Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-06-23, 13:08
Medlem
anothermembers avatar
Tänkte att denna tråd kunde användas till att ställa frågor ang. programmet Fruity Loops - antar att en del av er musikskapare använder det.

---

Jag inleder.. Jag vet hur man använder den "nedre playlisten", alltså så att man t.ex. kan ändra pitchen genom att rita ut den grafiskt. Men detta fungerar ju alltså endast på enkla kanaler. Korrekt?

Om jag nu alltså har ett drum-pattern som består av flera kanaler (varav alla ligger i samma lager i playlisten) men sedan vill kunna fade:a in hela drum-pattern:et - hur gör jag då? Jag kan knappast behöva fade:a in kanal för kanal?
Citera
2007-06-24, 15:25
Medlem
Drooms avatar
Kan du inte göra det som en event?

Är inte så haj på att förklara på fruityloops då jag aldrig läst något om det någonstans, bara provat mig fram.

edit: Vet inte om jag förstod fel, är en kanal ett ljud? För i så fall kan du väl sätta alla ljud på en effektkanal och köra med events.
Citera
2007-06-26, 11:21
Medlem
anothermembers avatar
hmm. vad är events?
Citera
2007-06-26, 20:39
Medlem
har inte använt Fl studio på ett tag men jag tror man kan assigna flera mixerkanaler till en kanal. det är användbart om man tex har varje trumljud på en egen kanal med sin egen kompressor och eq för att sen ha hela trummpaketet på en "huvudkanal" för att kunna justera volymen

sen är det bara att automatisera
Citera
2007-06-27, 10:15
Medlem
TheFightingEggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anothermember
hmm. vad är events?

Högerklicka på en "knob", te.x. volym eller pan. Tryck "Edit Event" så kan du rita ut hur knoben automatiskt ska åka fram och tillbaka.
Citera
2007-06-27, 13:49
Medlem
anothermembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flim
har inte använt Fl studio på ett tag men jag tror man kan assigna flera mixerkanaler till en kanal. det är användbart om man tex har varje trumljud på en egen kanal med sin egen kompressor och eq för att sen ha hela trummpaketet på en "huvudkanal" för att kunna justera volymen

sen är det bara att automatisera

jo, detta vet jag ska gå. men frågan är bara hur sjutton man gör det..
Citera
2007-06-27, 17:17
Medlem
ShatOnYas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFightingEgg
Högerklicka på en "knob", te.x. volym eller pan. Tryck "Edit Event" så kan du rita ut hur knoben automatiskt ska åka fram och tillbaka.
Oj, så visste jag inte ens att man kunde göra. Kommer att blir grymt användbart, tack som fan!
Citera
2007-06-29, 23:53
Medlem
TheFightingEggs avatar
Jag vet inte hur man skapar automatiseringar. Kan någon förklara?
Citera
2007-06-30, 00:18
Medlem
joranimuss avatar
Citat:
Jag vet inte hur man skapar automatiseringar. Kan någon förklara?

Lite osäker på vad du menar, men du kan högerklika på en knob och välja typ "automotation clip". Där kan du rita upp knobens bana.
Citera
2007-07-01, 12:23
Medlem
TheFightingEggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joranimus
Lite osäker på vad du menar, men du kan högerklika på en knob och välja typ "automotation clip". Där kan du rita upp knobens bana.

Ok tack. Det var alltså inte svårare än sådär
Citera
2007-07-02, 00:04
Medlem
joranimuss avatar
Citat:
Ok tack. Det var alltså inte svårare än sådär

Inte när man kan det!

Du kan göra samma sak med vst-knobs, men det är lite svårare.

1: Tryck på el-kontakten, längst upp i rutan som omger pluginen.

2: Välj Browse parameters i menyraden till en rad under el-kontakt-ikonen.

3: ratta runt lite med den knob du vill automatisera, då kommer den att dyka upp i en lista i höger.

4: Högerklicka på knoben i listan och automatisera med edit evenst, automatation clip osv.

Lycka till!
Citera
2007-09-18, 01:06
Medlem
Noname.s avatar
Jag undrar hur man får flera trumljud att ligga på samma piano roll?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in