2005-08-28, 22:02
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Eftersom det dagligen haglar trådar med olika frågor skriver jag nu en liten FaQ! Hjälp mig bygga på den!
Här har ni en outstanding, längre FaQ, på engelska:
http://www.erowid.org/chemicals/dxm/faq/dxm_faq.shtml
Annan bra läsning!:
http://www.erowid.org/chemicals/dxm/dxm_health1.shtml
http://www.third-plateau.org/faq/dxm_general_info.shtml

Men nu tar vi det på svenska, och mer förkortat!

Vad står DXM för?
Dextrometorfan. Strukturbild: http://www.anakata.hack.se/index/structures/dxm.JPG

Hur intar man DXM?
DXM intas Oralt

Hur ser DXM ut?
De från Cyberacid finns med på denna bild!
http://putfile.com/pic.php?pic=8/22111460395.jpg&s=x1
http://dump.grendosa.com/P5180005.jpg

Vart kan jag köpa DXM?
www.cyberacid.com säljer, du måste vara 18 för att beställa. Cyberacíd har beskyllts för att lura folk, känner du dig osäker får du helt enkelt leta upp en bättre affär någonstans.

Finns det några risker med DXM?
Ja, flera:
- Vissa människor är överkänsliga för DXM p.ga fel på ett enzym i magen. Detta gör att man kommer reagera väldigt kraftigt. Testa därför alltid väldigt lite DXM först, för att se vad som händer.

Citat:
Från FAQ.en ovan:
"9.5 Pharmacokinetics: How DXM is Metabolized

DXM, as the hydrobromide salt, is absorbed quickly from the GI tract; within 30 minutes, all of it may have entered the bloodstream (2,3). The polistirex compound is intended for continuous absorption, and may take 6 to 8 hours to fully enter the bloodstream.

DXM is metabolized via two pathways, both of which lead to the same thing, 3-hydroxymorphinan (3HM). The first pathway goes from DXM to DXO (dextrorphan) and then to 3HM; the second goes from DXO to 3-methoxymorphinan (3MM) and then to 3HM. By far most of the DXM (up to 90%) gets metabolized via DXO in normal individuals.

DXM is converted to DXO by a liver enzyme called cytochrome P450-2D6 (debrisoquine 4-hydroxylase). About 7% of Caucasians and 0.5% of Asians have a highly inefficient (70 times slower) version of this enzyme, and cannot metabolize DXM to DXO effectively (10). About 0.5 to 2% of the population have multiple copies of the P450 gene, leading to extremely fast metabolism of DXM into DXO (155). After being converted to DXO, the enzymes P450-3A4 and P450-3A5 convert DXO to 3-hydroxymorphinan (77).

The other pathway goes to 3-methoxymorphinan first (via P450-3A4 and P450-3A5), and then to 3-hydroxymorphinan. Most people do not metabolize much DXM this way, although people who lack the normal P450-2D6 will convert a substantial amount to 3MM. As 3MM is probably not psychoactive, this means that the 5-10% who lack the normal 2D6 enzyme will experience less effect from DXM (or more specifically, won't experience the effects of DXO).

P450-2D6 functions by removing the methoxy group and replacing it with a hydroxyl (OH) (or more accurately, pruning the methyl off the oxygen); this step is known as O-demethylation. P450-3A4 and 3A5 replace the methyl group with a hydrogen (H); this is the N-demethylation step. Refer to the diagram of the DXM molecule in Section 4.2 for the location of the methyl and methoxy groups. "

LD50* börjar omkring 2500 mg för en vanlig människa, men redan långt innan det kan det bli väldigt obehagligt! Är du överkänslig kan du dö tidigare, men även själva "trippen" beskrivs av många som ganska otrevligt.

Man brukar prata om att 1/3 älskar DXM, och 2/3 inte gillar det. Vet inte riktigt om min empirska åsikt stämmer överens med det, men iaf. Många människor vantrivs under ruset, dödsångest o.sv. Därför bör man alltid börja med små doser och jobba sig uppåt. Ett dissociativt rus, som DXM ger, ter sig vädligt specielt.

Hjälp, jag blir varm när jag tar DXM:
Många människor blir väldigt varma av DXM, det är helt normalt. Ha dock alltid koll, blir det väldigt, väldigt jobbigt - ring sjukhuset!

