• 1
  • 2
2007-07-02, 14:29
Medlem
cecels avatar
Nån mer än jag som stör mig fruktansvärt mycket på när folk använder "och" istället för "att"? Missförstå mig inte, jag är ingen språkpolis och brukar inte haka upp mig på folks stavning etc, men just detta irriterar mig väldigt mycket.

"Jag gillar att bada i havet"
"Jag gillar och bada i havet" !!!

Det är så vanligt också. Yttraren av mening2 framstår som så ointelligent i mina ögon/öron att det gör ont

En annan ungefär lika irriterande sak är när folk använder "hon" och "han" istället för "henne" och "honom".

"Jag ska knulla hon" hörde jag ett fån säga på krogen här om veckan, och jag fick lust att strypa honom

Nån som vet varför det är så vanligt att ta fel på och och att? Det BÖR väl inte vara speciellt svårt? Man hör ju själv när det är fel.
Citera
2007-07-02, 14:39
Medlem
söltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cecel
Nån mer än jag som stör mig fruktansvärt mycket på när folk använder "och" istället för "att"? Missförstå mig inte, jag är ingen språkpolis och brukar inte haka upp mig på folks stavning etc, men just detta irriterar mig väldigt mycket.

Det är så vanligt också. Yttraren av mening2 framstår som så ointelligent i mina ögon/öron att det gör ont

En annan ungefär lika irriterande sak är när folk använder "hon" och "han" istället för "henne" och "honom".

"Jag ska knulla hon" hörde jag ett fån säga på krogen här om veckan, och jag fick lust att strypa honom

Nån som vet varför det är så vanligt att ta fel på och och att? Det BÖR väl inte vara speciellt svårt? Man hör ju själv när det är fel.

Jag kommer på mig själv med att göra fel på båda sakerna då och då.

Att man blandar ihop "och" och "att" kan väl ha att göra med att båda orden uttalas "å" när man pratar snabbt.

Sedan är det väl som Lindström (och säkert många andra med) påpekar oftast onödigt att tänka i banor om rätt och fel i språk, eftersom det som anses korrekt idag var helt fel för säg 100 år sedan och det som är fel att säga idag är rätt om 100 år ifall tillräckligt många säger det.

Det viktigaste är väl att man förstår, och det gjorde du ju?
Citera
2007-07-02, 14:42
Medlem
cecels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sölta
Jag kommer på mig själv med att göra fel på båda sakerna då och då.

Att man blandar ihop "och" och "att" kan väl ha att göra med att båda orden uttalas "å" när man pratar snabbt.

Sedan är det väl som Lindström (och säkert många andra med) påpekar oftast onödigt att tänka i banor om rätt och fel i språk, eftersom det som anses korrekt idag var helt fel för säg 100 år sedan och det som är fel att säga idag är rätt om 100 år ifall tillräckligt många säger det.

Det viktigaste är väl att man förstår, och det gjorde du ju?
jo, det viktigaste är väl att man förstår, och jag brukar inte hänga upp mig på särskrivningar och hur folk stavar eller uttalar ord, men just detta irriterar jag mig grymt på.

Men finns väl vissa ställen som "och" och "att" låter nästan likadant när man uttalar det "å", men oftast hör man ju "och" istället för "att" på helt uppenbara ställen som det i exemplet jag nämner ovan
Citera
2007-07-02, 14:52
Medlem
söltas avatar
Citat:
jo, det viktigaste är väl att man förstår, och jag brukar inte hänga upp mig på särskrivningar och hur folk stavar eller uttalar ord, men just detta irriterar jag mig grymt på.

Men finns väl vissa ställen som "och" och "att" låter nästan likadant när man uttalar det "å", men oftast hör man ju "och" istället för "att" på helt uppenbara ställen som det i exemplet jag nämner ovan

Japp, jag vet vad du menar. Men det är väl just det att de ofta klumpas ihop till samma ord när man uttalar dem, och sedan när man ska prata lite finare eller tydligare, men ändå inte riktigt tänker på hur man pratar så blir det "och", kanske för att det är närmare "å" i uttalet än "att".

Ta exemplet "tänk att få ligga med Babben Larsson". iaf i min dialekt så låter det "tänk å få ligga med Babben Larsson". Sedan blir det helt enkelt att man säger "och" ibland när man inte tänker sig för ordentligt. Men som du säger så låter det ju inte bra...
Citera
2007-07-02, 17:17
Medlem
polyesterpams avatar
Det är märkligt att "att" uttalas "å" i talspråk, tycker ni inte? Hur kan det komma sig tro?

Förlåt att jag kapar tråden.
Citera
2007-07-02, 17:35
Medlem
Tacoritzs avatar
Samma sak som vart och blev "jag vart så jävla full på den där ölen"
Citera
2007-07-02, 18:25
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polyesterpam
Det är märkligt att "att" uttalas "å" i talspråk, tycker ni inte? Hur kan det komma sig tro?

Förlåt att jag kapar tråden.
Det var väl ingen kapning?!

Det är väldigt naturligt att inifinitivmärket att uttalas {å}. NEO:
² åt ... Hist.: före 1520; fornsv. at; till prepositionen at 'åt, till'; ...
Så egentligen kan man väl uttala @ som {å} och inte {snabel-a}.
Citera
2007-07-02, 18:27
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
...
Fullkomligt korrekt svenska:
Skall vi gå och bada i havet?
Citera
2007-07-02, 18:53
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacoritz
Nej.
Citera
2007-07-02, 20:33
Medlem
Òðinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacoritz

Nej!

Bli[va] kommer från lågtyskans blîwan, den moderna högtyskans bleiben medan varda är det nordiska ordet som kommer från urnordiskans werþan och fornsvenskans warþa.

Tyskt, låneord: Bli[va], bli[ve]r, blev, blivit, bliven, blivande
Svenskt, arveord: Varda, vard[er], vart, vordet, vorden, vardande

Lättare än så kan jag inte förklara det.

Märk att bli[va] är ett gammalt låneord vilket förklarar dess relativt tidiga framträdande.
Citera
2007-07-02, 22:05
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polyesterpam
Av åt, som Egon skrev. Det märkliga är varför det stavas "att", i Danmark stavas det at, men uttalas å, i Norge stavas det dock å.

Sedan så har vi dess synonym, till. Som man använder framför verb dialektalt. I Dalarna, Jämtland, Österbotten mfl.

Slutligen torde vi vara många som sällan använder "henne" och "honom" na och an är väldigt vanligt. Fråga' du'an? Ja om du fick kyssa na?
Citera
2007-07-02, 22:35
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjennstroum
... Slutligen torde vi vara många som sällan använder "henne" och "honom" na och an är väldigt vanligt. Fråga' du'an? Ja om du fick kyssa na?
Häromdagen fick vi lära oss att de där gamla fina och effektiva konstruktionerna
kallas enklitiska pronomen. Här i sydväst skulle vi bara modifiera lätt:
-- Fråga’ du’en?
-- Feck du kössa’na?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in