Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-04-20, 07:33
Medlem
rogerks avatar
Vad gäller för godtrosköp nu för tiden.

Har råkat ut för stöld av mitt fordon . Polisen hittade fordonet och i polisförhör har han som hade det på sin tomt erkänt att han köpt fordonet. Åklagare har valt att åtala honom för häleri. Han har hävdat att han handlat i god tro när han köpte fordonet.
Han kan ej uppvisa kvitton eller ens säga vem som sålt fordonet till honom.
Vad gäller idag? Finns det något utrymme för god tro idag?
Citera
2007-04-20, 08:09
Bannlyst
jag har hört att "god tro" inte fungerar längre, tror polisen att dom har rätt och juryn håller med kan man inte säga något, kanske har fel??
Citera
2007-04-20, 08:14
Medlem
WhiteHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Vad gäller för godtrosköp nu för tiden.

Har råkat ut för stöld av mitt fordon . Polisen hittade fordonet och i polisförhör har han som hade det på sin tomt erkänt att han köpt fordonet. Åklagare har valt att åtala honom för häleri. Han har hävdat att han handlat i god tro när han köpte fordonet.
Han kan ej uppvisa kvitton eller ens säga vem som sålt fordonet till honom.
Vad gäller idag? Finns det något utrymme för god tro idag?

Nej, togs bort då det var på tok för lätt att påstå/hänvisa att man köpt något i god tro. Däremot om man bedöms vara trovärdig, så blir domen mkt mildare. Vilket jag inte skulle tro bli så i detta fall. Rätta mig om jag har fel, men vid eventuellt bil köp så ska papper fyllas i om ägarbytet, och dessa ska sedan skickas till vägvärket. Vilket personen i fråga inte verkar ha gjort, då han inte kan visa varken kvitto, eller ens namnge "säljaren".
Citera
2007-04-20, 09:24
Medlem
rogerks avatar
rättelse/förtydligande

ja forden är det, men icke registeringspliktigt...

För övrigt brukar jag alltid både visa legitimation och ge kvitton utan uppmaning när jag säljer saker eller tar emot leveranser i mitt jobb.
Citera
2007-04-20, 09:58
Medlem
Citat:
ja forden är det, men icke registeringspliktigt...

För övrigt brukar jag alltid både visa legitimation och ge kvitton utan uppmaning när jag säljer saker eller tar emot leveranser i mitt jobb.

Om det är som du skriver så åker killen på det.
Citera
2007-04-20, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteHeart
Nej, togs bort då det var på tok för lätt att påstå/hänvisa att man köpt något i god tro. Däremot om man bedöms vara trovärdig, så blir domen mkt mildare. Vilket jag inte skulle tro bli så i detta fall. Rätta mig om jag har fel, men vid eventuellt bil köp så ska papper fyllas i om ägarbytet, och dessa ska sedan skickas till vägvärket. Vilket personen i fråga inte verkar ha gjort, då han inte kan visa varken kvitto, eller ens namnge "säljaren".

Han kan inte under några som helst omständigheter påstå att han köpt bilen i god tro och han kommer förmodligen inte att bedömas som trovärdig.
Citera
2007-04-20, 12:12
Medlem
Även om typen som köpt fordonet skulle frias från anklagelsen om häleri kommer du som ägare troligen att få tillbaka det stulna. Det går i princip inte att göra god tro-förvärv av stöldgods längre.
Citera
2007-04-20, 15:33
Medlem
rogerks avatar
Godset fick jag tillbaka efter ca 5 månader!
Citera
2007-04-20, 17:59
Medlem
tgbgs avatar
God tro finns fortfarande, däremot kan man inte med hävdande av god tro få behålla godset. Godset skall tillbaka till rättmätig ägare och den som förvärvat det i god tro får vända sig till den han köpt det av och begära pengarna tillbaka. Har denne i sin tur även förvärvat det i god tro får han vända sig till nästa säljare och så vidare.
Citera
2007-04-20, 18:42
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgbg
God tro finns fortfarande, däremot kan man inte med hävdande av god tro få behålla godset. Godset skall tillbaka till rättmätig ägare och den som förvärvat det i god tro får vända sig till den han köpt det av och begära pengarna tillbaka. Har denne i sin tur även förvärvat det i god tro får han vända sig till nästa säljare och så vidare.
Men kan man slippa straff när man hävdar god tro?
Citera
2007-04-20, 20:19
Medlem
tgbgs avatar
Citat:

Ja, har du köpt i god tro så får du självklart inget straff.
Citera
2007-04-20, 23:29
Medlem
souloskars avatar
Citat:

Det råder förvirring i tråden om civilrättsliga regler och straffrättsliga. I relationen mellan den rättmätige ägaren och den som förvärvat egendomen duger inte längre god tro hos den sistnämnde för att skydd ska uppkomma mot den förstnämndes anspråk. Bilen är alltså din (det finns undantag om han haft egendomen innan). Godtroslagens godtrosbegrepp är ganska strikt, och redan tidigare torde det ha varit väldigt svårt att godtrosförvärva bilar, eftersom det är så lätt att kontrollera vem som är rätte ägaren genom bilregistret.

Straffrättsligt däremot krävs uppsåt, kan inte åklagaren visa att köparen kände till att egendomen var stulen kan han inte fällas till ansvar för häleri.

Men det påverkar ju inte din situation (förutom procesuellt då du om åtal väcks kan föra talan i samma rättegång, vilket är lättare).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in