Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-08-16, 22:52
  #61
Medlem
Heller78s avatar
Vill bara inflika att många här inte faktorerar för ålder. Viktigt att tänka, det har tagits upp tidigare i tråden men lite fallit ut. Vidare är noninvasiv blodtrycksmätning något som inte rekommenderas i vården. Digitala apparater använder oscillotorisk mätmetod som innebär att medelblodtryck är det som registreras. Sedan uppskattar apparaten systoliskt och diastoliskt tryck från det. Nu brukar detta inte vara nåt problem på friska unga människor. Men om nån har t.ex. rytmrubbningar så borde man nog använda manschett.
Citera
2007-08-17, 10:20
  #62
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Vill bara inflika att många här inte faktorerar för ålder. Viktigt att tänka, det har tagits upp tidigare i tråden men lite fallit ut. Vidare är noninvasiv blodtrycksmätning något som inte rekommenderas i vården. Digitala apparater använder oscillotorisk mätmetod som innebär att medelblodtryck är det som registreras. Sedan uppskattar apparaten systoliskt och diastoliskt tryck från det. Nu brukar detta inte vara nåt problem på friska unga människor. Men om nån har t.ex. rytmrubbningar så borde man nog använda manschett.

Blodtrycksrekommendationerna tar inte hänsyn till ålder (som det urgamla 100 +ålder i systoliskt).

Vidare görs invasiv blodtrycksmätning (d.v.s. artärnål) i princip bara på intesivvårdavdelningar och operationsavdelningar. Antar att du menar att man skall mäta med manschett och stetoskop vilket jag håller med om.
Citera
2007-08-17, 14:41
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angola
Om värdena stämmer är ditt blodtryck INTE för lågt.

Över 100 sys och 50 dia är "normalt". Ditt är närmast perfekt, inte farligt. Du ska inte göra nåt åt det. Fortsätt som förut.

tackar !
Citera
2008-03-20, 23:58
  #64
Avstängd
Hazze aka Jazzes avatar
http://www.blocket.se/vi/15515506.htm?ca=10_s

Nu kan alla få bra blodtryck. Haha
Citera
2008-03-21, 09:42
  #65
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hazze aka Jazze
http://www.blocket.se/vi/15515506.htm?ca=10_s

Nu kan alla få bra blodtryck. Haha

Givetvis måste det vara sant den har ju fått pris:

Citat:
Silver Prize at the 19th International Inventions exhibition, Geneva, 1991
Silver Prize at the 62nd World Inventions Expo, Paris, 1991
Gold Prize at the Chinese High Technology & New Products Exhibition, Beijing, 1992
Gold prize at the Chinese High Quality Health Products Fair, 1992
Gold Prize at the First Excellent Fair of Chinese Medicine & Health Products, 1992
Gold Prize at the American Invention Convention & New Products Exhibition, Sep, 1992

Tyvärr tror jag att den faktiskt kommer att sälja...
Citera
2008-03-28, 11:08
  #66
Avstängd
Edwardss avatar
Min yngsta dotter har haft ont i huvudet ett tag och skolsköterskan tog då blodtryck.

91/63 puls 92 hon är 12 år.

Är detta normalt?
Citera
2008-03-28, 13:11
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edwards
Min yngsta dotter har haft ont i huvudet ett tag och skolsköterskan tog då blodtryck.

91/63 puls 92 hon är 12 år.

Är detta normalt?
vänd dig till en läkare istället när det gäller nåt så viktigt som dina barn.

blodtrycket är lågt, men så är hon också bara 12år. fråga henne om det kan svartna lite för ögonen om hon snabbt reser sig och går iväg till toaletten eller liknande. händer de flesta som har lite lågt blodtryck, inte farligt dock.
pulsen är lite högre hos barn och så kanske hon var lite stressad vid tillfället.
Citera
2008-03-28, 20:21
  #68
Medlem
Bellossoms avatar
Låter extremt normalt. Blodtrycket är lågt och fint och hjärtfrekvensen är hos en så ung person enormt variabel mellan 50-100.
Citera
2008-03-28, 22:13
  #69
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Tänkte inflika lite om hur min situation med blodtryck ser ut. Är man och 42 år. I alla år har jag haft ett blodtryck på 120/70. I november i fjol upptäcktes det att jag plötsligt låg på 155/110 vilket sannolikt kan relateras till en ohållbar arbetssituation. Vad gjordes då åt det hela? Jobbet styrdes upp med kraftigt minskat resande bla. Jag gick till läkare och det beslöts att jag skulle börja med medicinering, Enalapril 10mg en gång om dagen vilket jag förstått är en låg dos. Efter sex veckor med medicin är jag nu nere under 90 igen vilket var målet. Om det här är något permanent vet jag inte men jag vill gärna tro på att det är långvarig stress som orsakat det och i och med att jag ändrat livssituationen borde problemet försvinna.

Tyvärr har jag lite biverkningar men det börjar ge sig vilket jag tror beror på att ämnesomsättningen börjar komma i balans igen.
Citera
2013-01-28, 23:48
  #70
Medlem
bad-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Nu reder vi ut de svenska rekommenderade siffrorna en gång för alla:
En i övrigt frisk människa anses lida av ohälsosamt högt blodtryck vid 140/90. har man diabetes ligger gränsen vid 130/80, men allt fler röster höjs för att man skall sträva efter att hamna under 130/80 för alla människor. Det är helt enkelt lite nyttigare.
Nedåt finns inte en lika skarp gräns. Känner man att man funkar, det svartnar inte för ögonen när man reser på sig, man svimmar inte titt som tätt, så är det alldeles utmärkt.

Bumpar tråden.

Till min fråga mitt blodtryck varierar rätt mycket från tidig morgon till sen kväll.
Tränar riktigt hård och tung styrketräning och räknas som "biff" på gym.
Vikt runt 110kg och precis under 180 lång, relativt lågt BF dock en del vätska i kroppen.
Har högt testosteronvärde för tillfället


Morgontryck 140/80 och runt 46 i puls
Tryck sent på kvällen runt 3 timmar efter avslutad träning 160/85 och runt 58 i puls
har detta tryck ca 4-5 månader om året då jag bulkar (kcal överskott)


Borde man medicinera detta?
Var hos VC förra året för detta men det va så mycket om och men så jag la ner det.
Citera
2014-06-11, 02:01
  #71
Medlem
orgullos avatar
Hur lång tid tar det att sänka undertrycket? Ponera från 90 till 80.
Citera
2017-06-15, 20:19
  #72
Medlem
bengt-allans avatar
En fråga jag aldrig fick svar på vid ett besök på akuten pga andnöd/lufthunger då jag antog att jag drabbats av astma.

BT 100/100

Sköterskan mätte flera gånger med samma resultat och sa vresigt att jag inte kunde ha det blodtrycket. Orkade inte tjata just då heller...

Vad kan det bero på när blodtrycket ligger enligt ovan?
PTSD, utmattning, sömnbrist, rökare och åldern var då 33 år.

Vore tacksam för svar.

Vänligen
Bengt-Allan
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback