2007-03-08, 01:38
Medlem
Bossiemans avatar
Ser att det finns en tråd om Mac vs Windows men ingen Mac vs GNU/Linux så jag tänkte starta en.
Vad har Mac (OS X) som Inte GNU/Linux har och vice versa?
Varför använder ni just Mac istället för GNU/Linux?

Jag kan inte begripa varför man skulle föredra OS X framför GNU/Linux om man kan en del om datorer. Vad finns i OS X som är så fantastiskt att ni föredrar det framför GNU/Linux?

Själv så föredrar jag GNU/Linux ur rent filosofiska och moraliska aspekter. Jag tror inte motsvarande gäller för OS X användare. Det måste vara nåt annat. Med vad är det?
Design? Status? Användarvänlighet?

Har ni som använder OS X använnt GNU/Linux?

När jag hjälper kompisar komma igång med sina macar eller lösa problem (som at DVD spelaren är regionsskyddad) så installerar jag program som Firefox, VLC, mplayer och Open Office. Program jag kan och som jag själv använder och det funkar alltid utmärkt. Men jag drar mig ständigt åt Open Source hållet och vet inte hur jag skulle göra om det inte fanns. Betala? ni som är Mac användare, hur gör ni för at ttitta på olika regionsfilmer i Mac OS X?

En intressant artikel: http://diveintomark.org/archives/200...e-bough-breaks
Citera
2007-03-08, 02:05
Medlem
526s avatar
Mac är för de som vill göra saker MED datorn.
Linux för de som vill greja med själva datorn/operativet

Men egentligen vet jag inte ett skit om vad jag pratar om
Övertyga mig gärna. Vad är bra med Linux?
Citera
2007-03-08, 02:19
Medlem
Bossiemans avatar
Det jag tycker är bra med GNU/Linux

1. Friheten
2. Säkerheten
3. Den rasande utvecklingshastigheten
4. Möjlighetern att göra det jag vill med mitt OS
5. Filosofin
6. Linux-communityn
7. Gratis
Citera
2007-03-08, 02:27
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Mac är för de som vill göra saker MED datorn.
Linux för de som vill greja med själva datorn/operativet

Men egentligen vet jag inte ett skit om vad jag pratar om
Övertyga mig gärna. Vad är bra med Linux?

Det är exakt som du säger.

Vill man ha ett system som fungerar mer eller mindre perfekt out of the box, så är mac osx lösningen.

Vill man ha ett os som man kan tweaka precis som man vill, så kör man linux. Det som är både för- och nackdelen med linux är att det sällan fungerar precis som man vill när man först installerar det, men när man sedan tweakat det som man vill så fungerar det PRECIS som man vill.
Citera
2007-03-08, 02:43
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Det är exakt som du säger.

Vill man ha ett system som fungerar mer eller mindre perfekt out of the box, så är mac osx lösningen.

Vill man ha ett os som man kan tweaka precis som man vill, så kör man linux. Det som är både för- och nackdelen med linux är att det sällan fungerar precis som man vill när man först installerar det, men när man sedan tweakat det som man vill så fungerar det PRECIS som man vill.
Linux kräver så otroligt mycket mer kunskap, tid och engagemang. Grejer än ju att ~90% av alla datoranvändare i grunden är Win-användare, och följdaktligen är det ganska svårt att sätta sig in i Linux om man inte har några datorkunskaper eller ett speciellt intresse för att lära sig använda Linux.

Mac däremot är otroligt lättanvänt för fd. Win-användare, snyggt och coolt, därför tror jag många väljer Mac före Linux.
Citera
2007-03-08, 02:55
Medlem
526s avatar
Det låter ju väldigt skönt och coolt att kunna fixa ett sitt eget perfekta OS.
Problemet verkar vara att det kostar mycket i tid och energi?
OSX har ju funktionerna Automator och Quicksilver.
Automator gör script för automatiska arbetsflöden, och Quicksilver är en "smart" launcher. Är det typiska Linux funktioner? Spaces ska komma i nya OSX 11.
Citera
2007-03-08, 03:42
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Linux kräver så otroligt mycket mer kunskap, tid och engagemang. Grejer än ju att ~90% av alla datoranvändare i grunden är Win-användare, och följdaktligen är det ganska svårt att sätta sig in i Linux om man inte har några datorkunskaper eller ett speciellt intresse för att lära sig använda Linux.

Mac däremot är otroligt lättanvänt för fd. Win-användare, snyggt och coolt, därför tror jag många väljer Mac före Linux.

Ptja, svårt och svårt.. det finns ju distar som fungerar i princip utan att ändra en inställning också - så länge man inte har någon ovanlig hårdvara. Medan det och andra sidan finns lite mer invecklade (t.ex Gentoo) där man blir tvungen att sätta sig in i hur det fungerar..
Citera
2007-03-08, 08:53
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Jag tycker det kompletterar varandra. Att på desktop eller laptop köra OS X fungerar utmärkt. Allt finns och man behöver inte jobba för att få något att fungera perfekt. Samtidigt har jag ändå friheten att tweaka systemet ganska mycket när jag har lust och ork.
Nu när min tid som student börjar gå mot sitt slut så kanske ekonomin blir lite bättre och då ska en del nya datorer köpas in. Då blir det förmodligen så att jag sätter upp en gentoo-burk som fil/app-server och gömmer undan någonstans.
Vad gäller Open Source så finns det mycket av den varan till mac med och med pakethanteraren (det som jag anser vara det bästa med linux) så finns även detta till OS X och innehåller väldigt många av de program som finns till linux.

