• 1
  • 2
2007-05-09, 21:40
Medlem
familyguys avatar
Hr i Uppsala finns det ganska mycket dammar,gruvhl osv. i skogarna.
Finns det fisk i dessa?
Bor inte lngt ifrn Ekeby-fltet och gick frbi den dammen senast idag och sg att det var lite ringar p ytan. Undrar vad det kan finnas fr fisk dr i.
Satt ocks och funderade p om man ska ta sig ett metsp och stta sig en dag och testa. Vet att den dammen har en frbindelse med Hgan och dr finns det bde gdda och abborre. Men gr de upp i dammen?
Nr jag var yngre s brukade vi ka skridskor p just den dammen och det brukade ligga smfisk (10-15cm lnga) infrusna i isen.

Ska jag plocka fram metspt och testa tycker ni?
Kan ju alltid finnas nn gammal borre som ingen testat att f upp.

Mste ocks tillgga att jag aldrig sett ngon fiska dr.

http://www.myonlineimages.com/serveFile.aspx?af=10776
Skit fiske p Er!

Edit : lnk till kartbild p dammen...
Citera
2007-05-09, 21:59
Medlem
Balkongstarns avatar
Aborre finns ju verallt, s ngra sm tusenbrder fr du nog upp.
Citera
2007-05-10, 11:37
Medlem
familyguys avatar
Tusenbrder r vl inte s intressant.
Jag r ute efter strre s klart.. Undrar om det kan finnas dr.. Ska fan testa nsta vecka nn dag.
Citera
2007-05-10, 11:58
Medlem
samuels avatar
Det r lite samma sak med gamla tjrnar i skogen, lite smmystiska sdr. Har provfiskat i ett par sdana. Testade en fr ett par r sedan dr man utan problem kastade till andra sidan, men jag fick inget. Sen har vi en "Aborraglen" hr i krokarna som ironiskt nog r fullpackad med smgdda.
Citera
2007-05-10, 12:05
Medlem
caran672s avatar
Msar och andra fglar sprider befruktad rom till de flesta vattendrag de landar i. Som nn redan sa s blir det oftast smfisk.

Omdu konstaterar att en grusgropp r full med smaborre, slng i en storgdda lt den kk upp sig.

slng i en p 3-4 kilo och kom tillbaka efter nra r..
Citera
2007-05-10, 15:39
Medlem
familyguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caran672
Msar och andra fglar sprider befruktad rom till de flesta vattendrag de landar i. Som nn redan sa s blir det oftast smfisk.

Omdu konstaterar att en grusgropp r full med smaborre, slng i en storgdda lt den kk upp sig.

slng i en p 3-4 kilo och kom tillbaka efter nra r..

Satt faktiskt och funderade p om man skulle kasta i lite gdda och borre i hlet i sommar. Kan ju bli intressant om ett par r.

Sen ska man ju lyckas fnga den eftert ocks det r ju det som r det kluriga.
Citera
2007-05-10, 23:21
Medlem
Whatevahs avatar
Fanns ett par dammar dr jag o mina kompisar slngde i lite strre abborrar och ven ngra ringar, och nr vi meta mrt dr ret efter s jag upp en av ringarna, s chansen finns ven om den inte r stor
Citera
2007-05-11, 00:31
Medlem
Har ett gammalt gruvhl hr i malmberget som inte r mer n kanske 20 meter rakt ver drygt 8 meters djupt och som inte har frbindelse me nn bck eller s drfr att den ligger uppe p ett berg. Men hur som helst, dr har vi kastat ner abborre fr en himla massa r sen man ser n idag hur de r p ytan vakar tar insekter, lite intressant faktiskt.
Citera
2007-05-11, 09:10
Medlem
ajerikssons avatar
Har en "hemlig" pl 20*30 meter (djup oknt) som ligger nere i en mrk snka som vi brukar meta i en gng om ret & vi har ftt ganska grov l & abborre i halvkilosklassen. Alla fiskar r mer eller mindre kolsvarta & ser vldigt mrkliga ut. Vi har ven haft p riktigt rejl fisk som slitit sig. Finns en pytteliten bck som till- & utflde men hur fisken kommit dit vet vi inte. Troligtvis r de inplanterade av ngn men hur lnge de simmat i mrkret & om det r den inplanterade generationen som nappar vore intressant att veta.

Trots att alla som deltar i fisket r karlar med "hr p brstet" s r det ingen som vgar bada i plen d "man inte vet vad som lurar p botten"

Min pong med dravlet ovan r: Om inte en fiskekompis hade ftt fr sig att testa plen fr 15 r sen s hade vi inte haft plen. Testa dammarna & se.
Citera
2007-05-11, 14:03
Medlem
familyguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajeriksson
Har en "hemlig" pl 20*30 meter (djup oknt) som ligger nere i en mrk snka som vi brukar meta i en gng om ret & vi har ftt ganska grov l & abborre i halvkilosklassen. Alla fiskar r mer eller mindre kolsvarta & ser vldigt mrkliga ut. Vi har ven haft p riktigt rejl fisk som slitit sig. Finns en pytteliten bck som till- & utflde men hur fisken kommit dit vet vi inte. Troligtvis r de inplanterade av ngn men hur lnge de simmat i mrkret & om det r den inplanterade generationen som nappar vore intressant att veta.

Trots att alla som deltar i fisket r karlar med "hr p brstet" s r det ingen som vgar bada i plen d "man inte vet vad som lurar p botten"

Min pong med dravlet ovan r: Om inte en fiskekompis hade ftt fr sig att testa plen fr 15 r sen s hade vi inte haft plen. Testa dammarna & se.

Ska grva mig lite mask i helgen och prova i veckan om det r bra vder.
Det vakar ju ganska friskt och fglar dyker mycket s fisk finns det antar jag..
Citera
2007-05-11, 14:25
Medlem
caran672s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajeriksson

befruktad rom kan spridas med msar som landar i din pl.
len kan vandra i bcken till och frn plen.
Citera
2007-05-11, 15:24
Medlem
ajerikssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caran672
befruktad rom kan spridas med msar som landar i din pl.
len kan vandra i bcken till och frn plen.

Plen ligger mitt inne i skogen & under de r vi varit dr har vi aldrig sett eller hrt en ms. lar vet man inte riktigt vart man har dem men att de skulle krlat ett par kilometer fr att hitta till denna lilla pl finner jag ganska osannolikt.

Tror & snarare att ngn slppt in fisken fr att hlla vattnet ppet ungefr som en brunnsl.

Kanske skulle testa p karpmete i plen....

Hur stor sannolikhet r det att befruktad rom verlever i en ms mage? Mina romkunskaper sger mig att rom behver syrerikt vatten fr att verleva.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in