• 1
  • 2
2007-06-23, 12:18
Medlem
hollos avatar
Jag var lite för full igår så jag glömde ta ur endagslinserna när jag gick och la mig. Har sovit i kanske åtta timmar.
När jag vaknade så var det svårt att få upp ögonlocken, men när jag väl fick upp dom så var det hur suddigt som helst. När jag skulle ta bort linserna fick jag pilla ner dom väldigt länge för att dom satt fast.
Frågan är: är det farligt att somna med endagslinser? Kan synen försämras? Det är fortfarande suddigt, när far det suddiga bort?
Ögonen är väldigt svullna också.
Citera
2007-06-23, 12:45
Medlem
tjaboooos avatar
är ju definitivt inte bra att dom torkar in så så låt ögonen vila ett par dagar.

nästa gång linserna torkar fast så pilla inte ut dom utan försök klämma fram lite tårar och blunda en stund så linserna kan dra åt sej fukten, då lossnar dom lättare och risken att förstöra ögonen minskar.
har du linsvätska kan du med fördel droppa det i ögonen.
Citera
2007-06-23, 12:47
Medlem
hollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
är ju definitivt inte bra att dom torkar in så så låt ögonen vila ett par dagar.

nästa gång linserna torkar fast så pilla inte ut dom utan försök klämma fram lite tårar och blunda en stund så linserna kan dra åt sej fukten, då lossnar dom lättare och risken att förstöra ögonen minskar.
har du linsvätska kan du med fördel droppa det i ögonen.
Jo jag droppade linsvätska innan jag tog ut dom, men det var lika svårt ändå.
Men då får jag väl vänta ett par dagar innan nästa session.
Thank you!
Citera
2007-06-23, 13:15
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hollo
Jo jag droppade linsvätska innan jag tog ut dom, men det var lika svårt ändå.
hur länge väntade du innan du försökte ta ut linserna ?

märkte själv när jag körde med linser att man fick vänta rätt länge innan linserna återfuktat sej, typ 20-30 minuter.
Citera
2007-06-23, 14:36
Medlem
hollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
hur länge väntade du innan du försökte ta ut linserna ?

märkte själv när jag körde med linser att man fick vänta rätt länge innan linserna återfuktat sej, typ 20-30 minuter.
Såpass! Jag var så jävla bakis och irriterad så jag ville ha ut dom så fort som möjligt, så jag väntade inte alls.
Citera
2007-06-23, 14:52
Medlem
tjaboooos avatar
inte undra på att ögonen blir svullna då.
Citera
2007-06-23, 15:32
Medlem
RedXs avatar
Jag sov också med endagslinserna i inatt (jag gör det lite nu och då). Det är inte skönt och givetvis inte särskilt bra - men jag tror inte att det är någonting som skadar ögonen på längre sikt om man inte gör det väldigt ofta eller har väldigt känsliga ögon. Jag har själv aldrig haft problem som de du beskriver efter att ha somnat med linserna i.
Citera
2007-06-23, 16:08
Moderator
evilhoneys avatar
Jag har somnat ett antal gånger med linserna i men om man bara låter de sitta i ett tag till efter man vaknat brukar det gå fint att plocka ut dem utan problem däremot är det inte skönt alls att ta ur den direkt man vaknat.
Efter vad jag hört så är det ingen större fara men inte att rekomendera pga att man stänger syretillförseln till hornhinnan(?).
Citera
2007-06-23, 16:15
Medlem
endings avatar
Alltså, när man har linser i vaket tillstånd försämras syretillförseln till ögat något. Likaså när man sover, att kombinera detta (sova + linser i) gör att ögat får minimalt med syre.

De är inte så farligt, bara man inte gör det för ofta.
som redan är sagt så är det bra att droppa in lite linsvätska och vänta kasnke 10 min så ögonen får ta åt sig vätskan, innan man plockat ut linserna
Citera
2007-06-23, 18:34
Medlem
hollos avatar
Det värsta är att jag har haft två akuta inflammationer i samma öga på två månader, så det här var inte så jättebra för mina ögon.
Vad är skillnaden mellan endags- och månadslinser? När jag sover med vanliga månadslinser märker jag inte ens någon skillnad på morgonen.
Citera
2007-06-23, 19:03
Medlem
z0nas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hollo
Det värsta är att jag har haft två akuta inflammationer i samma öga på två månader, så det här var inte så jättebra för mina ögon.
Vad är skillnaden mellan endags- och månadslinser? När jag sover med vanliga månadslinser märker jag inte ens någon skillnad på morgonen.

skillnaden är väl tiden mellan byten och hur själva linsen är anpasssad. en månadslins är mycket tjockare tex. dessutom är egentligen endagslinser bättre för det är mer hälsosamt för ögonen.

personligen har jag färgade månadslinser som jag sover med 1½-2 månader i sträck innan jag byter.
om ni sover med era linser några nätter så kommer linserna sluta torka fast i ögonen på er.
:)
Citera
2007-06-23, 19:14
Medlem
hollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0na
skillnaden är väl tiden mellan byten och hur själva linsen är anpasssad. en månadslins är mycket tjockare tex. dessutom är egentligen endagslinser bättre för det är mer hälsosamt för ögonen.

personligen har jag färgade månadslinser som jag sover med 1½-2 månader i sträck innan jag byter.
om ni sover med era linser några nätter så kommer linserna sluta torka fast i ögonen på er.
Så du har inte riktiga dygnet-runt-linser?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in