• 1
  • 2
2007-03-27, 14:52
Bannlyst
Varför har det blivit så vanligt att många skriver och istället för att? Är det så svårt att veta när man ska skriva att? Är det något jag stör mig på, så är det att folk inte kan skilja på detta. Börjar nästan bli lika irriterande som idioter som inte kan skilja på när det ska vara honom istället för han.

Vad säger ni andra? Är ni lika irriterade som jag är över detta?

Ta den här trådens titel som exempel:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=451853

"Vad fick dig och skratta senast"

För helvete, det ska vara ATT där!

Det är sådant slarv som leder till att det svenska språket urholkas och förlorar all sin logik.
Citera
2007-03-27, 15:00
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Varför har det blivit så vanligt att många skriver och istället för att? Är det så svårt att veta när man ska skriva att? Är det något jag stör mig på, så är det att folk inte kan skilja på detta. Börjar nästan bli lika irriterande som idioter som inte kan skilja på när det ska vara honom istället för han.

Det är sådant slarv som leder till att det svenska språket urholkas och förlorar all sin logik.
Det där är irriterande, men det är redan trångt på topp-5-listan, med särskrivningar, var/vart och annan skit. Men jag håller med: det ska vara ATT där. För helvete!
Citera
2007-03-27, 15:05
Medlem
Mclarengbgs avatar
Stämmer in i klagokören. Fast det kanske bara är ATT acceptera att det alltmer används talspråk i skriftspråket.
Citera
2007-03-27, 15:08
Medlem
williamwallaces avatar
Jag tycker inte det är svårt att skilja på och och att. Jag har aldrig irriterat mig på det, jag riktar istället min irritation mot dem som skriver doma, istället för dessa!
Citera
2007-03-27, 15:10
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Varför har det blivit så vanligt att många skriver och istället för att? Är det så svårt att veta när man ska skriva att?
Svårigheten består i att att när det är infinitivmärke oftast uttalas "å", precis som och gör. Men visst är det irriterande. Frågan berörs även kort i denna tråd (flera av inläggen från 22 till 32): http://www.flashback.org/showthread...=289392&page=2
Citera
2007-03-27, 15:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Det där är irriterande, men det är redan trångt på topp-5-listan, med särskrivningar, var/vart och annan skit. Men jag håller med: det ska vara ATT där. För helvete!
Jag kan hålla med om "vart dilemmat". Också något jag stört mig på under en längre tid.
Citat:
Ursprungligen postat av Mclarengbg
Stämmer in i klagokören. Fast det kanske bara är ATT acceptera att det alltmer används talspråk i skriftspråket.
Ja, och ju mer detta fortsätter, desto svårare blir det att lära sig det svenska språket för att ingen kommer att skriva korrekt svenska till slut, och då blir det svårt att lära sig proper svensk grammatik.
Citat:
Ursprungligen postat av williamwallace
jag riktar istället min irritation mot dem som skriver doma, istället för dessa!
Det har jag faktiskt aldrig läst någon skriva. Men den som säger så framför mig, får sig en käftsmäll utan tvekan. Det är förmodligen nigger snacket som har spridit sig även inom svenskan. Det där felet påminner mig om them istället för those.
Citera
2007-03-27, 15:14
Medlem
Hjärterdams avatar
Citat:

Håller mig dig!
Men jag tycker inte att det är konstigt att det har blivit som det har blivit. Skriftspråket har ju en tendens att mer och mer anpassa sig efter talspråket. Exemplet du tog skulle förmodligen uttalas nåt i stil med "Va fick dej å skratta senast", eller hur? Ordet Att i talspråk blir alltså ett å (eller ett o om du så vill). Det låter helt enkelt likadant som och. Detta leder sedan till att många börjar skriva "och" när det ska vara "att" eftersom de helt enkelt inte hör vilket det ska vara.

Ett annat exempel på samma problematik är uppmaningen "Var snäll och stäng dörren". Den typen av formuleringar stör jag mig verkligen på. Det innebär ju nämligen två skiljda uppmaningar, dels "var snäll" och dels "stäng dörren".
Citera
2007-03-27, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hjärterdam
Håller mig dig!
Men jag tycker inte att det är konstigt att det har blivit som det har blivit. Skriftspråket har ju en tendens att mer och mer anpassa sig efter talspråket. Exemplet du tog skulle förmodligen uttalas nåt i stil med "Va fick dej å skratta senast", eller hur? Ordet Att i talspråk blir alltså ett å (eller ett o om du så vill). Det låter helt enkelt likadant som och. Detta leder sedan till att många börjar skriva "och" när det ska vara "att" eftersom de helt enkelt inte hör vilket det ska vara.
Jag tänker dock fortsätta vara konservativ och försöka bibehålla det svenska språket (och engelska, jag totalvägrar t.ex. att skriva sorta istället för sort of) så som det är skapt. Vi har redan förlorat mycket av den gamla svenskan och jag finner det helt oacceptabelt att denna skitutveckling fortsätter. Ett språk skall preserveras, inte urvattnas, om du frågar mig.
Citat:
Ursprungligen postat av Hjärterdam
Ett annat exempel på samma problematik är uppmaningen "Var snäll och stäng dörren". Den typen av formuleringar stör jag mig verkligen på. Det innebär ju nämligen två skiljda uppmaningar, dels "var snäll" och dels "stäng dörren".
Hehe Det tänkte jag faktiskt inte på.
Citera
2007-03-27, 15:20
Medlem
Nattskenets avatar
Jag håller med er. Vad är det egentligen som är så svårt och förstå?
Citera
2007-03-27, 15:21
Medlem
toMishs avatar
Det är något jävligt det där. Det låter så fruktansvärt dumt, och i skriven form är det ännu värre. Det är mycket värre än var/vart, då och och att har så fruktansvärt skilda innebörder. Usch för bristande logik.
Citera
2007-03-27, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av toMish
Det är något jävligt det där. Det låter så fruktansvärt dumt, och i skriven form är det ännu värre. Det är mycket värre än var/vart, då och och att har så fruktansvärt skilda innebörder. Usch för bristande logik.
Jag håller med om att det låter dumt. Folk som skriver och istället för att, får mig alltid att föreställa att det rör sig om riktiga idioter framför datorn med noll sinne för elokvens. Det är nästan lika korkat som dårarna som tror att "data" (alltså information) är en dator
Citera
2007-03-27, 15:27
Medlem
Tuesdays avatar
Nej det är inte bara du. Det är oerhört fult.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in