• 1
  • 2
2007-05-02, 21:40
Medlem
dammsugares avatar
Tja, har ett problem, min bärabara dator krashade just och försöker nu överföra alla mina filer till en annan dator.
Nu är det så att mitt konto är på något sett skddat så när man ska öppna upp mitt konto i dokumen and setting så ploppar det upp "acces denied".
Mitt konto var/är password skyddat, använder mig av windows xp home edition.

Datorn går inte att starta upp datorn på den disken där mappen jag vill komma åt ligger.

Har testat att installerat Ubuntu men kan inte öppna diskarna via det.
Bottade via en cd skiva kan tilläggas.
Nån som vet hur man öppnar hårddiskarna via Ubuntu?
Nån som har nån anna lösning på problemet med acces denied?
Finns det något sett att undvika Windows säkerhets system? Felsäkertläge fungerar inte.

Tack på förhand.

PEACE!!!
Citera
2007-05-02, 22:48
Medlem
DennisOlofs avatar
Borde inte vara några problem.

Logga in som administratör så kan du komma åt alla filer och mappar för att säkerhetskopiera dessa.

Ett tips till nästa gång, om du kör på en bärbara dator, skapa två partitioner, C: och D:

På de viset kan du spara allt på D: istället (går att peka om "mina dokument" om man vill). Visserligen kan man gå miste om t.ex. outlook mail osv men det går att ta backup av dessa också. Då blir det mycket enklare den gången operativsystemet havererar, bara formatera c: och installera om.

Sedan finns D: kvar efter ominstallationen, alla filer på plats, bekvämt. Plus det underlättar backup då man inte behöver leta efter filer.
Citera
2007-05-02, 23:18
Medlem
dammsugares avatar
Asso jag är administratör.
Kanske var lite oklar, Min bärbara krashade, nån liten komponen brannupp tror jag. Så jag har plockat ur hårddisken och ska föraöver lite saker, så jag har köpt en 2,5" konverter till 3,5" så att den passar till min stationära dator.
Har nu kopplat in den och kan komma åt alla filer förutom dem på mitt konto.
Kommer bara upp "acces denied". mitt konto på bärbara datorn är password skyddat och jag är admininistratör samma på min stationära.
Så hur ska jag göra för att undvika windows "spärr" eller vad man ska kalla det, antar att det går att undvika genom att anävnda ett annat operativ system därför jag försökte med Ubuntu men förstog mig inte på det och kunde inte öppna hårddiskarna, vet inte varför, bottade från cd-skiva.

Hoppas ni/du förstår bättre nu.
Peace.
Citera
2007-05-03, 08:41
Medlem
Ägarskap

Gå in på mappens egenskaper/säkerhet/avancerat och ta ägarskap på mappen och allt under den så ska det vara fixat.
Citera
2007-05-03, 10:45
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krom
Gå in på mappens egenskaper/säkerhet/avancerat och ta ägarskap på mappen och allt under den så ska det vara fixat.

Tror inte det går i Home
Citera
2007-05-03, 15:02
Medlem
dammsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krom
"acces denied", det gick inte.. men är det nån som vet hur Ubuntu fungerar?
Hur öppnar man hårdiskarna via Ubuntu?
Citera
2007-05-03, 20:54
Medlem
DennisOlofs avatar
Låter som det hade varit enklare att boota från 2.5 disken i den stationära datorn eller vad det var, logga in och kopiera allt som ska tas backup på till en ny map alternativt, kopiera ut allt på en extern USB disk.
Citera
2007-05-03, 21:06
Medlem
Felsäkert läge

I Home så måste man köra i felsäkert läge när man ska kunna bli ägare,
Men det antar jag att du provat

Instruktion här:
http://support.microsoft.com/?id=308421
Citera
2007-05-03, 23:59
Medlem
dammsugares avatar
ojojojojooj, jag upptäckte just att jag var ägare av Windows XP Professional (;
på bärbara datorn har jag dock windows home edition.

Fungerar inget av det ni sagt.
Har testat att bota med 2,5" disken, gick inte.
Någon som kan Ubuntu??? hur öppnar man den sekundära hårddisken.

SNABB HJÄLP TACk, dom kommer å hämtar bärbaradatorn i morn vid 4:a(16.00).

Peace
Citera
2007-05-04, 01:04
Medlem
DennisOlofs avatar
Du ska kunna boota från laptop disken. Prova att koppla ur den andra disken så du bara har 2.5 disken inkopplad och se till att du kan boota från den, ändra bios inställning om så behövs.

Går det att boota på den och logga in (om det går) kolla om du kan komma åt filerna du vill kopiera, dvs kan du öppna dom (går det), skapa en map på t.ex. C: (på laptop disken) förutsatt du har plats.

Kopiera filerna till den katalogen, därefter ändra tillbaka och boota upp på den andra disken och kopiera mapen dit du vill ha den.

Alternativt anslut en USB disk eller liknande och kopiera ut det du ska medans du kan boota från laptop disken. Kan inte hjälpa dig så mycket mera, oavsett vilket problem du har, ska du kunna boota från laptop disken, går det inte om du bara har den inkopplad är det bios inställningarna alternativt du måste markera partitionen som bootbar, men det ska den vara då jag antar du inte ändrat något.

Kommer du inte åt filerna när du bootar från laptop disken och loggar in som admin är det något riktigt knas, då vet jag inte vad du kan göra.
Citera
2007-05-04, 08:08
Medlem
dammsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Du ska kunna boota från laptop disken. Prova att koppla ur den andra disken så du bara har 2.5 disken inkopplad och se till att du kan boota från den, ändra bios inställning om så behövs.

Går det att boota på den och logga in (om det går) kolla om du kan komma åt filerna du vill kopiera, dvs kan du öppna dom (går det), skapa en map på t.ex. C: (på laptop disken) förutsatt du har plats.

Kopiera filerna till den katalogen, därefter ändra tillbaka och boota upp på den andra disken och kopiera mapen dit du vill ha den.

Alternativt anslut en USB disk eller liknande och kopiera ut det du ska medans du kan boota från laptop disken. Kan inte hjälpa dig så mycket mera, oavsett vilket problem du har, ska du kunna boota från laptop disken, går det inte om du bara har den inkopplad är det bios inställningarna alternativt du måste markera partitionen som bootbar, men det ska den vara då jag antar du inte ändrat något.

Kommer du inte åt filerna när du bootar från laptop disken och loggar in som admin är det något riktigt knas, då vet jag inte vad du kan göra.

När jag gör som du säger så blinkar bara markören i evigheter(enter hjälper inte).

Peace
Citera
2007-05-04, 08:44
Medlem
Unlocker

Gratis
http://ccollomb.free.fr/unlocker/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera