigt. Försvinner alla "onda" påhopp på blattepolarna så blir det förstås inte mycket att ta tag i för våra massinvällningsförespråkare.

Men ni tycker alltså på fullt allvar att ni har skapat en förbättring?
2007-07-10, 12:48
Bannlyst
Ja det måste ju kännas underbart för användarna att få beröm och bli klappade på huvudet av er. Eller rent förnedrande.

Ni får diskutera detta ämne men ni ska diskutera det på det här sättet. Ni förstår, yttrandefrihet är det vi säger åt er att det är. Det är vad ni säger.

Von oben attityden (se tex Fet-Everts inlägg i debatten, som är rent makalösa i sin "vuxen talar med barn"-stil) och den totala brist på insikt ni visar vad gäller detta är faktiskt inget annat än rent häpnadsväckande.

Är det ett Albanskt forum? Nord-Koreanskt? Nä, det här var ett ingrepp som ni helt enkelt saknar insikt i vad det innebär.

Edit:

Vill tillägga att jag förstår grundproblemet. Men det ligger inte (i motsats till vad ni tror) hos användarna utan hos moderatorerna. Så enkelt är det. Vill också tillägga att jag är invandringspositiv.
2007-07-10, 13:13
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhesus-Minus

Jag förordar kvalitet framför kvantitet. Om vi tappar 10%, 50% eller 90% är inte det viktiga, utan att inlägg som "hur bajars araber", "hur luktar negrer" osv. försvinner. De tillför inte debatten något.
Jag utgår ifrån att det blir färre inlägg om one-liners, OT och rent trams raderas. Men jag skulle inte säga att detta är något negativt.

Vem som debatterar i forumet är för mig helt ointressant, utan vad som är intressant är att diskussionen är seriös och att debatten förs framåt. Vårt mål var att skapa ett bra forum för debatter kring ämnet, och det tycker jag att vi lyckades med. Att någon eller några är missnöjda ser jag som helt naturligt.

Troll av alla de slag raderas numera effektivt, vilket även OT och rent trams gör. Detta gör att mera seriösa frågeställningar får en mera framträdande plats. Vilket jag tycker är mycket bra.

admin
2007-07-10, 13:13
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Ja det måste ju kännas underbart för användarna att få beröm och bli klappade på huvudet av er. Eller rent förnedrande.

Ni får diskutera detta ämne men ni ska diskutera det på det här sättet. Ni förstår, yttrandefrihet är det vi säger åt er att det är. Det är vad ni säger.

Von oben attityden (se tex Fet-Everts inlägg i debatten, som är rent makalösa i sin "vuxen talar med barn"-stil) och den totala brist på insikt ni visar vad gäller detta är faktiskt inget annat än rent häpnadsväckande.

Är det ett Albanskt forum? Nord-Koreanskt? Nä, det här var ett ingrepp som ni helt enkelt saknar insikt i vad det innebär.

Edit:

Vill tillägga att jag förstår grundproblemet. Men det ligger inte (i motsats till vad ni tror) hos användarna utan hos moderatorerna. Så enkelt är det. Vill också tillägga att jag är invandringspositiv.

Förklara gärna konkret och specifikt vad det är som gör dig så himla upprörd.

Att I&I nu består av diskussioner istället för mer eller mindre subtila personpåhopp, raskrigshets och allmänt pubertal stämmning?

Du verkar enbart bitter. Patetiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Rhesus-minus
Jag får väl detta raderat, och/eller blir tillsagd/varnad/bannad för att inflika detta:

Att 1+2 i detta fall leder till 3 är inte särskilt konstigt. Försvinner alla "onda" påhopp på blattepolarna så blir det förstås inte mycket att ta tag i för våra massinvällningsförespråkare.

Men ni tycker alltså på fullt allvar att ni har skapat en förbättring?

Du begriper att det är en förbättring va? Att trollen, förlåt - kändisarna har lämnat skeppet? Det var dom som vi ville ha bort. Det är en bra sak.

Ditt inlägg är i övrigt så dumt att jag misstänker att ni har någon form av mentalt tillkortakommande. Du frågar liksom om färgen gul är blå, och jag svarar: Nej, den är gul. Det hela känns märkligt och något obehagligt.
2007-07-10, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Förklara gärna konkret och specifikt vad det är som gör dig så himla upprörd.

Att I&I nu består av diskussioner istället för mer eller mindre subtila personpåhopp, raskrigshets och allmänt pubertal stämmning?

Du verkar enbart bitter. Patetiskt.

Nej fanken jag är långt ifrån bitter. Deltar aldrig i det forumet ens just pga det frekventa användandet av "kamelknullare" "getknullare" osv. Däremot tror jag man ska tänka steget längre än att bara hylla det faktum att vissa debattörer tvingats bort. Det tror jag även du är förmögen att göra.

Dessutom är jag inte ett dugg upprörd.
2007-07-10, 13:21
Administrator
admins avatar
Citat:

Vi säger att debatten inte bör ligga på en sexårings nivå.
Jag anser att varje normalbegåvad person kan klara av att ligga på den nivån vi idag kräver som minimum. Jag vet att det fanns användare som ansåg att hur negrer luktar var viktigt, eftersom vissa faktiskt försvarade dessa trådar.
Personligen anser jag att de är rena tramstrådarna, och inget som någon av de seriösare debattörerna kommer sakna.

Citat:

Yttrandefriheten blir värdelös ifall den används för att tysta motståndaren. När "All Makt Åt Sture" postar 130 inlägg på raken där man skriver "Ät bajs!!!" så blir resultatet att de seriösare användarna försvinner. När vi kastar ut "All Makt Åt Sture" så är det ett ingrepp mot yttrandefriheten.
Inte för att stoppa någon att ha en åsikt, utan för att stoppa de som är här i syfte att tysta de som verkligen har något att säga.

Bevisligen finns det ganska många som anser ämnet intressant, och det är därför avdelningen numera fungerar bra.

admin
2007-07-10, 13:23
Medlem
Rhesus-Minuss avatar
Citat:
Du begriper att det är en förbättring va? Att trollen, förlåt - kändisarna har lämnat skeppet?
Enverhoxa ett troll? Scania?
Eller jag? (kanske inte fullblown kändis men....)

Ordet patetiskt räcker inte långt...

Citat:
Det var dom som vi ville ha bort. Det är en bra sak.
All in the name of demokrati.....låt mig rapa upp lite gamla nötta oneliners....

Partsinlaga á la blatte
AFA ftw
Ner med kapitalet
Döda alla nazzar

Citat:
Ditt inlägg är i övrigt så dumt att jag misstänker att ni har någon form av mentalt tillkortakommande. Du frågar liksom om färgen gul är blå, och jag svarar: Nej, den är gul. Det hela känns märkligt och något obehagligt.
Och hade detta varit en realist som yttrat samma sak om en kramare i det nya i&i så hade han blivit bannad.
Låt oss se lite konsekvens här Admin.
2007-07-10, 13:26
Administrator
admins avatar
Citat:
Nej fanken jag är långt ifrån bitter. Deltar aldrig i det forumet ens just pga det frekventa användandet av "kamelknullare" "getknullare" osv. Däremot tror jag man ska tänka steget längre än att bara hylla det faktum att vissa debattörer tvingats bort. Det tror jag även du är förmögen att göra.

Dessutom är jag inte ett dugg upprörd.

Det är just sådana inlägg vi nu raderar bort.
Du kanske borde besöka I&I igen, nu när vi städat upp.
Det du skriver stärker enbart min uppfattning att många lämnade avdelningen för att debattnivån blev för låg.
Det är dessutom inga som tvingats bort därifrån.
De är välkomna att uttrycka sin åsikt, men tillmälen som "kamelknullare", "getknullare" osv. blir i längden ganska tröttsamt, vilket vi verkar vara eniga om.
Vi har inte startat avdelningen som en fritidsgård åt ett 20-tal FB-användare som varit här i evigheter, utan för att vi tror att frågan är viktig och att det är allvarligt ifall frågan inte kan debatteras i samhället.

admin
2007-07-10, 13:30
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhesus-Minus
All in the name of demokrati.....

Demokrati?
Vem har pratat om demokrati?
Flashback är åsiktsneutrala och tar inte ställning i sådana frågor.
I forumet är det dock jag som bestämmer, och jag har inga som helst planer på att styra forumet demokratiskt. Det skulle bara göra att vissa åsikter tystades. Tror du pedofiler skulle få tala fritt här ifall det var demokrati och användarna bestämde.

admin
2007-07-10, 13:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Vi säger att debatten inte bör ligga på en sexårings nivå.
Jag anser att varje normalbegåvad person kan klara av att ligga på den nivån vi idag kräver som minimum. Jag vet att det fanns användare som ansåg att hur negrer luktar var viktigt, eftersom vissa faktiskt försvarade dessa trådar.
Personligen anser jag att de är rena tramstrådarna, och inget som någon av de seriösare debattörerna kommer sakna.

Det håller jag med dig om. Det kan du vara förvissad om. Frågan gäller snarare om du innan detta ingrepp hade ett så klent regelverk alt. klena moderatorer att sådana trådar inte kunde hanteras på ett adekvat sätt? Jag vet att forumet hade och har ett regelverk som kan hantera detta. På det sättet skiljer sig inte I&I nämvärt från vilket annat forum som helst på FB Admin. Och det vet du.

Citat:
Yttrandefriheten blir värdelös ifall den används för att tysta motståndaren. När "All Makt Åt Sture" postar 130 inlägg på raken där man skriver "Ät bajs!!!" så blir resultatet att de seriösare användarna försvinner. När vi kastar ut "All Makt Åt Sture" så är det ett ingrepp mot yttrandefriheten.
Inte för att stoppa någon att ha en åsikt, utan för att stoppa de som är här i syfte att tysta de som verkligen har något att säga.

Nej. Det är INTE ett ingrepp i yttrandefriheten att sätta P för All makt åt sture. Eller vilken annan random tramsare som helst. Det vet du också. Det här handlar om andra saker. Det vet du också.

Citat:
Bevisligen finns det ganska många som anser ämnet intressant, och det är därför avdelningen numera fungerar bra.

admin

Jaså den gör det? Till vilket pris? Det du som ytterst ansvarig gjort ÄR ett ingrepp i yttrandefriheten. Jag tycker det är synd. Förbannat synd. Detta hade kunnat hanteras helt annorlunda med helt andra frågor i fokus istället för att ni som nu ska framstå (med rätta) som ett forum som snöper folks rätt att yttra sig.

Ni är svaga i er moderering och styrning och det straffar ni användarna för. Mycket svagt.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in