Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-05-11, 00:22
  #1
Medlem
Cudas avatar
Jo läget är så här att jag har vissa problem att hålla sticklingar vid liv.........ja ska jag va ärlig har jag inte lyckats med nån. Nån som anser sig duktig får gärna svara.
Citera
2007-05-11, 18:38
  #2
Medlem
Veneficuss avatar
Vad för sticklingar? Orotade sticklingar brukar jag sätta i ett glas med papper och vatten.
Du har PM
Citera
2007-05-11, 18:58
  #3
Medlem
ztingers avatar
Jag har själv aldrig tagit sticklingar men jag läste någonstans att man kunde göra eget rothormon.
Man klippte av ett knippe pilkvistar eftersom pil har väldigt lätt att få nya kvistar. Om man t.ex sågar ner ett pilträd så kommer det fullt med kvistar på stubben.
Sedan stoppar man ner kvistarna i ett glas vatten. När det bildats en slemmig hinna på delarna av kvistarna som står i vattnet så är vattnet fullt av rothormon.
Nu är det bara att använda detta vattnet till sticklingar.

Jag kanske skriver lite rörigt och jag kommer inte ihåg exakt hur det gick till men jag tror det var såhär.
Citera
2007-05-11, 19:04
  #4
Avstängd
Sam Lowrys avatar
Ta sticklingar och sätt i ett glas vatten, byt/fyll på vatten ca var tredje dag, efter ca en vecka-tio dagar ser du vita klumpar i snittet och kan sätta dem i annat medium. Att tänka på när du tar sticklingarna är att du inte låter luft komma in i "nervsystemet", enklast att försäkra sig är att trycka lite lätt på stjälken när du skär och släppa när du fått snittet under vattenytan. Sen tar de åt sig fukt endast genom bladen fram till dess att de fått rötter så bladmatning är ett måste. Det vanligaste felet när man(jag iaf) misslyckas är att man inte har tålamod att vänta till de börjat visa rotbulor eller missar att hålla dem fuktiga.

Rotningsmedium är alltid bra men inte absolut nödvändigt, det är enklare än man tror att ta och hålla liv i sticklingar, se bara till att ha tålamod.
Citera
2007-09-24, 04:26
  #5
Medlem
Cudas avatar
Kan man ta sticklingar

från en blommande planta?
Citera
2007-09-25, 16:06
  #6
Avstängd
Psilocobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuda
från en blommande planta?
Är ganska säker på att man inte kan göra det.
Citera
2007-09-27, 11:10
  #7
Medlem
kingschmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilocobe
Är ganska säker på att man inte kan göra det.
jag är ganska säker på att man kan det faktiskt. jag har klippt en blommande hane t.o.m. det funka
Citera
2007-09-27, 11:55
  #8
Medlem
Sticklingar från blommande plantor är det väldigt svårt att få att rota sig. Men tidigt i blom kan gå bra. Däremot kan man återvegga plantan och ta sticklingar efter skörd genom att man lämnar kvar lite buds nedtill och slår om till veggljusförhållanden.
Citera
2007-09-27, 11:57
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingschmoe
jag är ganska säker på att man kan det faktiskt. jag har klippt en blommande hane t.o.m. det funka
Fick du den till att växa också? Hur länge hade den blommat?
Citera
2007-09-27, 12:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuda
Jo läget är så här att jag har vissa problem att hålla sticklingar vid liv.........ja ska jag va ärlig har jag inte lyckats med nån. Nån som anser sig duktig får gärna svara.

Jag såg videon (Marijuana) I Grow Chronic - Complete Step By Step Hydroponic Setup - Grow Kindbud In Your Basement - 1999.mpg för ett tag sedan och då sa han att man borde använda en rotstimulator för att sticklingarna skulle rota sig bättre. Sedan sade han också att om det kommer upp luft i stjälken på sticklingen då stjälkarna har ett hål inuti sig så dör de. Så det gäller tydligen att vara varsam och kvick för att det ska fungera perfekt.

Peace
Citera
2010-01-31, 12:50
  #11
Medlem
xallies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ztinger
Jag har själv aldrig tagit sticklingar men jag läste någonstans att man kunde göra eget rothormon.
Man klippte av ett knippe pilkvistar eftersom pil har väldigt lätt att få nya kvistar. Om man t.ex sågar ner ett pilträd så kommer det fullt med kvistar på stubben.
Sedan stoppar man ner kvistarna i ett glas vatten. När det bildats en slemmig hinna på delarna av kvistarna som står i vattnet så är vattnet fullt av rothormon.
Nu är det bara att använda detta vattnet till sticklingar.

Jag kanske skriver lite rörigt och jag kommer inte ihåg exakt hur det gick till men jag tror det var såhär.

Visst var det det.
Jag gjorde det förra sommare. Tog ett par färska skott och sedan ner med de i mixer med lite vatten och sedan lät jag auxinet (rotningshormonen) dra sig ut i vattnet.
Man kan även göra bra gödsel på liknanade sätt av brännässlor.
Citera
2010-01-31, 13:54
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuda
från en blommande planta?

Svar: Både ja och nej. Det beror på när du tar.

https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=115377
kolla där och gå ner till "Monster Cropping". Där återveggar dem en blommande stickling och resultatet blev helt sjukt!

Lycka till
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback