• 1
  • 2
2007-04-13, 10:18
Medlem
dePauls avatar
Tänkte starta en tråd om maträtter som innehåller få ingredienser. Jag räknar då inte med kryddor.

Börjar med en repetition:

Kummingryta (4 portioner)

Ingredienser:
  • Olja/smör
  • 1 msk hel kummin
  • 500 g skivspill, t ex kotlett- eller karrébitar
  • 2 vilöksklyftor (en halv solovitlök)
  • Vatten
  • Salt
  • Peppar
Arbetsgång:
Bryn köttbitar i olja/smörblandning och släng i en näve kummin (ej spiskummin), salt, svartpeppar. Det är allt. Fräs nu så köttet blir brunt runt om, sänk värmen och häll på bara så pass med vatten så att det nätt och jämnt täcker köttet. Sjud nu och tillsätt vatten varje gång det håller på att koka bort. När det har sjudit i ca 1½ h så slänger du i smålökar och finhackad vitlök samt fortsätter sjuda tills allt är så mjukt att det nästan faller sönder.

Påängen är att det i slutändan endast finns en slags sky kvar ihop med köttet. Fall därför inte för frestelsen att tillsätta för mycket vatten.

~Paul~
Citera
2007-04-13, 11:30
Medlem
Requiems avatar
Spaghetti alle Cozze e Vongole (2 portioner)

Ingredienser:

* Färsk pasta ca 200g
* 20st Blåmusslor
* 20st Vongolemusslor
* 1dl vitt vin
* olivolja
* Salt
* Grovmalen svartpeppar
* Hackad bladpersilja
* Chili
* 1 hackad scharlottenlök
* 1 vitlöksklyfta

Sätt på pastavatten. Häll olivolja i botten på en kastrull, hetta upp. Tillsätt lök, vitlök, chili samt blåmusslorna. Lägg på lock. När blåmusslorna öppnat sig så kan du slänga i pastan i pastavattnet. Tillsätt vongolemusslorna till blåmusslorna och häll på vinet. Låt koka till vongolemusslorna öppnar sig. Lägg nu över pastan, tillsätt bladpersilja, salta, peppra och servera genast.
Citera
2007-04-13, 11:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Requiem
Spaghetti alle Cozze e Vongole (2 portioner)

Ingredienser:

* Färsk pasta ca 200g
* 20st Blåmusslor
* 20st Vongolemusslor
* 1dl vitt vin
* olivolja
* Salt
* Grovmalen svartpeppar
* Hackad bladpersilja
* Chili
* 1 hackad scharlottenlök
* 1 vitlöksklyfta

Sätt på pastavatten. Häll olivolja i botten på en kastrull, hetta upp. Tillsätt lök, vitlök, chili samt blåmusslorna. Lägg på lock. När blåmusslorna öppnat sig så kan du slänga i pastan i pastavattnet. Tillsätt vongolemusslorna till blåmusslorna och häll på vinet. Låt koka till vongolemusslorna öppnar sig. Lägg nu över pastan, tillsätt bladpersilja, salta, peppra och servera genast.
Ett riktigt smaskigt recept! Kan nog vara knepigt för en del att få tag i Vongolemusslor. Kan man ersätta dem med mer vanliga musslor eller skulle du föreslå något annat substitut?

~Paul~
Citera
2007-04-13, 11:54
Medlem
Seamus Costellos avatar
Gambas al Ajillo

Råa skalade räkor (kolla asiatbutiken)
En mild chilifrukt
Vitlök
Olivolja
Salt
Bröd, mer bröd och mycket bröd.

Hetta upp oljan i pannan, mycket olja. Lägg i den skivade vtlöken och chilifrukten, ta bort det mesta av fröna.
När vitlöken fått färg så i med räkorna med spad och allt. Vänd runt dem i den heta oljan i ungefär en minut.

Servera direkt, pannan ska fortfarande fräsa. Plocka räkor med gaffel och doppa bröd i spadet.

En Gewurztraminer till, eller en Halbtrocken Riesling.
Citera
2007-04-13, 11:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Gambas al Ajillo

Råa skalade räkor (kolla asiatbutiken)
En mild chilifrukt
Vitlök
Olivolja
Salt
Bröd, mer bröd och mycket bröd.

Hetta upp oljan i pannan, mycket olja. Lägg i den skivade vtlöken och chilifrukten, ta bort det mesta av fröna.
När vitlöken fått färg så i med räkorna med spad och allt. Vänd runt dem i den heta oljan i ungefär en minut.

Servera direkt, pannan ska fortfarande fräsa. Plocka räkor med gaffel och doppa bröd i spadet.

En Gewurztraminer till, eller en Halbtrocken Riesling.
Låter också smaskigt Seamus. Fasen, fastän jag har ätit så är jag sugen på den här rätten med en gång...

~Paul~
Citera
2007-04-13, 12:02
Medlem
ostz0rs avatar
spaghetti med pesto

basilika
pinjenötter (svenska?)
parmesan
olivolja

spaghetti

kommer inte på något bättre just nu men jag ska allt visa er senare

får man räkna in bakelser här också?
Citera
2007-04-13, 12:09
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Låter också smaskigt Seamus. Fasen, fastän jag har ätit så är jag sugen på den här rätten med en gång...

~Paul~
Livsfarligt att läsa matforumet... jag ska grilla räkor idag. Nåt förslag på god marinad? För övrigt åt jag upp resterna av grytan igår kväll. Ännu godare, som grytor ju blir...
Citera
2007-04-13, 12:10
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostz0r
spaghetti med pesto

basilika
pinjenötter (svenska?)
parmesan
olivolja

spaghetti

Såna här rätter är så jävla bra att göra till lunch om man jobbar hemifrån. Brukar göra nåt liknande själv, med vitlök.
Citera
2007-04-13, 12:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostz0r
spaghetti med pesto

basilika
pinjenötter (svenska?)
parmesan
olivolja

spaghetti

Mycket passande recept. Ja, bakelser och allt annat går bra

~Paul~
Citera
2007-04-13, 12:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Livsfarligt att läsa matforumet... jag ska grilla räkor idag. Nåt förslag på god marinad? För övrigt åt jag upp resterna av grytan igår kväll. Ännu godare, som grytor ju blir...
Ja, det är inte bra för den personliga vikten att läsa inläggen på detta forum. Jag har antagligen gått upp 3 kg sedan jag började vara aktiv här för ca ett halvår sedan. Hm, tiden går (och vikten med ).

Ja, just det, marinaden. En detalj som gäller räkor är att de tar rätt så lång tid för att bli möra meddelst marinad. Det är således för sent. Men du kan i alla fall ge dem en god smak genom att blanda ihop:

1. skalade räkor
2. 3 msk soja
3. 2 tsk Colman’s senapspulver
4. 2 stora finhackade vitlöksklyftor
5. 1 tsk socker
6. 1 tsk ättiksprit
7. 1 tsk glutamat
8. 2 tsk krossad, stark paprika (Cayennepeppar, chilipulver och liknande)

Låt dem dra i en hermetiskt tillsluten plastpåsen och tänk på att inte smeta in dem i olja innan friteringen!

Lycka till,
~Paul~
Citera
2007-04-13, 13:21
Medlem
Requiems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ett riktigt smaskigt recept! Kan nog vara knepigt för en del att få tag i Vongolemusslor. Kan man ersätta dem med mer vanliga musslor eller skulle du föreslå något annat substitut?

~Paul~

Ja jag skulle faktiskt köra på mer vanliga musslor! Tänkte på grönmusslor men de har tyvär ofta en lite unken smak tycker jag. Det viktiga är att de är färska, det är ju det som gör rätten. Färska musslor, färsk pasta, färsk persilja och gott vin.

Ska förövrigt prova din gryta snart tänkte jag! Blir ju lite åt gulasch-hållet i smaken, säkert kanongott.

Senapspulver i marinaden till räkor måste jag också prova, låter intressant.
Citera
2007-04-13, 13:43
Medlem
Riddarens avatar
En klassiker:

Moules Marinière

TILL 6 PERSONER

DET BEHÖVS:
4 l färska musslor, sköljda, rensade (musslor som är öppna och ej sluter sig vid beröring ska kastas)
2 dl schalottenlök, finhackad
1 vitlöksklyfta, skivad
2 dl persilja, hackad
4 msk smör
5 dl torrt vitt vin
Baguetter

GÖR SÅ HÄR:
Smält smöret i en kastrull. Lägg i schalottenlöken och vitlöken och låt dem fräsa i smöret några minuter utan att ta färg. Höj värmen och lägg i musslorna och sedan hälften av persiljan. Skaka grytan så att musslorna blandas. Häll i vinet. Lägg på ett lock och koka i 3-4 minuter. Skaka då och då. Strö över resten av persiljan och servera med vitt bröd.

Man kan med fördel tillsätta lite grädde under kokningen. I Frankrike använder man tomma musselskal som bestick.

/Sturehof

En annan:

Tigerbiff

FÖR 4 PERSONER

DET BEHÖVS:
280 g oxfilé, uppdelat på 4 skivor
1 stor rödlök, finhackad
4 msk löjrom
4 äggulor
En knippe gräslök
Salt och vitpeppar

4 skivor vitt bröd
Smör

GÖR SÅ HÄR:
Banka ut oxfiléskivorna mellan två bitar plastfolie tunt. Har du inget lämpligt verktyg så använd en vinflaska.

Skär bort kanterna på bröden och stek dem i smör på medelvärme tills en lätt gyllene ton framträtt. Salta lätt.

Lägg på den utbankade oxfilén på de varma bröden. Gör en vulkan av rödlök i mitten och placera ett rejält ägg av löjrom i kratern. Gör ännu en krater i löjrommens topp och placera äggulan. Mal på lite vitpeppar och garnera med färsk gräslök.

/Pelle Janzon(1884- 1889)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in