• 1
  • 2
2007-05-17, 15:21
Medlem
Opel Kapitäns avatar
Hej gott folk!

Funderar på att ta lite ir-bilder eftersom jag gillar den mysko spöklika effekten. Det visade sig att filtren är lite dyra så givetvis finns det alternativ:

Fuska i Photoshop. I min mening godkänt med tvekan. http://www.niklasskoglund.se/wordpress/?p=72

För den lite mera vågade iskalla killen (eller tösen)
http://ghonis2.ho8.com/rebelmodnew.html

En sak jag funderat på är att IR-bilder man ser nästan uteslutande landskap och träd. Jag gissar att det beror på att exponeringstiderna blir låååånga...?

Någon som har några erfarenheter att bjuda på?

mvh Martin
Citera
2007-05-17, 16:32
Medlem
503s avatar
Jag har börjat fotta lite IR bilder och ja; exponeringstiderna blir avsevärt mycket längre om du kör med IR-filter.
Ett IR-filter släpper igenom så pass lite ljus att du helt enkelt måste upp i långa exponeringstider för att få skarpa bilder.

Exempel:

En bild som jag postade i bildtråden (länk)

F/8 , 20 Sekunder i solljus.

Ang. metoder så har jag ingen erfarenhet utav att modifiera kameror på det viset som den ena länken visar, men jag kan definitivt säga att filter går före photoshop i mitt tycke.
Citera
2007-05-17, 16:54
Medlem
Opel Kapitäns avatar
Kalasfin bild!

Hmm 20 sekunder.. det var inte så farligt. I morron skall jag nog göra ett inköp på Mediamarkt. Fan vet om jag inte skall pilla isär nån av mina gamla kompakter.

Läste lite fler artiklar, tydligen är nyare kameror mindre känsliga för IR än förr.
Citera
2007-05-17, 16:54
Medlem
Hispers avatar
Jag tror det det var i Foto som det var en artiken en gång om en fotograf som hade satt filtret på blixten i stället och fotade nattbilder med IR-film i kameran. Jag kommer inte ihåg de tekniska detaljerna men bilderna var ganska coola.
Citera
2007-05-17, 17:07
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opel Kapitän
Kalasfin bild!

Hmm 20 sekunder.. det var inte så farligt. I morron skall jag nog göra ett inköp på Mediamarkt. Fan vet om jag inte skall pilla isär nån av mina gamla kompakter.

Jämfört med F/7.1, 1/400 sek utan filter så är det ju en rätt så maffig exponeringstid.
Citera
2007-05-17, 17:18
Medlem
Opel Kapitäns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Jämfört med F/7.1, 1/400 sek utan filter så är det ju en rätt så maffig exponeringstid.

Jomenvisst, men några av mina roligare nattäventyr har inneburit att jag kravlat runt i skogen med en mobil som ficklampa letandes efter en konsumkasse och lagom stora stena att tynga ner stativet med. SKulle fota en skorstensilhuett vilket tog bortåt en mniut.

(är det kal p dal som pryder din signatur?)
Citera
2007-05-17, 17:21
Medlem
503s avatar
Citat:
Jomenvisst, men några av mina roligare nattäventyr har inneburit att jag kravlat runt i skogen med en mobil som ficklampa letandes efter en konsumkasse och lagom stora stena att tynga ner stativet med. SKulle fota en skorstensilhuett vilket tog bortåt en mniut.

jojo, men den bilden jag visade är ju tagen mitt på dagen.

Citat:
(är det kal p dal som pryder din signatur?)

Nej men nästan, det är Janne Knuda.
Citera
2007-05-17, 17:27
Medlem
Capt. Speirss avatar
Citat:
Ett IR-filter släpper igenom så pass lite ljus att du helt enkelt måste upp i långa exponeringstider för att få skarpa bilder.
exponeringstiden har ingenting med skärpan i bilden att göra.
Citera
2007-05-17, 17:33
Medlem
Opel Kapitäns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capt. Speirs

mnjäää, men länger du tiden får du lite mindre bländare vilket väl gynnar skärpan...? Inte total dikeskörning.

Knuda! Fan, jag är inte helt senil i allafall. Tror tyvärr att mitt ex av Till Mossan stals från min brors studentkorridor.
Citera
2007-05-17, 17:46
Medlem
503s avatar
Citat:

Nä jag vet, jag syftade inte på skärpan.
I brist på ett fullt utvecklat sinne för facktermologi så skrev jag så, men om du inte förstod vad jag menade så förklarar jag det gladeligen för dig.
Citera
2007-05-17, 17:57
Medlem
Capt. Speirss avatar
Citat:
Nä jag vet, jag syftade inte på skärpan.
I brist på ett fullt utvecklat sinne för facktermologi så skrev jag så, men om du inte förstod vad jag menade så förklarar jag det gladeligen för dig.
jag förstod, och håller med om, ditt resonemang med att man får kompensera slutartiden när man vänder ett IR-filter för att få en korrekt exponering. men jag tänkte bara göra det klart och tydligt att slutartiden inte har någonting med skärpan att göra.
Citera
2007-05-17, 18:00
Medlem
503s avatar
Citat:
jag förstod, och håller med om, ditt resonemang med att man får kompensera slutartiden när man vänder ett IR-filter för att få en korrekt exponering. men jag tänkte bara göra det klart och tydligt att slutartiden inte har någonting med skärpan att göra.

Jepp det var så jag menade, då är vi överens då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in