Citat:
Ursprungligen postat av hdavidsson
Hur vill du att vi skall kunna tolka detta. Det behövs någon som jobbar med det som kan hjälpa till här. Är det något du vill säga så tveka inte.
IPCCs utsläppscenarios innefattar alltså komplicerade modeller över världen, dessa inkluderar ekonomi, befolkningstillväxt och mycket annat. Faller en av dessa parametrar så blir ju hela modellen knas.
Jag är ingen ekonom, men jag tycker däremot att det känns orealistiskt med de modeller som menar att länder som Tunisien och Nordkorea ska ha högre BNP per capita än USA och Europa år 2100. Det är i bästa fall ett höftskott att försöka förutsäga den ekonomiska utvecklingen så långt fram i tiden. Men nog om det.
Däremot ligger min expertis i resursfrågor. IPCCs scenarios kräver att världen ska bygga ut kolkraften med en faktor 10, och det motsvarar ungefär 15 gånger mer kolgruvor än vad vi har idag. Enbart de logistiska problemen med att få fram så enormt mycket gruvarbetare och gruvutrustning är ju skrämmande. Sedan kan man också fråga sig vart i hela världen man ska hitta alla dessa nya kolområden som kan kan bryta kol från.
USA nådde en energipeak i sin kolproduktion 1998, trots att de har världens största kolreserver. Vidare har USA börjat importera kol. Så uppenbarligen är det ett problem på kolfronten. Det är en myt att det finsn hundratals år av kol tillgängligt.
Tittar vi på oljan är det exakt samma situation. IPCC räknar med att världen ska fortsätta öka sin oljeförbrukning med åtskilliga procent per år fram till 2100. Detta kräver att vi måste hitta stora mängder nya oljafält. Vart ska dessa hittas? Med tanke på att man borrar efter olja i närheten av nordpolen så finns det ju inte så många ställen kvar att leta på. Chansen att de 10-15 nya Saudi-Arabien som behövs skulle ha gömt sig någonstans på jordklotet är ju svinnande liten.
Gassituationen är exakt likadan. IPCC kräver enorma mängder mer gas för att deras scenarios ska besannas. Det hittas väldigt lite nya gasfält så man kan ju fråga sig varifrån all denna naturgas ska komma från? De fintliga reserverna räcker inte långt och inte ens genom att räkna in okonventionell naturgas, exempelvis Coal-Bed Methane (CBM) och tight sand gas räcker världens gasreserver till.
Denna enorma skillnad i vad som krävs i IPCCs scenarios och vad världens fossila reserver räcker till är slående. Se bifogade bilder.