2007-04-27, 01:48
Medlem
MitraXs avatar
Hej, har sökt genom forumet ifall någon hade liknande problem, hittade en men mitt är inte detsamma.

jag satt igår kväll å tankade en film med Azureus, har funkat perfa i över 4 månader utan någon som helst probs. hur som helst så lät jag proget köra på, medan man satt å kolla på TV..

helt plötsligt så slocknar skärmen, blir en blå text (jag har ingen aning vad det står på texten eftersom det står olika saker de 2 ggr jag har fått det + att den stängs av på direkten å jag hinner inte se vad som står.) sen efter texten så startar datorn bara om å om; kommer fram till XP laddar sen så startas det om, har kört felsäkert å testat senaste fungerande konfigs å ingen resultat.
testade samt med systemåterställare å samma sak där.

hur fixar jag detta?
vad kan jag göra för att se de blåa texterna utan att det försvinner på direkten? å varför kommer de inte varje gång?
och vad kan va orsaken till att detta hände?
Tog bort filmen som jag tankade å samma sak.

uppskattar verkligen ett svar å den som tar sin tid att läsa å försöka hjälpa mig.
Citera
2007-04-27, 07:55
Medlem
Recovery consol

Släng i XP-skivan alt 2000-skivan och låt den ladda tills du får alternativet att köra R-konsolen (alternativet i mitten av de 3).
Väl inne i R-konsolen så skriver du:
chkdsk /R och trycker ENTER,
låt gå färdigt och avsluta sedan konsolen med exit.
Funkar 99% av gångerna på symptomen som du beskriver.

För att se vad som står i blåskärmen så trycker du F8 vid uppstart och väljer att avaktivera automatisk omstart vid fel.

Lycka till!
Citera
2007-04-29, 20:20
Medlem
MitraXs avatar
Tack Krom, avaktiverade auto omstart å fick nu veta vad som står i dumpen..

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

sen så kommer.

Technical Information

*** STOP: 0x000000D1 (0x00000030, 0x00000007, 0x00000000, 0xF73459A0)

*** viamraid.sys - Adress F73459A0 base at F733B000, DateStamp 4063e304

Hoppas att någon fattar, hittar tyvärr inte min XP skiva - finns nåt annat jag kan göra medans?

tack igen
Citera
2007-04-30, 00:00
Medlem
bergsturks avatar
Uppdatera dina ViA Hyperion/4-in-1-drivrutiner. Det är RAID-kontrollern som kraschar. Köp sedan aldrig något som ViA tillverkar, det är ett skitföretag.

Edit: http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID=2&Type=1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in