Hjälp, det kliar när jag tar DXM:
Också detta är mycket vanligt, det kan klia något förbannat. Det är inte så mycket att göra åt det. Skall tydligen finnas vissa anti-histaminer o.sv som ordnar detta. Det ska finnas en medecin på apoteket som heter Citrizin som dämpar klådan bra, iaf enligt den här killen: "http://forum.flashback.info/scandinavia/showpost.php?p=2542798&postcount=8"

Kan man blanda DXM med andra droger?
Nja, passa er iaf för alkohol och MAO-hämnare som pesten, om ni tagit DXM! Övriga droger lämnar jag obesvarade så länge.

Saxar från en av länkarna ovan:

Citat:
"III.5. What to Avoid Like the Plague
There are a number of drugs and conditions which you should absolutely avoid if taking dissociatives, because they may seriously increase the risk of brain damage or health problems. Here is a partial list of some of the more common ones. This doesn't include the various things which can increase the risk of adverse psychological problems or bad trips; such a list would probably be rather large.

Drugs which may make Olney's Lesions worse:

Yohimbine and yohimbe (and other alpha-2 antagonists) may dramatically increase the brain damage! These should be avoided at all costs.
Major tranquilizers (antipsychotics) may specifically increase damage to certain areas
Anticholinergic deliriants (atropine, scopolamine, and anti-nausea drugs) may increase damage to the hippocampus. This may include antihistamine-anticholinergics including the DXM-antihistamine preparation Coricidin!
Drugs which lower the seizure threshold, and may increase the risk of seizures (this is a very incomplete list):

Antibiotics of certain classes, notably ofloxacin (which can be extremely neurotoxic on its own)
Anticholinergics
Antipsychotics
Bupropion, sold as the antidepressant Wellbutrin and as the "stop smoking" pill Zyban
Caffeine (in large doses; otherwise probably low risk)
GHB and 1,4-butanediol (possibly)
Various unusual drugs, e.g., Absinthe
Drugs which suppress respiration, when high doses of dissociatives are taken:

Tranquilizers (benzodiazepine sedative-hypnotics) in high doses
Barbiturates and methaqualone (Quaaludes)
Alcohol in moderate to heavy doses
GHB and 1,4-butanediol (possibly)
All monoamine oxidase inhibitors (MAOIs) including herbal MAOIs such as Syrian Rue
Concurrent use of too many serotonergic drugs such as selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs) and tricyclics, MDMA (ecstasy), tryptophan and 5-hydroxytrypophan (5-HTP), due to risk of serotonin syndrome.
Poor physical condition, which can increase risk of hypertension and Olney's Lesions
Large doses of sugars (like drinking cough syrup) which may increase free radical damage"

Frågor jag vill ha besvarade är bla:

Långvariga skadeverkningar av DXM användande
Kortsiktiga biverkningar och mer om risker
Vanliga upplevelser när man tagit DXM
Vad man ska akta sig för, hur man får rätt Set n Setting
Vilka medeciner som INTE är kompatibla med DXM.
Tips på aktiviteter att göra under trippen
Länkar till bra trippraporter
O.sv, o.sv o.sv! Allt är matnyttigt.

Så snälla, hjälp nu till att bygga en bra FaQ om denna trevliga men också otroligt speciela drog, så kan vi slippa det otroliga spammet här! Säg även till om något är fel i det jag säger, ska försöka fixa källor till allt sedan, har bara inte tid eller ork just nu. Men jag har iaf börjat, och passar nu vidare bollen till er andra forumare...

// Dr.Jekyll

*LD50 = Den mängd då 50% av testdjuren dog.
Citera
2006-02-08, 19:16
Bannlyst
FAQ: DXM (Dextrometorfan) V. 2

Vad r DXM?

DXM anvnds frmst som en hostdmpande medicin men kan, som lsaren frmodligen redan listat ut, anvndas rekreationellt d substansen utver den hostdmpande effekten besitter frmgan att framkalla hallucinationer och en knsla av att vara stenad. DXM r en dissociativ hallucinogen. Exempel p andra dissociativa hallucinogener r ketamin, PCP och N2O (lustgas). Man brukar sga att DXM r ett mellanting mellan ketamin och PCP, dr ketamin r svagast och PCP starkast, frmst hlsomssigt men ven i vissa fall effektmssigt. Ketamin r att fredra om man har tillgng till det d det r mindre skadligt n DXM och effektmssigt mer t det psykedeliska hllet.

Vad str frkortningen DXM fr?

Dextrometorfan(-hydrobromid). Strukturbild - http://www.anakata.hack.se/index/structures/dxm.JPG

r DXM lagligt?

DXM r helt lagligt i Sverige och det flesta andra lnder (frmodligen hela vrlden). Det var p tal om att DXM skulle klassas hr i Sverige fr ett par veckor sedan men det finns n slngen inga konkreta bevis som talar fr det.

Hur ser DXM ut?

Medelstora, platta, rosa tabletter innehllandes exakt 250mg DXM (och 100mg bindningmedel) sljs fr tillfllet p svenska internetshoppar. I Amerika och det flesta andra lnder sljs inte DXM rent varken i pulver- eller tablettform till gemene man utan man fr istllet halsa hostmedicin i flytande form eller inta gelkapslar med DXM som huvudingrediens tills man uppnr nskad effekt. DXM har slts i flytande hostmedicin i Sverige.

Hur intar man DXM?

DXM br intas oralt men det r fullt mjligt att bde snorta och injektera DXM intravenst (intramuskulrt r att fredra istllet fr intravenst) men en stor varning utfrdas fr det tv sistnmnda alternativen, vill du nd gra det s tar jag ingen som helst ansvar fr konsekvenserna det kan leda till - du gr det allts p egen risk. En del fredrar att pulvrisera tabletterna och "bomba" dem, det vill sga hlla pulvret p en bit toapapper eller rullpapper fr tobak (rizlapapper), detta blir lttare fr magen att smlta och ska enligt de som gr tillvga p det sttet minska risken fr eventuella magbesvr och illamende. Hur man gr till vga fr att tillverka "bomben" nr man vl pulvriserat och har pappret framfr sig r uppenbart.

Hur mycket ska man ta?

Jag vljer fr enkelhetens skull att dela upp doseringen i tre olika steg. Det rekommenderas starkt att lsa igenom om de olika platerna p DXM d det blir lttare att frst nedanstende text. De hr stegen r tnkta att tillmpas p det rosa tabletterna som sljs i Sverige just, skulle man f tag i DXM i annan form s har jag satt in den "officiella" doseringstabellen precis nedanfr.

Ls hr - http://www.erowid.org/chemicals/dxm/....shtml#toc.5.2 (punkt 5.2 och ner)

Steg 1

Frsta gngen br man ta en lg dos (125-250mg totalt), detta r vldigt viktigt eftersom en del personer (~2-5% av befolkningen ungefr) r verknsliga fr DXM p grund av ett enzymfel i magen - det kan sluta riktigt illa om man tar hgre doser frsta gngen. Prova lga doser 2-3 gnger fr skerhets skull, efter det, om man knner att man har mtt bra s kan man tnka p att ta nsta doseringssteg. Normalt sett s br man hamna mellan eller p plat ett och/eller tv p ovanstende dos. Hallucinationer r vldigt ovanligt frekommande p den hr dosen.

Steg 2

Intag av 250mg+250mg (totalt 500mg) till med 20-40 minuters mellanrum. Fr att det ska uppst en jmn niv av DXM respektive DXO (metaboliten av DXM) i kroppen s ska man ta doserna med ett visst mellanrum - generellt sett 20-40 minuter. Man ska allts inta 250mg och sedan vnta 20-40 minuter till nsta intag (av 250mg till). Normalt sett s br man hamna mellan eller p plat tv och/eller tre p ovanstende dos och det r de platerna som det flesta anvndarna av DXM uppskattar mest. Hallucinationer kan och brukar frekomma p den hr dosen.

Steg 3

Intag av totalt 750-1000mg med mellanrummen som beskrivs i fregende steg (knns det skrare s kan du utka mellanrummen efter varje dos). Det r p de hr doserna dissocieringen brjar knnas, kroppen domnar bort (enligt vissa s knns det som om man smlter) och nr man blundar s kan det knnas som att man inte existerar alls (dd) - en knsla som jag personligen gillar men som det flesta frmodligen avskrckas infr. Normalt sett s br man hamna mellan eller p plat tre och/eller fyra. Hallucinationer r vldigt vanligt frekommande p den hr dosen.

Stegen ska allts inte tas samma dag.

Man kan allt eftersom minska mellanrummen och experimentera fram till nskat resultat. Ju mer DXM du tar p en gng dest mer av det metaboliseras till DXO och ju mer stenad och dum knner du dig. Utspridda doser resulterar i mer DXM i blodomloppet vilket gr ruset mer psykedeliskt/psykotiskt. En balans mellan de tv r att fredra.