Själva filosofin bakom GNU är jag dock inte imponerad av om du med det menar FSF och farbror Stallman. För mig är Open Source en utvecklingsmetod där man väldigt snabbt kan hitta och reparera buggar, engagerar folk i utvecklingen på ett bra sätt etc.

De jag saknar i OS X är nog framför allt /proc men det ska tydligen gå att lösa med FS.
Citera
2007-03-08, 14:06
Medlem
Bossiemans avatar
Är det ingen av macisarna som kör mac för att det är status?
Citera
2007-03-08, 14:28
Medlem
miklons avatar
Jag gick över till OS X för att de reade ut G4-minis och för att jag var nyfiken på OS X, som jag hört en del gott om. Innan hade jag kört både Windows och Linux i perioder (beroende på vilket system som uppfyllde mina behov mest för tillfället).

Jag gillar egentligen både OS X och Linux, men föredrar ändå OS X, mycket därför att jag upplever det som mer "färdigt" eller "komplett" på något svårdefinierat sätt. Även om Linux har utvecklats mycket på senare år, idag är det ju väldigt enkelt att installera t.ex. Ubuntu, så känns det fortfarande litegrann som ett hopplock emellanåt.

Det är lite lustigt, för jag kan skriva under på i princip alla de fördelar som bossieman tar upp i inlägg nr 3, men OS X har ändå på nåt vis det där lilla extra.
Citera
2007-03-08, 14:55
Medlem
Bananrepubliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Vad har Mac (OS X) som Inte GNU/Linux har och vice versa?

Enkelheten. Unix/Linux/BSD är kanon för utvecklare/intresserade men inte lika självklart för människor som enbart se datorn som ett verktyg.

Citat:
Varför använder ni just Mac istället för GNU/Linux?

Har både och. Dock så ska min mac (ibook) bytas ut mot en thinkpad snart (helt enkelt för att den är mindre och smidigare) men Mac är fortfarande en väldigt trevlig plattform.

Citat:
Jag kan inte begripa varför man skulle föredra OS X framför GNU/Linux om man kan en del om datorer. Vad finns i OS X som är så fantastiskt att ni föredrar det framför GNU/Linux?

Enkelheten, samt integrationen mellan hårdvaran och mjukvaran (alla system innehåller samma komponenter = inga drivrutiner och väldigt krångelfritt). Har använt Unix/Linux till och från (mest från) under de senaste 10 åren och har trivts väldigt bra med det. Men samtidigt finns det heller ingen anledning att krångla till datoranvändandet bara för sakens skull. Linux väljer man för att man för att få full kontroll över sitt system vilket också kräver vissa kunskaper. Väljer man däremot en avändarvänlig dist som t ex Ubuntu just för att det ska vara enkelt så kan man egentligen lika gärna köpa en mac som är ännu mer användarvänlig.

Citat:
Själv så föredrar jag GNU/Linux ur rent filosofiska och moraliska aspekter. Jag tror inte motsvarande gäller för OS X användare. Det måste vara nåt annat. Med vad är det?
Design? Status? Användarvänlighet?

Snyggt och funktionellt. Köpte min ibook mest för att den var den minsta och smidigaste laptopen jag kunde hitta för de pengarna. Att den sen är väldigt stabilt byggd och mycket funktionell gjorde inte saken sämre. Samma anledning som gör att jag köper en thinkpad om jag ska ha en pc. Men OS X är definitivt ett stort plus bara det.

Uppskattar verkligen alla små lite extra genomtänkta detaljer som gör användandet lite enklare. Vill t ex man dra igång en ftp-server: öppna en meny och klicka på en knapp. Klart. Det är väldigt svårt att motivera varför det ska vara krångligare än så om man inte har väldigt specifika behov (vilket de flesta vanliga användare inte har).

Citat:
Har ni som använder OS X använnt GNU/Linux?

Ja. Var visserligen ett hyffsat tag sedan (6-7 år sen). Har visserligen Ubuntu installerat på en WM-maskin för tillfället om det räknas (väntar med att installera det på riktigt tills jag konfigurerat Fluxbox exakt som jag vill ha det). Har provat de flesta någolunda vanliga operativsystem genom åren på ett eller annat sätt, OS X är fortfarande en favorit.

Citat:
När jag hjälper kompisar komma igång med sina macar eller lösa problem (som at DVD spelaren är regionsskyddad) så installerar jag program som Firefox, VLC, mplayer och Open Office. Program jag kan och som jag själv använder och det funkar alltid utmärkt. Men jag drar mig ständigt åt Open Source hållet och vet inte hur jag skulle göra om det inte fanns. Betala? ni som är Mac användare, hur gör ni för at ttitta på olika regionsfilmer i Mac OS X?

Tittar sällan på film på min ibook så jag hoppar över den frågan. Håller dock med om Open Source-idéns förträfflighet (men den är ju inte begränsad till enbart Linux/Unix/GNU).

Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag gick över till OS X för att de reade ut G4-minis...

Samma här.
Citera
2007-03-09, 08:28
Medlem
Cardiacs avatar
Linux is only free if your time is worthless
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem