• 1
  • 2
2007-03-24, 14:52
Medlem
styler88s avatar
Jag har nyligen beställt en ny dator ifrån ghdata.se jag har även köpt in en Samsung SynMaster 205BW 20" för 2 k. En vän till mig känner grabbarna i gh så jag fick en lätt rabbat .

Vad jag har i min underbara burk

Chassi: Thermaltake Soprano Svart med fönster (jag vet att många tycker det är lame med fönster men jag tycker det är helt ok)

Processor: Intel Core 2 Duo E6300 1.86ghz(läst att denna skall vara väldigt lämplig för överklockning)

Moderkort: Asus P5B Intel P965 S775

Ram: Corsair Value Select 2gb

Hd: Samsung 300gb/7200 SATA2

Grafikkort: MSI GeForce NX7950GT 512MB PCIe HeatPipe (Är kompitabel med directx10 när det kommer)

Nätaggregat. Forton Source FSP400-60THN 400W tyst

DVD brännare: Nec DVD+-RW DL 18*Svart Bulk

CPU kylare: Artic Intel Freezer 7 Pro

Op: Vista Home premium 64bit Sweome

Pris: Datorn 12,500 kr
Skärm 2000 kr

Så det jag undrar är om ni tycker den verkar skysst? Och om något är dåligt i den så säg gärna till
Citera
2007-03-24, 15:02
Medlem
Ser väl ganska bra ut, tycker jag. Socket 775 är ju bra, då kan du uppgradera om något/några år om du tycker datorn är lite slö, det finns ju bra mycket snabbare processorer som passar.
Citera
2007-03-24, 15:06
Medlem
styler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Ser väl ganska bra ut, tycker jag. Socket 775 är ju bra, då kan du uppgradera om något/några år om du tycker datorn är lite slö, det finns ju bra mycket snabbare processorer som passar.

okej låter bra, klarar man sig bra på 2gb ram och 400w nätagg?, och tror ni att min dator klarar crysis?
Citera
2007-03-24, 15:53
Medlem
Nate Blacks avatar
Om du vill överklocka så bör du hellre byta till en E4300 (billigare) då den har en högre multipel och det kommer att sänka kraven för moderkort och minnen, byt moderkortet till något baserat på nForce6xx-serien, byt minnena till något som inte är "value", det ångrar man alltid om man vill köra lite överklockning. Och mest av allt, 7950GT stödjer inte på något sätt, någonsin, DirectX 10, inte ens när det kommer. De ENDA korten som stödjer DirectX 10 idag är GeForce 8800-serien. Ta ett 8800GTS 320MB hellre då, typ 500kr dyrare, men slår alla kort i 7xxx-serien utan undantag.
Citera
2007-03-24, 16:00
Medlem
styler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Om du vill överklocka så bör du hellre byta till en E4300 (billigare) då den har en högre multipel och det kommer att sänka kraven för moderkort och minnen, byt moderkortet till något baserat på nForce6xx-serien, byt minnena till något som inte är "value", det ångrar man alltid om man vill köra lite överklockning. Och mest av allt, 7950GT stödjer inte på något sätt, någonsin, DirectX 10, inte ens när det kommer. De ENDA korten som stödjer DirectX 10 idag är GeForce 8800-serien. Ta ett 8800GTS 320MB hellre då, typ 500kr dyrare, men slår alla kort i 7xxx-serien utan undantag.

Okej nu fick jag en liten klump i halsen angående att grafikkortet inte stödjer DirectX 10, är det ett måste med DirectX 10? kommer jag att kunna spela de nyaste spelen när DirectX 10 kommer eller måste man då ha ett kort som stödjer detta? Men är det grafikkort jag har i paketet nu bra?

Och om jag inte ska överklocka duger det jag har i datorn nu då?
Citera
2007-03-24, 16:10
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styler88
Okej nu fick jag en liten klump i halsen angående att grafikkortet inte stödjer DirectX 10, är det ett måste med DirectX 10? kommer jag att kunna spela de nyaste spelen när DirectX 10 kommer eller måste man då ha ett kort som stödjer detta? Men är det grafikkort jag har i paketet nu bra?

Och om jag inte ska överklocka duger det jag har i datorn nu då?

