• 1
  • 2
2007-04-24, 08:57
Medlem
rick-ransoms avatar
Har skt runt lite men inte hittat ngot om detta s:

Funderar p att kpa en Lap top som har Vista Home Premium frinstallerat p sig.
I mitt arbete mste jag ibland anvnda fjrrskrivbord och VPN-kopplingar och jag blev lite bekymmrad nr det enligt Microsofts jmfrelse av versioner inte har "Fjrrskrivbord" som alternativ.
http://www.microsoft.com/sverige/win.../n/choose.mspx

Innebr det att jag inte alls kan anvnda en dator med denna version eller finns det tredjepartsprogram som lser problemet?
Jag tror att vi i framtiden skall anvnda bl.a. Cisco VPN-klient - kommer det ar fungera eller r Home Premium sprrad fr VPN?

Det knns som att Microsoft verkligen medvetet velat gra det svrt med alla versioner med olika funktioner...

...sg just att det finns en stor Vista-trd, det inte om detta borde legat dr..?
Citera
2007-04-24, 09:42
Medlem
terminator t-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rick-ransom
Har skt runt lite men inte hittat ngot om detta s:

Funderar p att kpa en Lap top som har Vista Home Premium frinstallerat p sig.
I mitt arbete mste jag ibland anvnda fjrrskrivbord och VPN-kopplingar och jag blev lite bekymmrad nr det enligt Microsofts jmfrelse av versioner inte har "Fjrrskrivbord" som alternativ.
http://www.microsoft.com/sverige/win.../n/choose.mspx

Innebr det att jag inte alls kan anvnda en dator med denna version eller finns det tredjepartsprogram som lser problemet?
Jag tror att vi i framtiden skall anvnda bl.a. Cisco VPN-klient - kommer det ar fungera eller r Home Premium sprrad fr VPN?

Det knns som att Micrisift verkligen medvetet velat gra det svrt med alla versioner med olika funktioner...

tycker att du ska hlla dig till xp efter som vista
ogillar vissa program
Citera
2007-04-24, 09:44
Moderator
tobess avatar
VPN fungerar som vanligt.. hur det ligger till med fjrrskrivbord vet jag inte, men om inte annat r det vl bara att installera VNC eller ngot liknande
Citera
2007-04-24, 11:44
Medlem
rick-ransoms avatar
Jag var inne och pratade med personalen i affren nu p morgonen och fick ett smula flytande svar.
"Visst skulle det g att koppla upp sig mot ntverk och anvnda VPN men jag vet inte exakt vad som fungerar..." lt det ungefr.

Han freslog att jag skulle kpa en OEM-version av Ultimate fr c.a. 1800...
Citera
2007-04-24, 11:47
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Jag var inne och pratade med personalen i affren nu p morgonen och fick ett smula flytande svar.
"Visst skulle det g att koppla upp sig mot ntverk och anvnda VPN men jag vet inte exakt vad som fungerar..." lt det ungefr.

Lter som att business-versionen passar bttre i ditt fall.
Citera
2007-04-24, 11:55
Medlem
rick-ransoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Lter som att business-versionen passar bttre i ditt fall.

Fr visso men d tappar jag lite funktionalitet mot Home Premium (Microsoft vill ju tjna pengar) och Ultimate kostar kanske 500 mer...

Fortsatt r jag dock mest frhoppningsfull att det kanske rcker med den frinstallerade i alla fall, bara att jag inte verkar kunna f reda p ngonstans vad som EGENTLIGEN fungerar/inte fungerar av ntverkshantering i denna version...
Citera
2007-04-24, 11:57
Medlem
mr.arnes avatar
Annars kp Ultimate, jag menar hur ofta kper du nytt operativ?
500 spnn r inte mycket i det lnga loppet.
Citera
2007-04-24, 13:17
Medlem
rick-ransoms avatar
Ingen som har mer info om ntverkshanteringen i Home Premium? Microsofts hemsida innehller bara sljfloskler om de olika versionerna vad jag kan hitta.
Borde det inte finnas ngon mer teknisk beskrivning?

