Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Varför har det blivit så vanligt att många skriver och istället för att? Är det så svårt att veta när man ska skriva att? Är det något jag stör mig på, så är det att folk inte kan skilja på detta. Börjar nästan bli lika irriterande som idioter som inte kan skilja på när det ska vara
honom istället för han.
Vad säger ni andra? Är ni lika irriterade som jag är över detta?
Ta den här trådens titel som exempel:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=451853
"Vad fick dig
och skratta senast"
För helvete, det ska vara ATT där!
Det är sådant slarv som leder till att det svenska språket urholkas och förlorar all sin logik.
Håller mig dig!
Men jag tycker inte att det är konstigt att det har blivit som det har blivit. Skriftspråket har ju en tendens att mer och mer anpassa sig efter talspråket. Exemplet du tog skulle förmodligen uttalas nåt i stil med "Va fick dej å skratta senast", eller hur? Ordet
Att i talspråk blir alltså ett
å (eller ett
o om du så vill). Det låter helt enkelt likadant som
och. Detta leder sedan till att många börjar skriva "och" när det ska vara "att" eftersom de helt enkelt inte hör vilket det ska vara.
Ett annat exempel på samma problematik är uppmaningen "Var snäll och stäng dörren". Den typen av formuleringar stör jag mig verkligen på. Det innebär ju nämligen två skiljda uppmaningar, dels "var snäll" och dels "stäng dörren".