• 1
  • 2
2007-05-13, 22:47
Medlem
Har ett problem med en fil som inte kan raderas!

Går inte att radera den ur mappen hur jag än gör. Kan det handla om nån spyware, har testat Ad-Aware, men filen ligger ändå kvar.

Någon som kan hjälpa mig?
Citera
2007-05-13, 22:51
Medlem
C - Js avatar
A) Är filen låst av något program? ladda ner filemon from sysinternals och kolla om så är fallet

B) Har du rättigheter att ta bort filen?
Högerklicka på filen och välj säkerhet, se till att du är ägare av filen.
Citera
2007-05-13, 22:57
Medlem
Det är en windows mediafil. När jag högerklickar kan man bara välja Spela upp, har kommit hem när jag använt Limewire, men kan som sagt inte ta bort den.
Citera
2007-05-13, 23:56
Medlem
Får du något felmeddelande när du försöker ta bort den? Testa att ta bort den från kommandofönstret.
Citera
2007-05-13, 23:58
Medlem
Bandits avatar
Du kan också pröva att ladda ner Unlocker och se om det går att låsa upp filen och sen radera den. I extremfall kan du radera hela mappen istället. (flytta först de filer du vill ha kvar)
Citera
2007-05-13, 23:59
Medlem
927s avatar
windows låser inte en utan orsak så har du stängt ner alla program som kan tänkas va associerade med den filen, tex wmp och limewire innan du försöker ta bort den?
har du testat ta bort den i felsäkert läge?
Citera
2007-05-14, 00:03
Medlem
SLOBs avatar
Är det en avi-fil? Det finns en känd bugg som gör att just avi-filer ibland inte går att radera:

http://www.tweakxp.com/article37544.aspx

/S
Citera
2007-05-14, 08:18
Medlem
zorc7251s avatar
Är det en mediafil så är det troligtvis explorer.exe som låser filen så fort du går in i katalogen. Kan bli så eftersom den vill läsa in information, och vissa mediafiler låser då upp hela skiten.

Jag brukar göra så här:
1. Starta om datorn.
2. Öppna kommandotolken och radera filen den vägen.
Citera
2007-05-14, 16:29
Medlem
När en fil är låst använder jag ProcessExplorer, search handle efter filnamnet, högerklickar på träffen/träffarna och stänger av dessa. Sedan är det bara att ta bort filen.
Citera
2007-05-14, 16:32
Medlem
Doktor Ötgers avatar
Du kan även rarra den med winrar och kryssa i att du vill ta bort den filen och endast ha kvar den rarrade, så fick jag lov att göra när jag inte fick bort en p-våffla som jag inte ville ha kvar, och den var i just avi-format.
Citera
2007-05-14, 17:36
Medlem
Annars är SLOB nog helt rätt ute, tips för alla er som postat efter är ju att läsa igenom posten...
Citera
2007-05-14, 17:48
Medlem
zorc7251s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa
Annars är SLOB nog helt rätt ute, tips för alla er som postat efter är ju att läsa igenom posten...
Jo, fast det är emellertid inte helt korrekt. Filen låses ju även fast man inte väljer att visa miniatyrer. Utforskaren vill ju även visa bildformat och filmlängd vid t.ex. detaljerad vy, varpå filen blir låst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in