Citera
2007-04-24, 16:32
Medlem
vulenhs avatar
Du menar allts p strsta allvar att du tnker kra fjrrskrivbord till ditt jobb? r du helt frn vettet mnniska? Vet du verhuvudtaget vilken enorm skerhetsrisk det innebr fr dig och ditt fretag? Det enda alternativet du har r att kra ver fretagets VPN-anslutning. Fr det behver du adressen till deras VPN och personligt anvndarnamn och lsenord.

Fr att skapa en VPN anslutning gr fljande i Windows Vista:

1. Klicka p Startmenyn och drefter Connect To.
2. Klicka p "Set up a connection or network".
3. Vlj "Connect to a workplace" och tryck p Next.
4. Vlj "Use my Internet connection (VPN)".
5. Fyll i "foretagets.vpn.server.com" i rutan "Internet address".
6. Skriv "Ditt fretag" i rutan "Destination name".
7. Bocka i alternativet "Allow other people to use this connection" om du vill att anslutningen ska vara tillgnglig ven fr andra personer som anvnder datorn. Tryck p Next.
8. Fyll i ditt anvndarnamn och lsenord. (OBS! Lmna rutan "Domain" tom om du inte fr uppgifter om att fylla i den frn eran VPN-administratr."
9. Klicka p Connect fr att slutfra installationen och testa din anslutning.
10. Du fr nu upp den bekrftande texten "You are connected". Tryck p Close. Du r nu ansluten.
11. Det kommer nu upp en dialogruta med rubriken "Select a location for the 'Ditt fretag' network". Vlj "Public location" fr bsta skerhet. Tryck drefter Close.
Citera
2007-04-24, 16:46
Medlem
mr.arnes avatar
Har kollat runt lite p ntet nu.
Som sagt, det r dligt med info.
Har dock hittat ett par oberoende kllor som sger att bde Remote Desktop och VPN finns inbyggt i Home Premium men bara fr anslutningar utt, dvs frn din dator. Du kan fjrrstyra andras, men de kan inte fjrrstyra din. Du kan ansluta till fretagets ntverk med VPN, men inte tvrtom.

Dubbelkolla med ngon hr som kr Home Premium.
Be dem starta den dr guiden fr att skapa en ntverksanslutning och frga om VPN finns med som alternativ. Be dem ocks kolla i Startmenyn --> Program --> Tillbehr --> efter Remote Desktop. Eventuellt ligger det hr eller i Kommunikation-mappen tror jag.

Edit: skrev detta samtidigt som inlgget ovan kom in.
Citera
2007-04-24, 18:48
Moderator
tobess avatar
Citat:

Att VPN fungerar vet jag med skerhet eftersom jag har Home Premium p en burk och r med jmna mellanrum tvungen att koppla upp mig till universitetets VPN-server fr att kunna komma t mina filer.

Remote desktop vgar jag inte svra p att det finns, men jag skulle bli minst sagt frvnad om det inte gr det.
Citera
2007-04-24, 18:54
Medlem
jallaballas avatar
Windows fjrrskrivbord har ju ingenting med VPN att gra, srskilt inte Cisco VPN. Olika tredjepartsprogram fr VPN, inkl Cisco, ska fungera p Vista i alla dess versioner.

http://support.microsoft.com/kb/929490
Citat:
Ursprungligen postat av support.microsoft.com
APPLIES TO
Windows Vista Ultimate
Windows Vista Enterprise
Windows Vista Business
Windows Vista Home Premium
Windows Vista Home Basic
Windows Vista Ultimate 64-bit Edition
Windows Vista Enterprise 64-bit Edition
Windows Vista Business 64-bit Edition
Windows Vista Home Premium 64-bit Edition
Windows Vista Home Basic 64-bit Edition
Windows Vista Starter

http://www.cisco.com/en/US/products/...801c2dbe.shtml
Citat:
Ursprungligen postat av cisco.com
Q. Does Cisco provide a VPN Client for Windows Vista?

A. At the time of writing (April 2007) Version 5 of the VPN Client is available for 32-bit Windows Vista. Support for 64-bit Windows Vista is not available at this time.

Givetvis ska du frga IT-ansvariga p ditt arbete om hurvida de program ni anvnder r kompatibla med Vista. Det r ju dessutom inte helt skert att ni fr anvnda privata datorer till att koppla upp er till jobbets ntverk eftersom det finns en viss risk fr att virus och annat tar sig in den vgen d.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in