Det finns ett steg utver de tre som redan nmnts som jag inte rekommenderar ngon att ta. P doser uppmot 1000-1500mg eller hgre kan man uppn/uppleva en plat som kallas "sigma". Frst och frmst r det, som med allt annat (inte bara droger), vldigt dligt fr kroppen, psyket och hjrnan att bruka fr mycket av ngot fr ofta. Den hr dosen r allts inte direkt hlsosam. Effekterna som kan tnkas uppkomma r total dissociation, grava hallucinationer och overklighetsknslor, total frvirring et cetera. Jag tnker inte utveckla den hr biten utan jag utfrdar bara nnu en stor varning. Om man nd r intresserad s rekommenderar jag att lsa igenom HELA den engelska FAQ:en - http://www.erowid.org/chemicals/dxm/faq/dxm_faq.shtml

Den officiella doseringstabellen:

Trskel - Oknd
Ltt - 100-200mg
Vanlig - 200-400mg
Stark - 300-600mg
Starkare - 600-1500mg
Risk att d - 2500-20000mg

Vad ska jag gra om en kompis verdoserar?

Om man kan prata med kompisen och kompisen r vid medvetande s r det oftast inga problem, ta det lugnt bara och ta personen utomhus s att han/hon fr frisk luft och blir nerkyld. Om du dremot r sker p att det r en riktig verdos (mellan 2500-2000mg) och han/hon r medvetsls - stressa inte, ring efter ambulans utan att oroa dig ver konsekvenserna. Be sjukhuspersonalen ta med sig en spruta med naloxon(-hydroklorid). Medans du vntar p att ambulansen ska komma s hll kompisen vl kyld.

Hur kan jag frvnta mig att m?

Effekten av DXM r som med de flesta andra psykedeliska droger mentalt (psykiskt) det vill sga vldigt individuell, men som jag nmt tidigare s fr de flesta mnniskor drmlika hallucinationer p/mellan plat tre och fyra. En knsla av eufori p grund av dopaminaktivitet i hjrnan kan frekomma (oftast p de lgre platerna). De kroppsliga (fysiska) effekterna gr dremot beskriva lite grundligare: yrhet, dsighet, stelhet, bedvning p grund av dissocieringen. Pupillerna kan i vissa fall bli strre och man kan f en s kallad "robowalk", det vill sga att man gr och rr sig vldigt stelt.

Mer om sjlva upplevelsen och de olika platerna hr - http://www.erowid.org/chemicals/dxm/...ce.shtml#toc.5

Bieffekter under ruset:

Ingen medicin rekommenderas att ta fr symptomen om de uppenbarar sig.

Klda: Det finns inte mycket att gra t det hr frutom att undvika att "klias tillbaka". Ett bra tips r att knyta nvarna och hlla armarna s lngt ifrn resten av kroppen som mjligt s att man tminstone inte kliar sig med fingrarna. Det har tidigare nmnts att man skulle kunna ta antihistaminer ssom till exempel Citrizin fr att dmpa kldan, men detta r inte rekommenderat att ta i hga doser tillsammans med DXM - det kan i vrsta fall leda till medvetslshet och eventuellt dd.

Hg kroppstemperatur: Om man knner sig obehagligt varmt s kan man brja med att ta av sig tyngre plagg och dricka kallt vatten. Sitter man i ett instngt rum kan man g ut och se ifall det r svalare, kan hnda att man till och med fr g utomhus. En investering i en tak- eller bordsflkt r att rekommendera om det inte redan finns tillgnglig. Om det blir extremt obehagligt - ring till sjukhuset.

Magbesvr/illamende: Fr att undvika det hr frn frsta brjan rekommenderas att man vntar 5-6 timmar frn det att man har tit den senaste mltiden med att ta DXM, eventuell fasta under dagen och ta DXM p kvllen/natten - detta gr ven att det slr bttre. Besvren beror oftast p att man har tit fr kort tid fre intaget av DXM och/eller att man tar fr mycket DXM samtidigt. Nr/om det vl uppenbarar sig - ligg ner i en sng, ta djupa andetag och undvik hastiga rrelser. Som jag nmt tidigare s kan man bomba DXM:et fr att gra det lttare fr magen att smlta. Att ksjukepiller skulle kunna dmpa illamendet har ven det diskuterats innan men det r inte att rekommendera d det ocks r frga om antihistaminer. Diarr kan frekomma men det r vldigt ovanligt.

Snabba/lngsamma hjrtslag / hg/lg puls: Ta det lugnt ^. Oftast r det absolut inte alls farligt d man verreagerar p ljud p DXM och allts till och med kan hra eko/eller att ljudet "dras ut". Knner man dremot att det verkligen slr fort s kan man be en kompis knna efter. Om det blir extremt obehaligt - ring till sjukhuset.

Stelhet/robowalk: Jag kan tnka mig att en del tycker den hr bi/effekten r jobbig. Fr att frebygga det hr s kan man rra p sig s mycket som mjligt under trippen frutsatt att man inte mr illa eller har ngra magbesvr.

Det viktigaste sttet att frebygga eventuella bieffekter under ruset r att ta det lugnt. Rkning av tobak fre, under och effter ruset kan ka risken fr bieffekter - rk bara om det verkligen r ndvndigt.
Citera
2006-02-08, 19:16
Bannlyst
r DXM farligt? Lite om riskerna, lng- och kortvariga bieffekter

Fysiskt: Om man tar DXM dagligen flera mnader i strck p hga doser (det vill sga missbruk) kan det teoretiskt sett ge upphov till s kallade Olney's Lesions (en allvarlig hjrnskada). Missbruk kan ven leda till leverskador. Vanligt bruk kan leda till frsmrat korttidsminne, inlrningsvrigheter och eventuellt magproblem. Tar man DXM en gng i mnaden s r det inga problem alls.

Psykiskt: Eftersom DXM r en hallucinogen/psykedelisk drog s freligger en risk fr diverse olika psykiska "skador" - psykos(er), panikattack(er), depression(er), anti-socialt beteende et cetera. Detta frmst vid missbruk dock.

Ta DXM med mtta, fr er egen skull. Dissociativa hallucinogener r till skillnad frn serotonerga hallucinogener i det flesta fall fysiskt beroendeframkallande, det r emellertid inte bevisat att DXM r det men inte heller motbevisat. Dissociativa hallucinogener skadar ven dig fysiskt vi missbruk.

Kan man blanda DXM med andra droger/mediciner?

DXM r farligt och rent utav ddligt i kombination med MAOI:s. SSRI kan om det tas med DXM resultera i serotonin syndrome. Ta allts inte DXM om du fr tillfllet gr p lyckopiller. Starka antihistaminer br undvikas d det ocks rent utav r ddligt i kombination med DXM, svagare antihistaminer kan f dig att m dligt. MDMA, amfetamin och annan centralstimulantia ska inte heller tas p grund av risken fr serotonin syndrome. Alkohol tillsammans med DXM har resulterat i ddsfall. I stort sett kan man sga att cannabis och lustgas r dom enda drogerna som man riskfritt kan blanda med DXM.

Set & Setting:

Eftersom DXM r en introvert (intriktad) drog s rekommenderas inte att man tar det tillsammans med fr mnga personer samtidigt i ett fr litet utrymme. Ta det helst med en eller tv bra vnner och se till att ha bekvma sngar/soffor till hands fr alla. Lugn musik r att fredra (chillout, minimalistisk musik, meditationsmusik). Slckta lysen och natt r ocks att fredra, ett levande ljus rcker som ljusklla. Radiostationer som rekommenderas - http://213.158.233.199:8090/listen.pls http://www.di.fm/mp3/chillout.pls http://www.mops-radio.org/ http://212.72.186.10:8010/listen.pls

Allmn diskussion om lmplig musik - http://www.flashback.org/showthread.php?t=294939

Syns DXM p vanliga stickprov/urinprov?

Nej. Det har diskuterats huruvidare DXM kan ge falska utslag som opiat men inga konkreta bevis har lagts fram hittills.

Jag har hrt att grapejuice "boostar" DXM, r det sant?

Ja, det r sant, huruvidare det funkar bra r individuellt - sjlv har jag ftt en viss effekt av det. Drick ett par glas (modell mindre) 3-4 timmar innan du tar DXM och sen ett eller tv glas medans du vntar p att det ska sl. Rekommenderas inte fr nybrjare. Jag tnker inte g in p exakt hur det funkar utan lnkar istllet till en bra klla - http://www.third-plateau.org/knowledgebase/GFJFAQ.shtml

r det mjligt att f en avtndning (AT) p DXM?

