2007-05-24, 23:10
Har vi några här på forumet som sysslar lite mer IR-fotografering (alltså med IR-filter, inte IRkameror) ?
Har ett oregelbundet återkommande problem när jag fotograferar med Ir-filter.
Ibland så blir det någon slags "störning" (kan inte sätta något lämpligt namn på problemet) när jag fottar och jag kan inte bli klok på vad det beror på.
Kan visa ett extremt exempel:
exempel1
Det som är det vanligaste som uppstår är det man kan se lite granna i mitten av denna bilden.
Det blir precis som en rund, ljus fläck mitt i bilden.
Det framkommer speciellt tydligt när man börjar redigera nivåer osv.
Så här ser det ut när man fipplat lite med nivåerna.
exempel2
Vidare så finns där en ganska distinkt fläck ute i vänstra kanten om någon skulle ha missat denna av någon märklig anledning.
Dessa bilder är tagna i väldigt starkt ljus, solen snett bakifrån.
Jag har sett detta förut när jag fotograferat med ir-filtret så jag spekulerade lite i att det eventuellt kunde lösa sig med ett motljusskydd, men på bilderna ni ser ovan så har jag använt motljusskydd och som ni ser så har det inte hjälpt.
Det verkar nästan vara lite slumpartat.
Denna bilden är tagen med samma utrustning och under liknande förhållanden, dvs. mitt på dagen och med kraftigt solljus, men här har alla fläckar uteblivit.
exempel3
Någon som vet vad detta beror på och hur man åtgärdar det?
Jag blir inte klok på det och kan inte komma på vad det kan tänkas vara, så jag är tacksam för alla förslag och idéer.
Har ett oregelbundet återkommande problem när jag fotograferar med Ir-filter.
Ibland så blir det någon slags "störning" (kan inte sätta något lämpligt namn på problemet) när jag fottar och jag kan inte bli klok på vad det beror på.
Kan visa ett extremt exempel:
exempel1
Det som är det vanligaste som uppstår är det man kan se lite granna i mitten av denna bilden.
Det blir precis som en rund, ljus fläck mitt i bilden.
Det framkommer speciellt tydligt när man börjar redigera nivåer osv.
Så här ser det ut när man fipplat lite med nivåerna.
exempel2
Vidare så finns där en ganska distinkt fläck ute i vänstra kanten om någon skulle ha missat denna av någon märklig anledning.
Dessa bilder är tagna i väldigt starkt ljus, solen snett bakifrån.
Jag har sett detta förut när jag fotograferat med ir-filtret så jag spekulerade lite i att det eventuellt kunde lösa sig med ett motljusskydd, men på bilderna ni ser ovan så har jag använt motljusskydd och som ni ser så har det inte hjälpt.
Det verkar nästan vara lite slumpartat.
Denna bilden är tagen med samma utrustning och under liknande förhållanden, dvs. mitt på dagen och med kraftigt solljus, men här har alla fläckar uteblivit.
exempel3
Någon som vet vad detta beror på och hur man åtgärdar det?
Jag blir inte klok på det och kan inte komma på vad det kan tänkas vara, så jag är tacksam för alla förslag och idéer.
.. Sökaren..