Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Vad har Mac (OS X) som Inte GNU/Linux har och vice versa?
Enkelheten. Unix/Linux/BSD är kanon för utvecklare/intresserade men inte lika självklart för människor som enbart se datorn som ett verktyg.
Citat:
Varför använder ni just Mac istället för GNU/Linux?
Har både och. Dock så ska min mac (ibook) bytas ut mot en thinkpad snart (helt enkelt för att den är mindre och smidigare) men Mac är fortfarande en väldigt trevlig plattform.
Citat:
Jag kan inte begripa varför man skulle föredra OS X framför GNU/Linux om man kan en del om datorer. Vad finns i OS X som är så fantastiskt att ni föredrar det framför GNU/Linux?
Enkelheten, samt integrationen mellan hårdvaran och mjukvaran (alla system innehåller samma komponenter = inga drivrutiner och väldigt krångelfritt). Har använt Unix/Linux till och från (mest från) under de senaste 10 åren och har trivts väldigt bra med det. Men samtidigt finns det heller ingen anledning att krångla till datoranvändandet bara för sakens skull. Linux väljer man för att man för att få full kontroll över sitt system vilket också kräver vissa kunskaper. Väljer man däremot en avändarvänlig dist som t ex Ubuntu just för att det ska vara enkelt så kan man egentligen lika gärna köpa en mac som är ännu mer användarvänlig.
Citat:
Själv så föredrar jag GNU/Linux ur rent filosofiska och moraliska aspekter. Jag tror inte motsvarande gäller för OS X användare. Det måste vara nåt annat. Med vad är det?
Design? Status? Användarvänlighet?
Snyggt och funktionellt. Köpte min ibook mest för att den var den minsta och smidigaste laptopen jag kunde hitta för de pengarna. Att den sen är väldigt stabilt byggd och mycket funktionell gjorde inte saken sämre. Samma anledning som gör att jag köper en thinkpad om jag ska ha en pc. Men OS X är definitivt ett stort plus bara det.
Uppskattar verkligen alla små lite extra genomtänkta detaljer som gör användandet lite enklare. Vill t ex man dra igång en ftp-server: öppna en meny och klicka på en knapp. Klart. Det är väldigt svårt att motivera varför det ska vara krångligare än så om man inte har väldigt specifika behov (vilket de flesta vanliga användare inte har).
Citat:
Har ni som använder OS X använnt GNU/Linux?
Ja. Var visserligen ett hyffsat tag sedan (6-7 år sen). Har visserligen Ubuntu installerat på en WM-maskin för tillfället om det räknas (väntar med att installera det på riktigt tills jag konfigurerat Fluxbox exakt som jag vill ha det). Har provat de flesta någolunda vanliga operativsystem genom åren på ett eller annat sätt, OS X är fortfarande en favorit.
Citat:
När jag hjälper kompisar komma igång med sina macar eller lösa problem (som at DVD spelaren är regionsskyddad) så installerar jag program som Firefox, VLC, mplayer och Open Office. Program jag kan och som jag själv använder och det funkar alltid utmärkt. Men jag drar mig ständigt åt Open Source hållet och vet inte hur jag skulle göra om det inte fanns. Betala? ni som är Mac användare, hur gör ni för at ttitta på olika regionsfilmer i Mac OS X?
Tittar sällan på film på min ibook så jag hoppar över den frågan. Håller dock med om Open Source-idéns förträfflighet (men den är ju inte begränsad till enbart Linux/Unix/GNU).
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag gick över till OS X för att de reade ut G4-minis...
Samma här.