Ja, om man tar hgre doser r det mjligt att f en mildare form av avtndning. Symptomen innefattar bland annat yrsel, stelhet, huvudvrk och dylikt - det kan knnas som ett svagt rus. Det finns vrre former av avtndningar och hur de artar sig r det bara att frga Bullsquid hr p forumet om. De vrre r vldigt ovanliga. Mer om avtndningen hr - http://www.erowid.org/chemicals/dxm/....shtml#toc.6.9 (punkt 6.9)

Vart kan jag lsa om andras erfarenheter p DXM?

Det har sedan den frra FAQ:en ppnats ett nytt delforum hr p flashback fr oss fr oss drogintresserade nmligen "Tripprapporter":

http://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=160
http://www.flashback.org/showpost.p...81&postcount=4

Ett engelskt tripprapportsindex - http://www.erowid.org/experiences/subs/exp_DXM.shtml

Lnkar/kllor:

http://www.erowid.org/chemicals/dxm/dxm.shtml
http://www.erowid.org/chemicals/dxm/faq/dxm_faq.shtml (rekommenderas varmt)
http://www.third-plateau.org/

Slutligen vill jag tacka Dr.Jekyll fr en ram som jag ndrade och fortsatte efter.

Den officiella svenska DXM-chatten terfinns hr - irc://se.quakenet.org/dxmfb - och den drivs av mig och Goofy. Titta grna frbi!

Bild finnes p de rosa tabletterna - http://files.upl.silentwhisper.net/upload5/dxm.JPG
Citera
2007-04-03, 16:44
Medlem
Kuyichis avatar
Det hr r allts ett tredje frsk till att skapa en vettig FAQ kring DXM. De tv tidigare frsken har misslyckats eftersom trdarna sprat ur ganska omgende p grund av folk som tror att man ska skriva av sig nr man r bng i en FAQ-trd.

Fr att det hr inte ska upprepas en tredje gng kommer jag att vara ruskigt hrd p OT i den hr trden. Allt "chattande" och liknande kommer att leda till tillsgelser.

S. Keep it clean. / mod
Citera
2007-04-04, 16:22
Medlem
Accipiters avatar
Hur gr det att snorta DXM?
Citera
2007-04-04, 16:25
Medlem
Corvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Accipiter
Hur gr det att snorta DXM?

Det fungerar, det ska tom ge bttre effekt. Tnker prova det ngon gng, ser dock inte fram emot det med tanke p smaken. =/
Citera
2007-04-04, 20:12
Medlem
Unoerros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corv
Det fungerar, det ska tom ge bttre effekt. Tnker prova det ngon gng, ser dock inte fram emot det med tanke p smaken. =/

Ska det? Har aldrig hrt om ngon som snortat det, mste ju bli sjukt mycket ckligt pulver av bara en tablett
Citera
2007-04-04, 20:36
Medlem
vdkas avatar
Ni som ens tnker p att snorta dxm. Glmm det! Det r det vrsta man kan ha i nsan ;p

// Alex & Myten
Citera
2007-04-04, 23:40
Medlem
SkinnyFistss avatar
Ser inte varfr man skulle vilja snorta. DXM r ju billigare n lrdagsgodis och sjukt ltt att dosera oralt.
Citera
2007-04-05, 06:57
Medlem
Corvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unoerro
Ska det? Har aldrig hrt om ngon som snortat det, mste ju bli sjukt mycket ckligt pulver av bara en tablett

Precis, lyssna p vdka och skinnyfists - det kommer inte vara behagligt. Jag kan inte sja med 100% skerhet att nasalt r bttre n oralt, men jag har fr mej att det r bttre tillgnglighet nasalt. Om det sedan r vrt det r en annan sak. Jag kan ju iaf rekommendera att vara p ett stlle som du kan spy p(allts helst utomhus).
Citera
2007-04-05, 08:02
Medlem
Hur r det att resa med DXM? Om jag r i USA och kper hostmedecin (Ribotussin) och vill ha med det p flyget, hur mycket kan jag d plocka med mig?
Citera
2007-04-05, 12:34
Medlem
Corvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stian
Hur r det att resa med DXM? Om jag r i USA och kper hostmedecin (Ribotussin) och vill ha med det p flyget, hur mycket kan jag d plocka med mig?

Nu spekulerar jag bara, men iom att det inte r klassat som varken narkotika eller hlsskadligt i varken USA eller Sverige s borde du rent teoretiskt kunna plocka med dej s gott som hur mkt som helst.
Det finns liksom inte ngon maxgrns fr hur mnga pron du fr fra in heller, annat n den maximala vikten per person.
Varfr ska du frresten kpa massa hostmedicin nr du kan kpa tabbar som inte innehller massa annat skit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in