Att ha ett kort som stödjer en teknik som är alldeles runt hörnet är ju väl definitionen av framtidssäkert. Men de spel som kommer att dyka upp under 2007 kommer nog alla att kunna tvingas köra i DirectX 9.0C läge, det kommer inte att vara så att de kommer att vägra fungera. Men spelen som kommer om låt oss säga två år kanske inte kommer att vara så bakåtkompatibla. Grafikkortet är utan tvekan bra, men om du kan dra in lite på andra håll och skrapa ihop runt 500kr så gör du dig sjäv en stor tjänst, eller vänta bara lite om du kan. ATI släpper sin DirectX 10 kompatibla serie runt 23 april om jag kommer ihåg rätt.
Citera
2007-03-24, 16:21
Medlem
styler88s avatar
Citat:
Att ha ett kort som stödjer en teknik som är alldeles runt hörnet är ju väl definitionen av framtidssäkert. Men de spel som kommer att dyka upp under 2007 kommer nog alla att kunna tvingas köra i DirectX 9.0C läge, det kommer inte att vara så att de kommer att vägra fungera. Men spelen som kommer om låt oss säga två år kanske inte kommer att vara så bakåtkompatibla. Grafikkortet är utan tvekan bra, men om du kan dra in lite på andra håll och skrapa ihop runt 500kr så gör du dig sjäv en stor tjänst, eller vänta bara lite om du kan. ATI släpper sin DirectX 10 kompatibla serie runt 23 april om jag kommer ihåg rätt.

Okej låter inte särskillt roligt att sitta på ett grafikkort som inte stödjer detta, blir så jävla lack då jag blivit till sagd att detta var ett bra val.

detta för 3300 kr ? BFG GF8800GTS 320M PCI-E OC. Som verkligen sätter klämm på kassan då detta legger till yttligare 700 kr på det redan enligt mig stora priset.
Citera
2007-03-24, 16:29
Medlem
Nate Blacks avatar
Var handlar du? För du borde kunna få ett för under 3000, och jag antar att du handlar hos DB. Och det kortet är nog ett fabriksöverklockat, det är lite onödigt då du kan göra det själv, busenkelt och sparar in någon hundralapp. Så skriv varifrån du handlar så kan jag välja något åt dig.
Citera
2007-03-24, 16:32
Medlem
styler88s avatar
Citat:
Var handlar du? För du borde kunna få ett för under 3000, och jag antar att du handlar hos DB. Och det kortet är nog ett fabriksöverklockat, det är lite onödigt då du kan göra det själv, busenkelt och sparar in någon hundralapp. Så skriv varifrån du handlar så kan jag välja något åt dig.

www.ghdata.se, dom bygger även den åt mig pga min osäkerhet när det gäller sammansettandet av en dual-core kärna

Jag vet att dom är lite dyrare än tex komplett gällande vissa saker, men dom är lokala.
Citera
2007-03-24, 16:39
Medlem
Nate Blacks avatar
Av de kort de har så kör på Albatron 8800GTS 320MB, kostar 2995kr. Men vad menar du med ihopsättning av en dual core rigg? Dagens dual core går inte att skilja åt från en singel core med det nakna ögat. Den yttre fysiska designen är likadan. Idag behöver du inte installera några extra program för att få dual core (intel) att fungera eller ens en uppdatering av BIOS. Så om du trodde att du skulle få några problem att få datorn att fungera för att det är en dual core (om du nu kan handskas med att bygga ihop en singel core) så har du som tur fel. Ingen skillnad där, men i prestanda! Ja jävlar!
Citera
2007-03-24, 16:42
Medlem
stRs avatar
Hur menar du att ditt grafikkort har DX10 stöd? Och vad är det för hastighet på minnena?
400watt är för lite om du ska överklocka.
Citera
2007-03-24, 16:43
Medlem
styler88s avatar
Citat:
Av de kort de har så kör på Albatron 8800GTS 320MB, kostar 2995kr. Men vad menar du med ihopsättning av en dual core rigg? Dagens dual core går inte att skilja åt från en singel core med det nakna ögat. Den yttre fysiska designen är likadan. Idag behöver du inte installera några extra program för att få dual core (intel) att fungera eller ens en uppdatering av BIOS. Så om du trodde att du skulle få några problem att få datorn att fungera för att det är en dual core (om du nu kan handskas med att bygga ihop en singel core) så har du som tur fel. Ingen skillnad där, men i prestanda! Ja jävlar!

aaa okej, joo jag trodde att det skillde rätt kraftigt åt när det gällde instalationen. Och ja jag klarar en singel kärna.

Ok men är albatronen bra då, skilljerdet mycket i prestandad korten emellan bortsett ifrån direx 10 stödet ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in